COVID-19 בישראל

לקראת החורף: דו"ח אמן מזהיר מפני התפרצות קורונה במקומות סגורים

עם ההקלות בסגר בישראל, החורף שבפתח והנטייה לשהות במהלכו במקומות סגורים, גובר הסיכון להתפרצויות רחבות היקף של תחלואת הקורונה

המלצה לשימוש במסיכות בהתקהלויות, במקומות סגורים ובתחבורה ציבורית צילום: יוסי זמיר פלאש 90

דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן ומשרד הבריאות פרסם אמש (ג') סקירה המצביעה על תמונת מצב מדאיגה של מה שעלול לקרות בישראל בחורף עם הנטייה להתכנס בחללים סגורים כהגנה מפני הקור, הרוח והגשם. לפי הדו"ח יהיה לכך מחיר כבד בהגברת ההדבקה.

בבתי ספר, במשרדים, בתחבורה ציבורית, בבתי תפילה, בחדרי כושר, במוקדי שירות ובמקומות סגורים אחרים "טמון פוטנציאל להיות מוקד הדבקה עצום אם לא יהיו מאווררים, ואם הנוכחים בהם לא יעטו מסיכות", צוין בדו"ח.

מחברי המסמך חזרו והדגישו למעשה מה שידוע מכבר: שהות ארוכה ועם משתתפים רבים בחלל סגור ולא מאוורר היטב וגם פעילות כמו דיבור בקול רם ושירה נמצאו כמקדמי הדבקה בחללים הסגורים כאשר אין עושים זאת עם מסיכות. כל אלה, במיוחד בחורף, יהוו סיכון גדול יותר להידבקות.

"בישראל, עם ההקלות בסגר ובוא החורף והנטייה לשהות במהלכו במקומות סגורים", נאמר במסמך בן 16 עמודים, "הסבירות לקיומם של תנאים אלה גוברת וכפועל יוצא מכך גובר הסיכון להתפרצויות רחבות היקף של התחלואה. על כן, מומלץ לאוורר היטב חללים סגורים, לעטות היטב וברציפות מסיכות בעת השהייה בהם, לצמצם את משך השהות בהם ומספר השוהים ולהעדיף לקיים פעילויות ומפגשים הכרחיים ככל שניתן בשטח פתוח". כמו כן, מומלץ לצמצם פעילויות קוליות וספורטיביות בחללים סגורים.

כן מודגש בדו"ח "יש להשתמש במערכות מיזוג אוויר שמכניסות כמה שיותר אוויר חדש ולא ממחזרות אוויר קיים - רה-סירקולציה. מחקרים שונים וארגוני בריאות קבעו שבחללים משותפים, שימוש במערכות מרכזיות כמו גם שימוש במזגנים הממחזרים אוויר קיים, כולל מאווררים, עלול להגדיל את הסיכון ולסייע להתפשטות  חלקיקים מידבקים בכל החלל, ללא קשר למרחק מהחולה, ועל כן מומלץ להגביל את השימוש בהם".

"מומלץ להגביל גם את מספר השוהים באותו חלל באירועים כמו דיונים, פגישות או שיעורים ולהגביל או לקטוע את משך השהייה הרציפה באותו חלל ולאווררו. לשם המחשה: עדיף לקיים שני שיעורים של 45 דקות עם הפסקה ביניהם לשם אוורור נאות של החלל הסגור, מאשר שיעור אחד רציף של כ-90 דקות".

עוד ממליצים מחברי הדו"ח: "עדיף להפחית שיחות פרונטליות או טלפוניות בעת נסיעה ארוכה בתחבורה ציבורית - רכבות, אוטובוסים - וכן להימנע מדיבור בקול רם או בצעקות בעת דיונים או שיעורים. כמו כן, יש להעדיף לקיים פעילות גופנית קבוצתית במרחב פתוח בלבד".

נושאים קשורים:  קורונה,  19-COVID,  מערכת מיזוג אוויר,  חדשות,  חורף,  הידבקות בנגיף
תגובות
אנונימי/ת
11.11.2020, 14:09

איזה מזל שיש את אמן להגיד שבמקומות סגורים יש יותר סיכוי להדבקה.
אני מקווה שהם יותר טובים בחיזוי כוונות של האויב