חלבונים

פעילות פגומה של חלבון עצבי הקושר רנ"א בקליפת המוח בטרשת נפוצה

חוקרים טוענים כי ל-RBPs פגומים יש תפקיד בפתוגנזה של הנוירו-דגנרציה בטרשת נפוצה

מוח אנושי. אילוסטרציה

נחשב כי נוירו-דגנרציה הינה הסיבה המרכזית לנכות בטרשת נפוצה. ידוע כי פגיעה בפעילות RBPsי(RNA‐binding proteins), כולל העתקה לא תקינה שלהם מהגרעין לציטופלזמה, יצירת גרנולות כתוצאה מסטרס ומטבוליזם לקוי של רנ"א, מהווים סיבה לנוירו-דגנרציה במחלות כמו ALSי(amyotrophic lateral sclerosis) ו-FTDי(frontotemporal dementia). עם זאת, רק מעט ידוע על תפקידם של RBPs פגומים בפתוגנזה של הנוירו-דגנרציה המתרחשת במחלת הטרשת הנפוצה. בהמשך לגילוי החשוב של החוקרים בנוגע לפעילות הפגומה של RBPs, במקרה בודד של טרשת נפוצה, הם שיערו כי תהיינה עדות ל-RBPs פגומים גם בנוירונים בקליפת המוח בטרשת נפוצה.

החוקרים בחנו נוירונים מקליפת המח של 12 חולי טרשת נפוצה ו-6 נבדקים בריאים, באמצעות אימונו-היסטוכימיה לנוכחות חלבון hnRNP A1י(heterogeneous nuclear ribonucleoprotein A1) ו-TDP‐43י(TAR‐DNA‐binding protein‐43). החוקרים זיהו 7 פנוטיפים שונים של הנוירונים בעזרת צביעה גרעינית וציטופלסמטית של ה-RBPs הנ"ל. לאחר מכן, ביצעו אנליזות סטטיסטיות על מנת לאפיין כל פנוטיפ, בחולי טרשת בהשוואה לנבדקים בריאים.

החוקרים מצאו כי ישנו רצף שלם של צביעות נוקלאו-ציטופלסמטיות ל-hnRNP A1 ו- TDP‐43 בנוירונים של קליפת המוח, שנע מנוירונים עם צביעה גרעינית לחלוטין ומעט צביעה ציטופלסמטית, עד כאלו עם חוסר מוחלט ב-RBPs בגרעין וצביעה ציטופלזמטית בולטת. עוד מצאו כי נוירונים שהראו את הפנוטיפ המשמעותי ביותר, עם מיקום לא תקין של hnRNP A1 ו-TDP‐43, הבחינו באופן מובהק סטטיסטית בין חולי טרשת נפוצה לבין נבדקי בקרה (P <0.01 ו-P<0.001, בהתאמה).

החוקרים הגיעו למסקנה כי גילוי המיקום הלא תקין של hnRNP A1 ו-TDP‐43, בנוירונים במוח של חולי טרשת נפוצה, מדגים כי ייתכן ול-RBPs פגומים יש תפקיד בנוירו-דגנרציה בטרשת נפוצה, כפי שמתרחש במחלות נוירולוגיות אחרות.

מקור: 

Salapa, H. E. et al. (2020). Annals of Clinical and Translational Neurology. https://doi.org/10.1002/acn3.51103

נושאים קשורים:  חלבונים,  מחלה נוירודגנרטיבית,  טרשת נפוצה,  רנ"א,  מחקרים
תגובות
05.12.2020, 11:20

חוקרים הרבה. איפה התרופה ל spms???