COVID-19 עולמי

רץ ברשת: אזהרת רופאים מתופעות הלוואי מהחיסון של "פייזר"

מסמך שהעבירו שני רופאים לרשות התרופות האירופאית ובו דרישה לעצור את הניסויים בתרכיב של "פייזר" מעורר דיון סוער ומאתגר שוב את מערכות הבריאות בהתמודדותן עם מידע המופץ ברשתות החברתיות

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

מידע כוזב או נתונים שיש לתת להם את תשומת הלב הרפואית? אחת מהתופעות הבולטות של מגיפת הקורונה היא התמודדות מערכות הבריאות במדינות השונות עם מידע כוזב, מיס-אינפורמציה, מידע מוטעה ומטעה המופץ באמצעות הרשתות החברתיות. כבר באוגוסט התייחס לכך דיווח של העיתונאי אדם סטריאנו ב"ניו יורק טיימס" שבו סיפרו עשרות רופאים כי מטופליהם מאמינים לכל מה שמופץ ברשת חברתית, שלרוב סותר את הידע הרפואי, מסרבים להאמין לרופאים שלהם ומאז שפרצה מגיפת הקורונה, נפח המידע המטעה והכוזב הגיע למימדים שלא נראו קודם לכן.

לתופעה תרם בלי ספק גם הנשיא האמריקאי טראמפ שהפסיד בבחירות האחרונות בארה"ב ו"הגביר עוד יותר את הפצת תיאוריות השוליים המוזרות", תוך שימוש מוגבר בפלטפורמות המדיה החברתית. לא מעט רופאים בארה"ב ובאירופה הביעו את חששם כי מידע כזה רק יגביר את ההססנות ואת הסירוב לקבל חיסונים – מה שעלול להאריך אם לא להחמיר את המגיפה.

דוגמה חדשה לבעיה הכאובה הזאת: החל מהשבוע שעבר מופצת בפייסבוק מה שתואר כפטיציה או "בקשה שהעבירו שני רופאים ל-EMA - רשות התרופות האירופאית - לעצור את כל המחקרים על חיסוני הקורונה ובפרט את המחקרים שנעשו בתרכיב החיסון של "פייזר/ביונטק". פוסט שמצטט את הפנייה הזאת הופץ גם בעברית תוך שימוש במונח "עתירה" – כאילו מדובר במסמך משפטי – בעוד שאפילו במקור היה מדובר רק בבקשה לקיים בירור בנושא הזה.

על המסמך המקורי שהופץ, בן 43 עמודים, חתומים ד"ר מייקל יידון, שהיה לפי גירסה אחת יועץ רפואי ולפי גירסה אחרת מציג עצמו כסגן נשיא לשעבר ב"פייזר" ומנהל מדעי ראשי למחקרי אלרגיה ומחלות נשימה וד"ר וופלגאנג וודארג, שעליו נמסר שבעברו היה ראש מחלקת בריאות באחת מערי גרמניה וב-2009 יו"ר ועדה מטעם המועצה האירופאית שקראה לעריכת חקירה על התנהלות ה-WHO ולמעורבות חברות תרופות בהכרזה על שפעת החזירים כמגיפה.

השניים העלו בפנייתם "חששות בדבר בטיחותו של תרכיב החיסון". הם מביעים במסמך שהופץ ספקות לגבי "נוגדנים בלתי-מנטרלים" שתרכיב החיסון יוצר, מצביעים על כך שעשויים אולי להיווצר גם "נוגדנים בלתי מנטרלים" או "נוגדנים נצמדים" הנקשרים לנגיף, אך לא מצליחים לנטרלו ולפיכך עלולים להוביל ל"הגברה התלויה בנוגדנים" (ADE), תגובה חיסונית מוגברת וחמורה יותר לנגיף, במיוחד כשהמתחסן עלול להיתקל בנגיף פראי יותר ואז תתחולל בגופו "תגובה היפר-דלקתית, סערה ציטוקינית שעלולה לגרום לנזק חמור יותר לריאות ולאיברים האחרים".

יש לשני החתומים על המסמך גם ספקות לגבי הניסויים המוקדמים בתרכיב החיסון שנעשו בקופי רזוס שהדגימו, לדבריהם, "פגיעה ריאתית חמורה כשאותגרו בנגיף הפראי, בעוד הקופים שלא חוסנו לא הדגימו פגיעה כזו". כמו כן מעלים מחברי המסמך חשש לתגובות אלרגיות חמורות אחרות.

תרכיב החיסון של פייזר המבוסס עם mRNA מכיל, לדבריהם, פוליאתילן גליקול (PEG), המצוי במעטפת השומנית המקיפה את ה-mRNA. "כ-70% מהאנשים מייצרים נוגדנים למרכיב הזה ורובם אינם יודעים זאת, מה שיוצר מצב מדאיג שבו רבים עלולים אולי לפתח תגובות אלרגיות ובעלות פוטנציאל קטלני לחיסון", כתבו השניים.

עוד הביעו חששותיהם לפגיעה בפוריות של נשים שיתחסנו. "חלבוני הספייק של הנגיף מכילים גם חלבונים הדומים לסינציטין-1 – חלבון חיוני לייצור השליה", אבל לטענתם, "אין אינדיקציה האם נוגדנים כנגד חלבוני הספייק יפעלו גם נגד הסינציטין-1 ואם זה יקרה, הדבר עלול לפגוע בהיווצרות השליה, מה שעלול לגרום לנשים המחוסנות לסבול מעקרות".

המסמך, שבאופן די מוזר נמחקו בו כתובותיהם של החתומים עליו, מעלה ספקות נוספים משום ש"פייזר" טרם פרסמה את מלוא המידע המדעי מהניסויים שערכה. לכן, להערכתם ייתכן שבתרכיב החיסון קיים "פוטנציאל סיכונים לפוריות" וגם שמתחסנים עלולים לדעתם, אולי לסבול מנזקים בלתי הפיכים. השניים סבורים שעדיין אין אפשרות לקבל "הערכה ריאלית בדבר ההשפעות המאוחרות של תרכיב החיסון".

אלא שבדיקה מעמיקה בנבכי הרשת עצמה העלתה ספקות ואף תהיות לפחות לגבי אחד משני החתומים על המסמך - ד"ר ידון, לאחר שזה הפיץ עוד קודם לכן, אף זאת ברשת חברתית, טיעונים שהתבררו כחסרי כל ביסוס, כאילו פנדמיית הקורונה למעשה כבר הסתיימה בבריטניה, או בלשונו: I am saying the pandemic is fundamentally over in the U.K. זאת, כאשר באי הבריטי נרשמה, בדיוק בעת שטיעונים אלה הופצו, דווקא עלייה מחודשת במקרי הקורונה החדשים וגם בתמותה ממנה.

את טיעוניו אלה סתר דיווח שהופיע כמובן באתר אחר ברשת, בשם Poynter, שבו הצביעו מחברי מסמך-התגובה על הטיעונים השונים של ד"ר ידון ככוזבים (False) או כלא מדויקים (inaccurate).

נושאים קשורים:  רשתות חברתיות,  חיסון לקורונה,  פייזר,  תופעות לוואי,  mRNA,  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
07.12.2020, 13:54

כוזב = אי הסכמה ?
אם תחפשו מאמרים על Antibody dependent enhancement תראו שיש לא מעט מחקרים המעלים חשש מפני התופעה ושהחיסון החדש עלול לגרום לה.
חוץ מלחזור על הדברים שהם כתבו לא הוספתם פה כלום, פייזר וגם שאר החברות במרוץ למיליון(חיסון) לא פרסמו את מלוא המידע מהניסויים כנל לגבי מרכיבי החיסון. איך הם מתכוונים לחסן את ההמון בלי לספק את המידע הזה, זאת השאלה שאתם צריכים לשאול.

אנונימי/ת
07.12.2020, 20:32

תרכיב דאנגי של חברת סאנופי (2017), עורר ADE בילדים שלא נחשפו לנגיף טרם החיסון.
הסיכונים ללא ספק קיימים והבטיחות טרם נבדקה באופן יסודי ומוחלט. מאידך, המגיפה גובה מחיר כבד מנשוא. ההחלטות קשות, אבל זה עדיין לא אומר שאין לומר את האמת במלואה. התרכיב לא נבחן באופן מלא לבטיחות.
PRIMUM NON NOCERE ...

אנונימי/ת
25.12.2020, 12:24

המגיפה גובה מחיר כבד מנשוא ? יש ניפוח של מספר חולי הקורונה שמוכתב מהדרג הפוליטי ואין לו קשר כלל לתחלואה האמיתית שהרבה יותא נמוכה. תשים לב שה"קורונה" בא על חשבון השפעת ובעיות אחרות. אין הכלל הצדקה להכרזה על הקורונה כמגפה.

אנונימי/ת
28.12.2020, 21:40

מסכים

אנונימי/ת
07.12.2020, 20:06

כוזב..... נורא. חושבים שכולם בורים ועם הארץ..... כל מה שלא מתיישב עם האג'נדה ההזויה של המצאה של מחלה שלא קיימת בשום מקום.... או לא מתיישב עם הנרטיב החולני של פיכוזת קורונה וירוס. אין שופ מחלה שיש צורך להתנהג ולהתנהל כפ]פי שמתנהלים. מי שאינו בור ועם הארץ. ומי שעם השכלה בביולוגיה רפואה וירולוגיה אימונולוגיה ועוד ועוד. יודע עד כמה המציאות הפכה ללא נורמאלית . פסיכוזה!!!! הזוי.

אנונימי/ת
07.12.2020, 20:14

שלום פ' לס, חזרת?

אנונימי/ת
07.12.2020, 20:37

על מה אתה מסתמך כשאתה כותב מחלה שלא קיימת ? איטליה ספרד בתחילת הדרך זו לא דוגמא טובה למה יכול היה לקרות כאן ? סםיקה מלאה של בתי חולים זה לא מספיק כדי לשנות התנהגות ?

25.12.2020, 12:26

על סמך שהנגיף לא בודד מעולם וממציא ה -PCR נרצח באופן מסתורי לפני פרוץ המגפה כשטען שבדיקת ה- PCR לא יכולה להבחן קורונה.

אנונימי/ת
09.12.2020, 00:31

ניכר שהכתבה שלכם מגמתית ועושה דלגיטימציה לאנשים עם ידע שכנראה חברי המערכת דוקטורס אונלי לעולם לא יגיעו אליו ולכן בחרתם להישאר אנונימיים. מוטב היה לעשות בדיקת מקורות להתעדכן בדברים שכן הפניה נכשתה עם הפניה למקורות שבחרתם להתעלם. פניה דומה הוגשה על ידי אחרים בארה"ב וכמו שמגיב קודם ציין בצדק, אתם שואלים את השאלות הלא נכונות במקום לשאול מדוע אין שקיפות בתוצאות המחקר שעשו. בכאן 11 דווח על מקרה מוות מהחיסון ותופעות לוואי חמורות ומזה אתם מתעלמים.
לפי תוכן הכתבה, הייתי שואל אם אין לכם ניגוד אינטרסים עליו יש להצהיר.

אנונימי/ת
12.01.2021, 11:30

הכתבה הזו מגמתית. החיסון של כלל תושבי ישראל בחיסון זה והענשת אלה שלא יתחסנו היא טעות עצומה בשיקול הדעת שיכולה לפגוע פגיעה אנושה במדינה קטנה ובעם קטן. אם היה חיסון המבוסס על טכנולוגיה ידועה ומוכחת- כמו וירוס מומת /מוחלש אזי לא היתה שאלה. אך עתה עם טכנולוגיה לא מוכרת לטווח הארוך- מדוע לנו ללחוץ על אנשים שאינם בסיכון מהקוביד להתחסן? איזה אינטרס יש למדינת ישראל לחסן את כ-ו-ל-ם במשהו שעדיין ההשלכה ארוכת הטווח שלו (לשנים) כלל לא נבדקה ועלולה להוביל לכל כך הרבה צרות. גם אם בתיאוריה אין צרות צפויות מהחיסון- עדיין -כל מי שעוסק ברפואה ובביולוגיה יודע שבתחומים אלה רב הנסתר על הגלוי, הגוף הוא מכונה מאד מאד מורכבת ולא ניתן על סמך הערכות תיאורטיות ללא מידע ממשי ניסויי נרחב ולמשך שנים לדעת בוודאות את התשובה. אנו בעולם (למזלנו) שבו אנו מסתמכים על הוכחות ניסוי ולא על תיאוריה. בהתאם ההחלטה לחסן את כולם זו ממש שגיאה ועשויה להיות בכיה לדורות - אנו עושים זאת על סמך תיאוריה.. זהו סיכון! זו טעות קשה בשיקול הדעת של מנהיגי המדינה כולל ובעיקר המנהיגים "הרפואיים" שלה

אנונימי/ת
12.01.2021, 11:41

אין כאן כפיה ואין הענשה של אף אחד. בכל החלטה שאנו מקבלים בחיים יש מידה מסוימת של אי וודאות. גלום סיכון בהתחסנות, גלום סיכון בהידבקות במחלה. שכל אחד יחליט מה הוא מעדיף ויעשה כרצונו. לא מכריחים.

אנונימי/ת
12.01.2021, 11:37

שימו לב גם שיד עלומה ("משטרת המחשבות") הסירה מהרשת את המסמכים והאתרים המופיעים בקישורים בכתבה.. כך שלא יהיו נגישים יותר..

אנונימי/ת
12.01.2021, 20:03

בושה וחרפה להגחיך בצורה כזו בעיה רפואית פוטנציאלית חמורה, ועוד באתר של הר״י. לא רק שני רופאים איזוטריים מעלים חששות, ADE היא תופעה שלילית פוטנציאלית של החיסון, ולא ידוע האם היא עלולה להתרחש בעתיד. זה ציטוט מתוך מאמר המחקר של מודרנה שפורסם ב NEJM c 30.12020:
Whether mRNA-1273 vaccination results in enhanced disease on exposure to the virus in the long term is unknown.
אז מספיק עם היוהרה השחצנית שלכם, תקראו קצת ספרות רפואית רצינית לפני שאתם מפיצים כאלה דברים

אנונימי/ת
30.01.2021, 21:41

מאמר מגמתי שלא נאמר שיטחי ומטעה