COVID-19 בישראל

פסטיבל תרכיב החיסון הישראלי לקורונה – מוגזם ומוקדם מדי

ביקורת על יחסי הציבור לפרויקט החיסון לקורונה של המכון הביולוגי בנס ציונה: במקום למקד מאמצים בתכנית חלופית לאספקת חיסונים מחו"ל, רוה"מ ושריו מעדיפים להצטלם עם הנסיינים

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ עם הנסיין שקיבל את החיסון הישראלי לקורונה. צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון

כלי תקשורת שונים מותחים הבוקר (ב') ביקורת על מה שהם מכנים "חגיגת יחסי הציבור הבלתי נגמרת" של פרויקט תרכיב החיסון לקורונה של המכון הביולוגי בנס ציונה או "פסטיבל החיסונים".

אתמול, מציינת סופי שולמן במאמרה ב"כלכליסט", הגיע ה"פסטיבל" הזה לשיאו "עם ביקור עתיר צלמים של ראש הממשלה, שר הביטחון ושר הבריאות בבית החולים תל השומר" שבו קיבל נסיין, אחד מבין שני הישראלים הראשונים, את תרכיב החיסון מבלי שהוא בכלל יודע אם זה אכן התרכיב עצמו או שמדובר בתרכיב דמה.

"השלושה באו להחזיק את היד לנסיין הראשון שהסכים לקבל את זריקת החיסון. מהחגיגות שליוו את הזריקה ניתן היה לחשוב כי בתל השומר הכריזו על חיסון מוכן לשוק. כאשר האמת היא שעד שיפותח חיסון לנגיף הקורונה עשוי לחלוף זמן רב", מציינת שולמן. "מספיק להסתכל בדוגמה מהחיים, רק מהשבוע שעבר. חברת ביונדווקס הישראלית ניסתה לפתח חיסון אוניברסלי לשפעת במשך 15 שנה. לאורך כל השנים היה נדמה כי עוד רגע זה קורה אלא שלמרות הכסף הרב שהושקע מקרנות הון סיכון ומומחיות של אישים שונים, הניסוי בחיסון האוניברסלי הזה לא הראה תוצאות מובהקות והסיפור שלו נגמר... צריך לרדת לקרקע המציאות ולהזכיר שגם 'נס הקופקסון' לקח יותר מעשר שנים".

עמוס הראל ב"הארץ" כתב במאמרו: "נתניהו מפזר הבטחות, אך פרויקט החיסונים של המכון הביולוגי מסתמן כחגיגת יחסי ציבור בלתי נגמרת... הוא ניצל אותה שוב כדי להכריז שהנחה להקים בישראל מפעל לייצור תרכיבי חיסון".

עוד כותב הראל: "קצב פיתוח החיסון בישראל איטי יותר מחלק מהחיסונים המפותח באירופה ובארה"ב. 'צאר הקורונה' האמריקאי, ד"ר אנתוני פאוצ'י, מדבר על תרחיש אופטימי שבו תיתכן השלמת פיתוח חיסון עד סוף השנה ותחילת חלוקתו לאמריקאים ברבעון הראשון או השני של 2021. בחיסון הישראלי, בתרחיש הכי אופטימי, אפשר יהיה להתחיל להשתמש אולי רק בסוף השנה הבאה".

הראל סבור כי "מוטב היה למקד חלק מהמאמצים בהכנות לתכנית חליפית של אספקה מחו"ל. אבל איך מבטיחים קבלת חיסונים ממדינות שיצטרכו אותו לאזרחיהן, או כיצד משנעים ומאחסנים את תרכיבי החיסונים בתנאי קור ואחר כך חלוקה מהירה לאזרחים הישראלים. זה נראה דחוף יותר מעוד כמה צילומים והודעות נלהבות לעיתונות".

בתוך כך דווח כי הנסיין השני, דוקטורנט לאימונולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע שקיבל את התרכיב ב"הדסה עין כרם", סיפר כמה שעות לאחר מכן כי "היה לי כאב ראש". הבוקר נמסר מ"הדסה" כי הוא נשאר להשגחה ללילה, לא חווה תופעות לוואי חריפות, חש בטוב ובשעות הקרובות ישוחרר לביתו. הנסיין שקיבל את התרכיב לחיסון ב"שיבא" לא דיווח על תופעה כלשהי מעבר לתחושת כאב קלה במקום ההזרקה, "כמו לאחר זריקת חיסון לשפעת".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  בנימין נתניהו,  המכון הביולוגי בנס ציונה,  קורונה
תגובות
30.11.2020, 15:19

עיתונאי השמאל מונעים משנאת השלטון, ושנאת העומד בראשו, ומנסים ככל יכולתם להכפיש, להנחית, ולחפש את השלילי , בכל הישג של המדינה או השלטון.
ולכן אי אפשר להתייחס לעיתונאים אלה בצורה רצינית ואובייקטיבית.