COVID-19 בישראל

פרופ' חגי לוין: "קונספציית מערך החקירות האפידמיולוגיות שגויה"

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית: "עוסקים באיתור מגעים ברמת הפרט ולא בזיהוי מקור ההדבקה שמוביל להתפרצות"

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "על רקע המחסור ברופאים בארץ, לא קשה לדמיין מה יקרה פה". צילום: פרטי

מערך החקירות האפידמיולוגיות סופג ביקורת על התנהלותו והנושא הגיע אתמול (ב') לדיון בוועדת הכנסת לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח. הוועדה דנה בימים אלה בממצאי הביניים של דו"ח מבקר המדינה שאחד הפרקים בו עוסק בחקירות האפידמיולוגיות.

בדיון אתמול אמר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, פרופ' חגי לוין: "המערכת העוסקת בנושא הזה שרויה בקונספציה שגויה. עוסקים באיתור מגעים ברמת הפרט ולא בזיהוי מקור ההדבקה".

עוד אמר פרופ' לוין: "צוותי החקירות עשו עבודת קודש ואכן הצילו חיים. דו"ח מבקר המדינה מצביע נכונה על מחסור בכוח אדם אפידמיולוגי מקצועי ומערכת מידע מתקדמת. אבל גם המבקר מפספס את שורש הבעיה: קונספציה שגויה המתמקדת באיתור המגעים ברמת הפרט ולא בזיהוי מקור ההדבקה שמוביל להתפרצות. כאשר ניתנה לרופאים המחוזיים אפשרות להוביל חקירה אפידמיולוגית אמיתית - בבית אבות, בעקבות חתונה או בבית ספר - למדנו מידע חדש שסייע משמעותית בהתמודדות עם מגיפת הקורונה".

לדברי פרופ' לוין, יש לנצל את מפקדת אלון על מנת לאפשר ללשכות הבריאות המחוזיות להתמקד בחקירה אפידמיולוגית אמיתית המזהה את מקום ההדבקה ולפרסם באופן קבוע את ממצאי החקירות האפידמיולוגיות, שיוכלו גם לסייע בהשבת אמון הציבור והשפעה חיובית על התנהגותו.

"חיוני", אמר, "לתעדף את החקירות, להגדיר נכונה את מטרתן ולשלבן כחלק ממערך ניטור התחלואה המסייע בקביעת מדיניות, דוגמת אופן פתיחת מערכת החינוך או המסחר. צריך לתעדף ולבנות את המערכת הזאת בהתאם למטרת החקירות שהיא מניעת תחלואה קשה ותמותה על ידי התמקדות באוכלוסיות שבסיכון ובמניעת התפרצויות על ידי זיהוי של אירועי הדבקה המוניים".

יו"ר הוועדה אמר: "כל תובנות הדו"ח לגבי החקירות הללו נאמרו עוד בראשיתו של המשבר מחוץ ובתוך המערכת. לקח יותר מדי זמן, אך בסופו של דבר רואים התקדמות במערך הזה שהוקם כדי לרכז את כל המשאבים. כמו כן חלחלה התובנה שעל הרשויות המקומיות ליטול חלק בקטיעת שרשרת ההדבקה. אני מקווה שכל זה יתבטא ביצירת מידע אמיתי על הדרך שבה המחלה מתנהלת. הנגיף מפתיע רשויות בכל העולם אבל צריך בסיס של מידע. בלי זה, אם נגיע שוב לסגר, כל המערך הזה איננו שווה".

בדיון הובאו נתוני דו"ח הביניים של מבקר המדינה: כ-4% מ-76 החקירות האפידמיולוגיות שנבדקו במהלך הביקורת התחילו בתוך יום אחד ממועד קבלת תשובה חיובית מבדיקת המעבדה, בסך הכל מעט יותר מ-5% מהחקירות התחילו בתוך 48 שעות; כ-64% מהחקירות החלו לאחר ארבעה ימים ואף יותר. גם לאחר תגבור המערך בחוקרים אפידמיולוגים, בספטמבר 2020, עדיין היה מספרם של אלה קטן ביחס לאוכלוסיה ובהשוואה למספרם של חוקרים בתחום הזה במדינות אחרות.

אל"מ רלי מרגלית, מפקד מרכז החקירות בפיקוד העורף, מסר: "מתקיימת עבודה משותפת והדוקה עם משרד הבריאות ומתקיימים צוותי עבודה מסודרים ומאורגנים תוך חלוקת עבודה אופרטיבית ואפידמיולוגית. מספר החוקרים האפידמיולוגים הפועלים עתה תחת מפקדת אלון עומד על כ-2,800. החוקרים שגויסו לפעולה זאת היו ברמות הכשרה שונות, ביניהם סלקטורים לשעבר וגם חיילי צה"ל דוברי שפות שונות וחוקרים ממגוון אוכלוסיות כמו למשל מהחברה החרדית.

לדבריו, כיום עובדת מערכת לניהול מידע המתממשקת עם מערכות אחרות. בכל יום מתקיימות פעולות עדכון של הגרסאות. מספר החקירות שמבצע כל חוקר נאמד בכ-3-2 חקירות ביום. אלא שגם היום החוקרים האפידמיולוגים נתקלים בחוסר שיתוף פעולה. עוד ציין כי "בנתוני כלי האיכון של השב"כ שניתנו למשרד הבריאות אסור להשתמש. מפקדת אלון של פיקוד העורף היתה שמחה להשתמש בכלי הזה על מנת לסיים חקירות ולאתר שרשראות הדבקה. באחרונה הועברה הנחיה לחוקרים להתמקד גם באזורי המגע, במיקום ההדבקה ובמקום השהייה של הנחקר - ולא רק המגעים הפרטניים. יש כמה רשויות מקומיות הפועלות באופן טוב מאוד אך ברבות אחרות לא מתקיימת פעולות חקר ואין שיתוף פעולה עם מפקדת אלון".

ליאורה ולינסקי, אחות מפקחת ארצית בבריאות הציבור במשרד הבריאות: "מטרת החקירה האפידמיולוגית לאתר אזורי הדבקה. טופס החקירה שהוכן במשרד הבריאות כולל התייחסות למיקום ההדבקה. אכן יש תפיסה הגורסת שהדבר הכי חשוב הוא לזהות את המגע הפרטני כפי שעולה בדו"ח מבקר המדינה, אבל זו תפיסה מוטעית. היא נולדה במפקדת אלון ואילו במשרד הבריאות שמים דגש על מקומות השהייה ואזורי ההדבקה".

בדיון בוועדה הציגה חירשת מילדות בעיה שטרם נחשפה: כ-850,000 כבדי שמיעה בישראל לא יכולים לעבור חקירה אפידמיולוגיות בטלפון ואין להם בנושא זה, כרגע, כל מענה.

נושאים קשורים:  חקירה אפידימיולוגית,  פרופ' חגי לוין,  19-COVID,  חדשות,  קורונה
תגובות