COVID-19 עולמי

מוטציה של נגיף הקורונה בחורפנים עברה לבני אדם בדנמרק

בריטניה אסרה כניסת נוסעים מדנמרק לתחומה מחשש להדבקה שמקורה בנגיף קורונה שעבר מוטציה, פגע בחורפנים והדביק בני אדם

מעילי מינק. בדנמרק הורו להשמיד 17-15 אלף חורפנים בחוות לתעשיית הפרוות. צילום: שאטרסטוק

בריטניה הודיעה הבוקר (א') על איסור כניסת נוסעים מדנמרק מחשש שחורפנים – בעלי חיים המשמשים לתעשיית פרוות – נדבקו בנגיף הקורונה שעבר מוטציה התאכסן בגופם ואלה הדביקו בו בני אדם.

בסוף השבוע הודיעו הרשויות בדנמרק על כך שניתנה הוראה להשמיד 17-15 אלף חורפנים (מינק) שמגדלים בחוות מיוחדות לתעשיית פרוות, לאחר שהתגלה שנגיף קורונה שעבר מוטציה והתאכסן בגופם של בעלי החיים הללו, הדביק עובדים באותו תחום ותושבי כפר קטן שבו יש חווה למטרה זאת. 214 אנשים שהיו במגע עם החורפנים, או נדבקו מעובדים בתחום זה, נמצאו מאומתים לנגיף. שבע רשויות בדנמרק קיבלו הוראה להשמיד את בעלי החיים הללו כדי לבלום את התפשטות הנגיף בבני אדם.

הנגיף שעבר מוטציה הביא לכך שאצל בני האדם שנדבקו בו נתגלה מצב של רגישות מועטה לנוגדנים, מה שעלול לפגוע ביעילות של תרכיבי חיסון. זאת למרות שמומחית ב-WHO העריכה בקיץ כי הנגיף אמנם עובר ויעבור מוטציות שונות אבל הדבר לא יפגע ביעילות תרכיב החיסון כאשר זה ישלים את שלבי פיתוחו ויאושר להשתמש בו. בעת שהערכה זאת ניתנה, לא היה ידוע על מוטציה שנתגלה בקרב חורפנים. עם זאת, גם בחוות גידול בספרד חוסלו בחודש יולי 9,000 חורפנים לאחר שהתגלתה באותה חווה התפרצות קורונה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בכל דנמרק ידוע כרגע על מספר חולים מועט שנגוע במוטציה והם מבודדים. הסבירות שהגיע חולה הנושא את המוטציה לישראל נמוכה. יחד עם זאת, אנו נוקטים במשנה זהירות".

עוד נמסר כי משרד הבריאות יחד עם פיקוד העורף הוציא רשימת נוסעים שחזרו מדנמרק ויוצר עימם קשר לביצוע דיגום מיוחד לקורונה ובדיקת המוטציה. עד לקבלת התוצאות, הנוסעים מדנמרק מתבקשים להיכנס לבידוד - דנמרק נכנסה לרשימת הארצות האדומות המחייבות בידוד.

נושאים קשורים:  פרוות מינק,  חורפנים,  דנמרק,  19-COVID,  חדשות,  מוטציה
תגובות
אנונימי/ת
09.11.2020, 07:02

הטבע מעניש אותנו על התעללות מיותרת, ומנסה להביא את עצמו לאיזון מחדש.

09.11.2020, 08:33

אם הצליח לעבור מוטציה אצל חורפנים (מינקים) מדוע שלא יצליח אצל חיות משק אחרות?
מכאן המסקנה שרחוקה הדרך לסיום הפנדמיה הזו.
אלא אם כן החיסון המיוחל יופץ בהקדם לכלל האוכלוסיה לפני שתהא מוטציה כזו.

אנונימי/ת
09.11.2020, 09:19

גם אם יופץ חיסון מיוחל בהקדם לפני שתהא מוטציה זה יהיה ניצחון זמני בקרב אך לא במלחמה. יהיה וירוס קורונה אחר שיגיע.
יש יותר מדי בני אדם ויותר מדי חיות משק/ חיות שאדם מגדל לצרכיו. החיבור הזה לא טוב.

אנונימי/ת
09.11.2020, 13:52

הגיע לישראל (כאן11)
קורונה 2.0

אנונימי/ת
09.11.2020, 14:34

משהו רקוב בממלכת דנמרק...

17.11.2020, 13:40

מה זה שהמוטציה גורמת למצב של "רגישות נמוכה לנוגדנים"? לאיזה נוגדנים הכוונה? נוגדנים שנוצרים במחלה? נוגדנים שמשמשים לטיפול? הכל נשמע מאד לא מדעי. הוירוס הזה לפי הספרות מפתח בערך מוטציה אחת לחודש, אז יש לו כבר מספר מוטציות טבעיות. השאלה היא האם יש משהו ייחודי במוטציה הדנית. האם היא מזרזת את ההדבקה? האם היא מחמירה את המחלה? אם שתי התשובות שליליות אז אין למוטציה הרבה משמעות. קשה מאד להאמין שהמוטציה תשפיע על החיסונים מאחר שהם גורמים לתגובה פוליקלונלית של הרבה נוגדנים מנטרלים. לגבי נוגדנים מונוקלונליים לטיפול שעדיין לא הוכחה יעילותם, גם שם משתמשים בתערובת של יותר מנוגדן אחד, בין היתר גם כדי להתגבר על בעית המוטציות