דיכוי חיסוני

הפסקת טיפול מדכא חיסון בקרב חולים מושתלי כבד שמקבלים טיפול עם סירולימוס

חוקרים סבורים כי הפסקת טיפול עם מדכאי חיסון הינה אפשרית במושתלי כבד, וישנם אף מנבאים טובים להצלחתה

15.10.2020, 11:54
בדיקת תפקוד הכבד (צילום: אילוסטרציה)

ידוע זה מכבר כי החלפה של הטיפול ממעכב קלצינאורין לסירולימוס, שהוא mTOR‐Iי(mechanistic target of rapamycin inhibitor), הוכחה כמגבירה את הפרופילים האימונו-רגולטוריים במושתלי כבד. לכן, ייתכן כי טיפול עם mTOR‐I יכול לאפשר הפסקה של הטיפול מדכא החיסון בחולים אלו. מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם ניתן לצפות בסבילות להשתלה, במושתלי כבד שהפסיקו טיפול עם סירולימוס והאם ביו-מרקרים לסבילות של הדם/שתל, מנבאים הפסקת טיפול מוצלחת.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי שעסק בניסיון להפסיק טיפול עם סירולימוס כתרופה בודדת, במושתלי כבד ללא תגובה חיסונית וללא וירוס בדם, שעברו יותר מ-3 שנים מאז שעברו את ההשתלה. החוקרים הפסיקו את הטיפול מדכא החיסון למשך כ-6 חודשים, וביצעו ביופסיות 12 חודשים לאחר ההפסקה, או כאשר עלה חשד לדחייה אקוטית. 21 נבדקים מושתלים הסכימו להשתתף במחקר, 6 מהם לא נכללו עקב דחייה אקוטית תת-קלינית בעת הביופסיה בתחילת המחקר או עקב סיבות אחרות. על כן, 15 נבדקים הפסיקו את הטיפול במסגרת המחקר (גיל ממוצע 61.3 עם סטיית תקן של 8.8 שנים, משך זמן ממוצע מההשתלה ועד הפסקת הטיפול – 6.7 עם סטיית תקן של 3 שנים). החוקרים מצאו כי 8 נבדקים (53%) השיגו סבילות. מנגד, מתוך ה-7 שלא סבלו את הפסקת הטיפול, ל-6 הייתה דחייה אקוטית קלה מוכחת בביופסיה, קרוב למועד סיום הפסקת הטיפול או בסוף המחקר. בנוסף, נבדק 1 הוסר מהמחקר בשל הישנות של סרטן בכבד. זאת ועוד, החוקרים מצאו כי לפני הפסקת הטיפול בתחילת המחקר, לנבדקים שסבלו את ההפסקה היו רמות גבוהות של תאים דנדריטים ופנוטיפים תאיים הקשורים להצגת אנטיגנים כרונית בדם, באופן מובהק, בהשוואה לנבדקים שלא סבלו את הפסקת הטיפול. כמו כן, נמצא כי חתימה גנטית שזוהתה בביופסיה בתחילת המחקר, ניבאה בהצלחה סבילות ב-12 מתוך 14 מושתלים. בסוף המחקר, צביעות של הרקמה מהביופסיה חשפו עליה מובהקת בתאים מציגי אנטיגן: צמדי לויקוציטים, תאי FOXP3+/CD4+ T, תאי Tbet+/CD8+ T ותאים דנדריטים לובולריים, בנבדקים שלא סבלו את הפסקת הטיפול.

החוקרים הגיעו למסקנה כי מחקרם העריך את הפסקת הטיפול מדכא החיסון מסוג mTOR-I במושתלי כבד, והשיג שיעורי סבילות של מעל 50%. החוקרים סבורים כי ביטוי גנים לפני הפסקת הטיפול ופרופיל תאים מונו-נוקלארייים בדם הפריפרי, יכולים להוות מנבאים טובים להפסקה מוצלחת של טיפול עם mTOR-I.

מקור:

Levitsky, J. et al. Hepatology 2020; 72(2); 569-583. https://doi.org/10.1002/hep.31036

נושאים קשורים:  דיכוי חיסוני,  מושתלי כבד,  ביופסיית כבד,  סירולימוס,  מחקרים
תגובות