פגיעת כבד כולסטטית

מה ההשפעה של הרצפטור לטסיות CLEC-2 על היכולת של הכבד להתאושש לאחר פגיעה כולסטטית?

החוקרים הצליחו להראות באמצעות מודל בעכברים כי הרצפטור לטסיות CLEC-2 יכול לעודד פעילות המגנה על הכבד ומפחיתה הצטלקות לאחר פגיעות כבד כולסטטיות

הדמיה של כבד אנושי: שאטרסטוק

פגיעות כולסטטיות בכבד מובילות לפגיעה בתפקוד הכבד. העדויות שיש כיום מצביעות על כך שטסיות יכולות להגביר או להפחית את הפגיעה הכבדית וההצטלקות. המחקר הנוכחי בדק את התפקידים של CLEC-2י(C-type lectin-like receptor 2), רצפטור מיוחד וחדש של טסיות שנקשר לטסיות המפעילות Podoplanin.

החוקרים בדקו את התפקיד של CLEC-2 ושל Podoplanin בפגיעה כבדית כולסטטית. הם השתמשו בעכברים שקיבלו פעם בשבוע זריקות לפריטונאום שהיכול מינונים של נוגדן ל-CLEC-2י(2A2B10) במטרה להשיג עיכוב מוצלח של CLEC-2 בטסיות שלהם. בהמשך, החוקרים ביצעו ליגציה של צינור המרה הכבדי (BDL – bile duct ligation) השמאלי והאמצעי ושבוע לאחר מכן ביצעו המתה של העכברים (קבוצת ה-2A2B10-BDL). בנוסף, החוקרים הכינו עכברים לקבוצות ביקורת, והשוו משתנים היסטולוגיים ומעבדתיים רלוונטיים בין הקבוצות.

תוצאות המחקר הראו כי העיכוב של CLEC-2 הוביל לעליה בנמק בתאי הכבד, בדלקת בכבד ובהצטלקות בכבד. בנוסף, נמצא ביטוי חזק של Podoplanin בתאי אנדותל סינוסואידליים בכבד באותם עכברים שעברו BDL. כמו כן, בעכברים בקבוצת ה-2A2B10-BDL, נמצאו רמות גבוהות יותר באופן מובהק של חומצות מרה.

החוקרים הסיקו כי Podoplanin מבוטא בתאי אנדותל סינוסואידליים בכבד ב-BDL. כמו כן, הם סברו כי טסיות שנקשרות ל-Podoplanin דרך CLEC-2 הפכו לפעילות. כתוצאה מכך, מאגר חומצות המרה הכולל הופחת. על כן, החוקרים הסיקו כי האינטראקציה בין CLEC-2 ל-Podoplanin מעודדת הגנה על הכבד ומעכב את ההצטלקות של הכבד לאחר פגיעת כבד כולסטטית.

מקור:

Maruyama, S. et al. (2020) The American Journal of Pathology 190,9.

נושאים קשורים:  פגיעת כבד כולסטטית,  הצטלקות כבד,  טסיות,  CLEC-2,  פודופלנין,  מחקרים
תגובות