ספחת

גורמי סיכון קרדיווסקולריים ומטבוליים במתבגרים עם פסוריאזיס

במחקר זה נמצא כי ניתן לנבא תחלואה מטבולית וקרדיווסקולרית בקרב מתבגרים הסובלים מפסוריאזיס באמצעות סמנים

ניסויים קליניים בנושא ספחת (פסוריאזיס) במתבגרים התקיימו עד כה בעיקר במטופלים עם ספחת חמורה. החוקרים הבחינו כי חסרים מחקרים העוסקים במאפיינים הקליניים ובגורמי הסיכון להתפתחות מאוחרת יותר של מחלות קרדיווסקולריות ומטבוליות בילדים ומתבגרים.

מטרת המחקר הייתה לבחון את המאפיינים הקליניים של מתבגרים עם ספחת באמצעות קוהורט של האוכלוסייה הכללית. בנוסף, ביקשו החוקרים לבחון את גורמי הסיכון הקרדיווסקולרים והמטבולים במתבגרים עם ספחת בהשוואה למתבגרים עם נטייה מוקדמת או ללא נטייה מוקדמת אחרת וללא ספחת.

החוקרים זיהו מתבגרים עם ובלי ספחת תוך שימוש בקוהורט מדנמרק. הבדיקה הקלינית של המטופלים כללה בחינה של העור ודירוג חומרת הספחת, מילוי שאלון בנוגע לספחת ותחלואה נלווית, מדידות פיזיות ובדיקות דם. המשתתפים מילאו בנוסף שאלונים בנוגע לאיכות חיים ומצב נפשי.

המחקר כלל 81 מתבגרים עם ספחת ו-234 משתתפים בקבוצת ביקורת (110 עם נטייה גנטית מוקדמת לספחת ו-124 ללא נטייה מוקדמת). הגיל החציוני היה 15.6 (13.5-18.5), ובמשתתפים עם ספחת פעילה, דירוג ה-PASI החציוני היה 1.2 (0.1-11.4). הקרקפת הייתה האתר השכיח ביותר לספחת, גם כאתר ראשוני וגם בזמן הבדיקה הגופנית. תפרחת חיתולים הייתה שכיחה יותר בקבוצת חולי הפסוריאזיס. לא נמצא הבדל משמעותי באיכות החיים, בחרדה או בדיכאון. יותר משתתפים עם השמנת יתר היו בקבוצת חולי הספחת (8.6% כנגד 1.7%, p=0.008), והשמנה בטנית הייתה שכיחה יותר בקרב החולים גם כן. המוגלובין A1c היה גבוה משמעותית בקבוצת חולי הספחת (33.55 כנגד 30.81 מילימול/מול, p=0.048), בעוד שאף הבדל לא נמצא במדידת לחץ הדם, ליפידים או חלבון מגיב C מסוג hs. בניתוח קבוצות המשתתפים ללא ספחת, חריגות בבדיקות אלה נמצאו בבירור בקבוצת הבריאים נטולי הנטייה הגנטית בלבד.

מסקנת החוקרים הייתה שבסך הכל, מתבגרים הסובלים מספחת בקרב האוכלוסייה הכללית סבלו ממחלה מתונה. למרות זאת, הוסיפו החוקרים, סמנים מוקדמים של תחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית היו מוגברים.

מקור: 

Blegvad C et. al (2020) Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology DOI: 10.1111/jdv.16229 

נושאים קשורים:  ספחת,  מחלות מטבוליות,  מתבגרים,  מחקרים,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות