קורונה בישראל

עלייה של 55% בפניות למרפאות הנפש בישראל על רקע אובדנות

מנהלי למעלה מ-100 מרפאות לבריאות הנפש מדווחים על עלייה משמעותית בפניות על רקע תחלואה נפשית בגל השני של המגיפה ועל החמרה בפתולוגיות קיימות

ישראל במגיפת הקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות פרסם לאחרונה תוצאות סקר שנערך במהלך החודש (אוקטובר 2020) בקרב מנהלי מרפאות וטיפול יום במטרה לבחון את השפעת מגיפת הקורונה על הפניות למערך בריאות הנפש ואת השינויים בחומרת התחלואה הנפשית.

לסקר השיבו 108 מנהלי מרפאות בריאות הנפש בקהילה וממנו עלה כי ניכרת עלייה ממוצעת בשיעור הפניות לקבלת שירות בהשוואה לאותה תקופה טרום המגיפה. העלייה הממוצעת בפניות בגל הראשון עומדת על כ-7% ובגל השני העלייה משמעותית של כ-20%. העלייה הדרמטית בין שני הגלים בולטת בדיווח המנהלים במחוזות חיפה והצפון - עלייה של פי שישה בפניות לעומת הכפלה במחוזות תל אביב ומרכז ובמחוזות ירושלים ודרום.

נתון נוסף בולט נוסף היה הדיווח הנרחב של כ-80% מהמרפאות על החמרה בפתולוגיה בקרב המטופלים הממושכים, כאשר 22% מהם אף דיווחו כי מצבם הוחמר מאוד. בנוסף, ב-55% מהמרפאות לבריאות הנפש דווח על עלייה בפניות בעלות תכנים אובדניים.

הסקר מצביע על עלייה משמעותית בפניות למרפאות בריאות הנפש יחד עם החמרה בפתולוגיה, אשר במקביל למידע על זמני ההמתנה הממושכים טרם פרוץ המגיפה מעלים חשש כבד לפגיעה אנושה בשירותי הטיפול המרפאתיים ובעלייה משמעותית ולא סבירה בזמני ההמתנה לשירותי בריאות הנפש.

עורכי הסקר, דני בודובסקי, ד"ר אודי ססר, ויונתן אמסטר, מצביעים על צורך דחוף ומיידי לתגבור משמעותי של השירותים האמבולטוריים, בכוח אדם רפואי המצוי במחסור ובמיוחד בכוח אדם פארא-רפואי, שהוא יחסית זמין, על מנת לתת מענה לעלייה המשמעותית בפניות למרפאות בריאות הנפש ולמורכבותן.

נושאים קשורים:  בריאות הנפש,  מרפאה לבריאות הנפש,  אובדנות,  קורונה,  גל שני,  חדשות,  סקר
תגובות