COVID-19 בישראל

יותר ממחצית הישראלים לא יסכימו להתחסן לקורונה בסבב הראשון

שני סקרים חדשים מגלים: חוסר אמון בקרב הציבור כלפי משרד הבריאות והממשלה וחשש עיקרי בקרב ישראלים מפני רמת בטיחות נמוכה של תרכיבי החיסון החדשים ופחות מפני היעילות שלהם

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

לפי שני סקרים שפורסמו אמש והבוקר (ד') ישראלים רבים חוששים להשתתף בגל הראשון של חיסוני הקורונה, כאשר אלה יגיעו לארץ. כמו כן קיימת היענות נמוכה להתחסן גם בקרב צוותים רפואיים.

לפי סקר של חדשות ערוץ 13 שבו השתתפו 700 ישראלים – 601 יהודים ו-99 מהחברה הערבית – 27% אמרו כי לא יסכימו להתחסן כאשר יגיעו לארץ תרכיבי החיסון לקורונה, 23% השיבו בוודאות שיסכימו, 18% אמרו כי הן "כמעט בטוחים שיסכימו", 25% השיבו כי "ייתכן שיסכימו" ו-7% אינם יודעים. טעות הדגימה היתה 3.9%. את ממצאי הסקר ניתח פרופ' קמיל פוקס.

לפי סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 52% מבין 607 נשאלים שרואיינו בעברית ו-162 בערבית, במדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת מעל גיל 18 בישראל (טעות דגימה 3.7%), השיבו כי לא יסכימו להתחסן בגל הראשון. 21% השיבו כי יסכימו, 19% "חושבים שיסכימו" ו-8% אמרו שאינם יודעים בנקודת זמן זו. החשש להתחסן לפי סקר זה קיים יותר בקרב נשים לעומת גברים ובקרב בני 34-18 יותר מאשר בקרב מבוגרים מהם.

מקור: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הסוקרים העריכו כי ממצאי הסקר מצביעים על אמון נמוך או חוסר אמון בקרב הציבור כלפי הרשויות ובעיקר משרד הבריאות והממשלה, נוכח ניהול משבר הקורונה.

מקור: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בדיווח של עידו אפרתי ב"הארץ" הבוקר נמסר כי סקר נוסף שנעשה ביולי-ספטמבר בידי חוקרים מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן ורופאים מהמרכז הרפואי-אוניברסיטאי לגליל בנהריה בקרב כ-2,700 נשאלים, בהם 900 עובדים במערכת הבריאות, העלה כי שיעור ההיענות להתחסן כאשר חיסון לקורונה יהיה זמין היה רק 49.6% ובקרב עובדי מערכת הבריאות 60.2% - בעוד ששיעורי ההיענות לחיסוני שגרה בישראל הם 98-95%.

מסקר המשך שנעשה לאחר מכן ושבו נתבקשו הנשאלים להביע את עמדתם לחיסוני קורונה שהם חדשים ולא מוכרים מספיק למערכת הרפואית וגם להביע את דעתם על ההנהגה שמנהלת את המשבר, עלה שקיים חשש, בלבול וחוסר אמון בכל הנוגע לחיסון: 82% מהנשאלים השיבו שהם סומכים רק על המלצה להתחסנות של ה-WHO יותר מהנחיה בנושא זה של הרשויות בישראל. 87% מהנשאלים השיבו כי יעדיפו תרכיב חיסון שפותח בארה"ב או באנגליה ופחות, או כלל לא מתרכיב שפותח במדינות אחרות כמו סין או רוסיה (אבל לא כולל ישראל). כ-74% מסתמכים על מידע על החיסון שהם שואבים מהרשתות החברתיות וזה מה שישפיע על החלטתם אם להתחסן.

ד"ר דרור עמיאל, רופא במחלקת א.א.ג וניתוחי ראש-צוואר בבית החולים בנהריה, חוקר ומרצה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן שהוביל את שני הסקרים האחרונים, מסר כי "הממצא המרכזי שעלה בסקר הנוכחי ובסקר הקודם הוא החשש מפני רמת בטיחות נמוכה של תרכיב החיסון ופחות מפני היעילות שלו. 78% מהנשאלים נימקו את חששם מקבלת החיסון בסיבות הקשורות לבטיחותו. אנחנו מזהים ירידה בהיענות ביחס לסקר הקודם. הסקר הראשון נערך עוד לפני הסגר השני, והתחושה היתה אז טובה יותר. ייתכן שזה השפיע על התשובות".

עוד אמר ד"ר עמיאל: "ראינו שרבים מהנשאלים, במיוחד צעירים עד גיל 45, שואבים אינפורמציה מהרשת החברתית. לצערנו, יש מחסור במידע אמין ואיכותי ברשת. היעדר מידע מותיר פתח רחב למידע חלקי ולמניפולציות. קל אז להפחיד נגד חיסונים ולהפיץ דיסאינפורמציה".

נושאים קשורים:  סקר,  חיסון לקורונה,  חדשות,  המכון הישראלי לדמוקרטיה,  ד"ר דרור עמיאל,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
18.11.2020, 19:34

אין שום בעיה תחסנו קודם את PP ואת כל חבריו בכנסת - קודם כל חברי הכנסת והממשלה והמנגנון הממשלתי - האוצר-משרד הבריאות משרדי הממשלה וכל עובדיהם - משטרת ישראל היקרה. תנו דוגמא!!! אחר תבואו אל הכבשים הטיפשות שבחרו בכם

אנונימי/ת
18.11.2020, 19:36

אההה כן שכחתי - כמובן את כל הציבור החרדי למינהו עם הרב קנייבסקי בראש

אנונימי/ת
18.11.2020, 21:53

דווקא הציבור החרדי הכי פחות צריך, כי אחוז גדול מהם כבר חלה. בפרט קנייבסקי שאתה מציין אותו.

אנונימי/ת
18.11.2020, 22:31

אגב, אותו ציבור חרדי מודאג מאד מהחשש שהמגיפה המתפשטת בערים החילוניות והערביות תצית גם אצלו את התחלואה, וסימנים ראשוניים מאד לכך ניתן אולי לראות בימים האחרונים.

19.11.2020, 10:57

וואוו, "קל אז להפחיד ולייצר דיסאינפורמציה" איפה הדוקטור הזה כשמדובר בהפחדות והדיסאינפורמציה וכמובן המניפולציות המטורפות כשמדובר ביצירת היסטריה וחרדה מהקורונה? אנשים כבר מבינים שזה לא השפעת הספרדית ואין תירוץ לפיתוח בזמן שיא ועיגול פינות בטח בכל הקשור לבטיחות