סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס

האם מעכבי PD-1 מתאימים לטיפול בסרטן אנפלסטי של בלוטת התריס?

החוקרים הדגימו כי מטופלים עם סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס ו-PD-L1 חיובי בביופסיה, מציגים תגובה כוללת טובה לטיפול עם Spartalizumab

סרטן בלוטת התריס (אילוסטרציה)
סרטן בלוטת התריס (אילוסטרציה)

סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס הוא סרטן אגרסיבי וכמעט תמיד קטלני, ללא אפשרויות טיפול סיסטמי יעילות עבור מטופלים עם מחלה עם BRAF מזן הבר (Wild type). כחלק ממחקר שלב 1/2 בקרב מטופלים עם גידולים מוצקים מתקדמים או גרורתיים, מטופלים עם סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס קיבלו טיפול עם Spartalizumab, נוגדן מונוקלונלי הומני נגד הרצפטור PD-1י(Programmed death-1).

בשלב 2 של המחקר נכללו מטופלים עם סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס מקומי מתקדם ו/או גרורתי. המטופלים קיבלו Spartalizumab במינון של 400 מ"ג במתן תוך וורידי, אחת לארבעה שבועות. בהמשך, החוקרים קבעו את שיעור התגובה הכולל לפי RECIST v1.1.

במחקר השתתפו 42 מטופלים. החוקרים מצאו כי תופעות הלוואי שנצפו במחקר היו דומות לאלה שדווחו בעבר תחת טיפול עם מעכבי PD-1. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר הקשורות לטיפול היו שלשולים (12%), גרד (12%), תשישות (7%) וחום (7%). בנוסף, נמצא כי שיעור התגובה הכולל היה 19%, כולל 3 מטופלים שהציגו תגובה מלאה וחמישה מטופלים שהציגו תגובה חלקית לטיפול. מרבית המטופלים במחקר היו עם ביופסיות חיוביות לביטוי PD-L1 בנקודת ההתחלה (n=28/40 מטופלים שנבדקו), והחוקרים מצאו כי שיעורי התגובה היו גבוהים יותר בקרב מטופלים עם PD-L1 חיובי (8/28; 29%) בהשוואה למטופלים עם PD-L1 שלילי (0/12; 0%). בנוסף, נמצא כי שיעור התגובה הגבוה ביותר נצפה בתת קבוצה של מטופלים עם PD-L1≥ 50%י(6/17; 35%).

תוצאות המחקר הראו כי תגובה לטיפול התרחשה גם בקרב מטופלים עם BRAF ללא מוטציה וגם בקרב מטופלים עם מוטציה ב-BRAF, וכי התגובה הייתה ממושכת, עם הישרדות לשנה של 52.1% בקרב מטופלים עם PD-L1 חיובי.

למיטב ידיעת החוקרים, מדובר במחקר הקליני הראשון מסוגו שהראה תגובה לטיפול עם מעכבי PD-1 בקרב מטופלים עם סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס.

מקור:

Capdevila, J. et al. (2020) Journal of Clinical Oncology 38.

נושאים קשורים:  סרטן אנפלסטי של בלוטת התריס,  מעכבי PD-1,  BRAF,  ספרטליזומאב,  שיעור התגובה הכולל,  מחקרים
תגובות