COVID-19 בישראל

האולטימטום של "פייזר" לישראל: חתימה עד מחר על עיסקת החיסון

לחברת התרופות הגיעו בקשות מעשרות מדינות בעולם לרכוש ממנה את תרכיב החיסון לקורונה אך בישראל סיכום העיסקה תקוע | "פייזר" מאיימת להעביר ההקצאה שנשמרה לישראל למדינות אחרות

ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני משוכנע שהחוזה עם פייזר יושלם". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

פרטים שונים הנוגעים למו"מ עם חברת פייזר בהקשר לאספקת מנות החיסון לקורונה שהחברה מפתחת יחד עם שותפתה הגרמנית BioNTech – פרטים שלא הוצגו רשמית ובגלוי על ידי משרד הבריאות וראש הממשלה – נחשפים הבוקר (ה') בדיווחים ובמאמרי ביקורת המתפרסמים בכלי התקשורת.

מתברר כי "פייזר" הקצתה מראש לישראל 7-6 מיליון מנות מהתרכיב שלה, עבור כ-3.5-3 מיליון איש - כל אחד אמור לקבל את החיסון בשתי מנות, במרווח זמן של כשלושה שבועות עד חודש בין מנה את לשנייה.

לחברה הגיעו בקשות מעשרות מדינות בעולם לרכוש ממנה את תרכיב החיסון לאחר שיתקבלו מלוא האישורים מה-FDA להשתמש בהם, אם אכן יושלמו שלבי הניסויים הקליניים הנערכים בתרכיב ושיעור היעילות שלו אכן תעמוד על 90%.

לפיכך החליטה "פייזר" לנקוט במהלך הבא: תחילה היא תספק את מנות החיסון – עשרות מיליוני המנות הראשונות – לצורכי ארה"ב, כאשר בעדיפות ראשונה ייקראו להתחסן רופאים וצוותים המטפלים בחולים ועקב כך נחשפים הרבה יותר מאחרים לנגיף. רק לאחר שתושלם האספקה הראשונה לארה"ב, יחל שלב האספקה השני, סביב מארס 2021, למדינות שעימן נחתמו הסכמים מוקדמים, בהתאם לתנאים שקבעה החברה והכמות שנקבעה לכל מדינה ומדינה. כך למשל, אוסטרליה הודיעה אתמול שתקבל במארס או סביב מועד זה עשרה מיליון מנות חיסון מ"פייזר".

עד כה גם לא נתקבלו על ידי גורמי המקצוע החלטות כמה תרכיבי חיסון חייבת ישראל לרכוש לצורכיה, מי יתחסנו ראשונים ומתי, כמה אופציות לחיסונים שעדיין נמצאים בשלבי סיום של הניסוי הקליני יש לרכוש ובאילו עלויות

עם גורמי הרכש הישראליים, כמו חברת "שראל" המשמשת זרוע רכש עיקרית של תרכיבי חיסון ותרופות עבור מערכת הבריאות הישראלית ובראש ובראשונה משרד הבריאות עבור בתי החולים הממשלתיים – המגעים עם "פייזר" אמנם החלו כבר לפני כמה חודשים אבל, כפי שדיווחה מירב ארלוזורוב ב"דה מרקר", "התנהלו תוך גרירת רגליים במשך זמן ארוך ובאופן מייגע על פרטים טכניים וביורוקרטיים לא משמעותיים".

ל"פייזר" מערכת יחסים ארוכת שנים עם מערכת הבריאות בישראל והיא כאמור הסכימה, או למעשה קבעה מראש, להקצות לישראל את הכמות הנ"ל. אבל לאחר שמנהלי המו"מ לא סיכמו את ההסכם, קבעה "פייזר" שאם ישראל לא תסכם עימה את העיסקה באופן ענייני, כל ההקצאה שנשמרה לישראל תועבר למדינות אחרות שנמצאות ברשימת ההמתנה שלה. ראש הממשלה התבטא בזהירות רבה לאחר שיחתו עם מנהל "פייזר": "אני משוכנע שהחוזה איתם יושלם".

בכירי משרד הבריאות מסרבים למסור פרטים על הנושא. אמש (ד') כשנשאלה על כך ד"ר שרון אלרעי-פרייס בראיון לערוץ 12, אמרה כי כל הנוגעים בדבר חתמו על הצהרה לפיה הם מנועים מלהתייחס לכך ונאסר עליהם לספק פרטים משם שמדובר בנושא מסחרי.

כך, לא ידוע היקפה הכספי של העיסקה הזאת. בדיווחים שונים נמסר ש"פייזר" דורשת 100 מיליון דולר. כמו כן במגעים שנעשו בעצלתיים עימה, לפי מקורות שונים, צץ ויכוח: מה עושים עם הכסף שיועבר מראש אם וכאשר יתגלה בדיעבד שלתרכיב החיסון בכל זאת יש תופעות לוואי שלא היו מוכרות קודם לכן ולא נתגלו במהלך הניסוי הקליני והאם במקרה זה על "פייזר" יהיה להחזיר את הכסף ששולם לה, או שיוסכם על פיצוי אחר. כמו כן, מהו המנגנון הבינלאומי שמולו יתנהל אז המו"מ לפיצוי ומיקומו בניו יורק או בלונדון.

"כפי שהדברים מצטיירים", ציינה ארלוזורוב, "משפטיזציה, ביורוקרטיה וחוסר הבנה בין עיקר לתפל מצד משרד הבריאות הכשילו את חתימת ההסכם עם 'פייזר' במועד, וגרמו לכך שעכשיו ישראל צריכה לזחול וראש הממשלה שוחח אישית עם מנכ"ל החברה במשך כחצי שעה – עבר זובור".

ח"כ עפר שלח: "תרשמו לעצמכם - זה עלול להיות המחדל הבא. זו האמת בעניין החיסון: גורמים פרטיים הזהירו שישראל בכלל לא בתור לקבלת תרכיב 'פייזר' ובתגובה לאזהרה נופפו בכירים במשרד הבריאות 'יהיה בסדר'"

בדיווח נמתחת ביקורת על ניהול ביורוקרטי רשלני מצד משרד הבריאות וגם משרד ראש הממשלה בנושא הזה, ללא התנהלות שקופה ומקצועית של כל המשרדים המעורבים בדבר, בכלל זה מל"ל ו"כשלון אסטרטגי מצד ראש הממשלה שלא הצליח בשום שלב במשבר הקורונה להבחין בין עיקר לתפל, למסד עבודת מטה מסודרת ותהליכי קבלת החלטות ראויים, תוך הקדשת תשומת לב רבה יותר לאסטרטגיית רכש החיסונים לישראל".

עד כה גם לא נתקבלו על ידי גורמי המקצוע החלטות כמה תרכיבי חיסון חייבת ישראל לרכוש לצורכיה, מי יתחסנו ראשונים ומתי, כמה אופציות לחיסונים שעדיין נמצאים בשלבי סיום של הניסוי הקליני יש לרכוש ובאילו עלויות, לכמה ואילו חברות יש לפנות, אילו טכנולוגיות חיסון עדיפות לצרכי ישראל כשמדובר בסוגים חדשים לחלוטין, וכן על מה להתעקש במו"מ מסחרי ועל עקרונות משפטיים בהסכמי רכש כאלה, במיוחד במצב הנוכחי של מגיפה עולמית.

עדיין לא ברור כיצד ואם בכלל נעשתה גם היערכות לוגיסטית כשמדובר בתרכיבי חיסון חדשים שיש לאחסן בטמפרטורת הקפאה של מינוס 70 מעלות, איך משנעים אותם לישראל במהירות, היכן יאוחסנו עד תחילת מבצע החיסון ואילו חברות שילוח יטפלו בכך.

גם אדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות" ציין ש"ישראל לא היתה חתומה על הסכם עם 'פייזר' וכעת נאלצת לעמוד בתור עם עוד עשרות מדינות כדי לנסות ולהשיג את החיסון, ברגע שיהיה זמין". אמנם בכיר במשרד הבריאות אמר שישראל תקבל מנות ראשונות ברגע שפייזר תתחיל להוציא את המנות מחוץ לארה"ב – "אנחנו במקום טוב ברשימה".

עם זאת הודה הבכיר שהמנות "יגיעו בטפטוף משום שאין יכולת ליותר מזה" ולא פירט. כמו כן אמר שמדובר ב"חיסון לא זול". גם בדיווח זה צוין ש"השיחה בין ראש הממשלה למנהל 'פייזר' התקיימה לאחר שהמו"מ עימה נקלע לקשיים", אך גם הערה זאת לא זכתה לפירוט.

אתמול מיהרה גם חברת מודרנה, שתרכיב החיסון שלה מבוסס עקרונית על אותה טכנולוגיית mRNA להודיע שעד סוף החודש תציג את הנתונים הראשונים שלה משלב 3 של הניסוי הקליני שהיא עורכת ובתחילת דצמבר, כך מאמינים ראשיה, תוכל להגיש את הבקשה לאישור חירום לשימוש בתרכיב הזה ל-FDA ולקבלו במהירות, בתחילת 2021.

עם "מודרנה" חתמה ישראל על אופציית רכש בסך 238 מיליון שקל. כן נחתמה אופציית רכש עם עוד חברה קטנה וצעירה מאוד, "ארקטורוס". עם שלבי הפיתוח של שתי החברות יוכתרו בהצלחה, משתיהן אמורה ישראל לקבל כשני מיליון מנות חיסון אבל לא הוסכם על אופציית רכש נוספת.

עידו אפרתי ב"הארץ" מסר כי במרכז השליטה של משרד הבריאות הוקם צוות חשיבה לעניינים הלוגיסטיים הנוגעים לשינוע תרכיב החיסון. כמות החיסונים הנדרשת לישראל זניחה במושגים בינלאומיים. במצב האופטימלי יידרשו כ-18 מיליון מנות חיסון אבל "ישראל תשמח גם לקבל כמות קנה יותר שתאפשר קודם כל לחסן אוכלוסיות  בסיכון וצוותי רפואה". לפי התוכנית של פייזר, למשל, היא תהיה מסוגלת לייצר במהלך כל 2021 כ-1.3 מיליארד מנות חיסון.

הבוקר דיווח "ישראל היום" שראש הממשלה קיים הלילה שיחה טלפונית נוספת עם מנכ"ל "פייזר" שבה לקחו חלק גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רועי שיינדורף והיועץ המשפטי של חברת פייזר, זאת "כדי להסיר את כל החסמים והקשיים הביורוקרטיים ולחתום על הסכם". בהודעה שהפיצה לשכת ראש הממשלה נאמר עוד: "בשיחה נרשמה התקדמות משמעותית שתאפשר חתימה על הסכם בין ישראל לחברת פייזר כבר בימים הקרובים".

לא בכדי הפיץ אמש ח"כ עפר שלח, יו"ר ועדת הכנסת לביקורת המדינה, הודעה לתקשורת: "תרשמו לעצמכם - זה עלול להיות המחדל הבא. זו האמת בעניין החיסון: גורמים פרטיים הזהירו שישראל בכלל לא בתור לקבלת תרכיב 'פייזר' ובתגובה לאזהרה נופפו בכירים במשרד הבריאות 'יהיה בסדר'".

נושאים קשורים:  פייזר,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  בנימין נתניהו,  עפר שלח,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
13.11.2020, 12:08

אבל מה שאין לגויים זה את משרד הבריאות שלנו, אין להם את הראש היהודי ואין להם את נתניהו . בטוח שחברת פייזר מתקשרת לנס ציונה לפני כל מהלך שהיא עושה כי ללמוד .

אנונימי/ת
13.11.2020, 20:16

פה אוהבים להיות חכמים יותר מכולם.
או לפחות לחשוב שהם כאלה.

אנונימי/ת
14.11.2020, 12:56

כל מילה בסלע. אם זה לא היה כל כך עצוב היינו צוחקים..

אנונימי/ת
13.11.2020, 15:34

חשוב גם לקחת בחשבון שהניסוי עליו מבוססות תוצאות החיסון מתייחס לתוצאות ביניים של קבוצת מתנדבים קטנה - 20,000 מחוסנים + פלצבו, שהשלימו חודשיים מהמנה הראשונה. אין הוכחה לנוכחות ממושכת של IgG בדם מעבר לשבוע אחרי המנה השניה ולאור הכמות הקטנה של חולים מאומתים, 94, אין הוכחה שהחיסון יעיל יותר מפלצבו או מונע בכלל תחלואה קשה אז תמותה.

אנונימי/ת
14.11.2020, 16:22

כך מתחילה תקופה חדשה ביחסי ישראל אה״ב אחרי החלפת השילטון שם. יהיו 4 שנים קשים, אולי אפילו 8 שנים

אנונימי/ת
15.11.2020, 00:07

בטח.
ביידן מן הסתם יתמודד גם בגיל 96.