דעות

שתי צוערות הדביקו פלוגה שלמה - האירוע בבה״ד 1 כמשל לאומי

אין קיצורי דרך והזיהוי המוקדם של מדביקי העל ובידודם הוא היעיל ביותר במניעת הדבקות, אבל אחרי שבעה חודשים של צונאמי נגיפי נוראי, אנחנו עדיין לא שם

"והפעם לא מדובר במיעוטים ו/או חרדים אלא בתוך צה״ל הנתפש בציבור כגוף הפועל על פי נהלים ברורים, בו היחידים הם צייתנים הנמצאים בסביבה מוגנת". צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

ממעט הפרטים שצה״ל שחרר השבוע עולה כי צוערת או שתי צוערות נדבקו מחוץ למחנה ובחזרתן לבסיס, נדבקו מהן עשרות צוערות. למדנו מהתקשורת שכל פלוגת הצוערות הוכנסה בעקבות האירוע להסגר במחנה אוהלים מחוץ לבסיס וקצינים אחראיים ננזפו על כי לא הגבילו את הצוערות בקפסולות מבודדות והתעלמו מסימנים מחשידים.

שוב אנחנו מבינים שכללי ה"התגוננות״ שלא נאכפו נאשמים בכך שיצרו הדבקת ענק והפעם לא מדובר במיעוטים ו/או חרדים (כפי שאולי היה נוח לנו להאמין) אלא בתוך צה״ל הנתפש בציבור כגוף הפועל על פי נהלים ברורים, בו היחידים הם צייתנים הנמצאים בסביבה מוגנת.

האירוע, עד כמה שהוצנע, חושף את בעיית המאקרו של מדינת ישראל. הצוערת או שתי הצוערות היו, מן הסתם, ״מדביקות על״. הן נדבקו איפשהו מחוץ למחנה לחוד או ביחד, ובחזרתן לבסיס, מן הסתם תוך הרגשה טובה וללא סימפטומים, יצרו בלי מודע הדבקה מסיבית של הסובבים אותן.

כל הפלוגה הוכנסה לסגר במחנה אוהלים, מחוץ לבסיס. באנלוגיה מלאה למדינתנו, הוכרז על סגר הדוק. התוצאה: הדבקה תוך פלוגתית שהחליפה את ההדבקה הבסיסית שנבעה ממה שפורסם בשל התגוננות לא מיטבית ואי שמירת כללים, כולל קפסולות

מהספרות למדנו את נושא ״מדביקי העל״ שכל כך מתעלמים מהם בישראל ובזה כנראה אנו מפספסים את הכלי החשוב והעיקרי של מניעת שרשרת הדבקה. ״מדביקי העל״ הם בדרך כלל צעירים או מבוגרים בגילי העבודה, פעילים בעבודה או בחברה, כך שפרופיל ההתנהגות שלהם הוא חברתי: הרבה פגישות והרבה מגעים ביום עבודה או בילוי. מה שמאפיין טיפוסים חברתיים כאלה, הוא שהם נדבקים בקלות בהשוואה לצעירים רגילים אחרים, ומה שיותר בולט שהם מדביקים בקלות את הסביבה.

״מדביקי העל״ יכולים גם לצבור עומס נגיפי גבוה ואז גם קלות ההדבקה והיכולת להדביק עולים מונים, וגם ההדבקה נעשית עם מטען נגיפי גבוה התחלתי וייתכן שזה יוצר בהמשך מחלה סוערת יותר אצל הנדבקים.

ברור לכולנו שסיקור של הפרופיל האמור היה מאבחן את מדביקת העל או מדביקות העל ובידוד שלהן לשבועיים היה מונע את התוצאה המצערת בבה״ד 1. אבל, זה לא הכל וניתן ללמוד עוד מאירוע ההדבקה בבה״ד 1:

כל הפלוגה הוכנסה, כאמור, לסגר במחנה אוהלים, מחוץ לבסיס. באנלוגיה מלאה למדינתנו, הוכרז על סגר הדוק. התוצאה: הדבקה תוך פלוגתית שהחליפה את ההדבקה הבסיסית שנבעה ממה שפורסם בשל התגוננות לא מיטבית ואי שמירת כללים, כולל קפסולות.

החלק הזה של האירוע מצביע מחד על חשיבות המגננה הנדרשת מהציבור, אשר במהותה אמורה להקטין את ההתקהלויות ובכך להקטין מגעים ולהוריד את שיעור ההדבקה - חטא שאנחנו חוטאים בו מאוד בחצי השנה האחרונה, אך לא פחות מזה, שסגר הדוק משנה את אופי ההדבקה להדבקה ביתית או במקרה שלנו, לפלוגתית.

בעלי הפרופיל הסחבאקי הישראלי והעובדים ו/או אנשי החברה שחייהם כוללים מגעים מרובים עם אנשים ביום אחד: התמגנו היטב, לכו להיבדק לקורונה ואל תחכו לסימפטומים או למודבקים שעלולים להידבק מכם וכמובן, אל תמתינו שהמדינה תחייב אתכם להיבדק

אי היעילות הזאת ושינוי זירת ההדבקה לא נלמדו עד תום בישראל וכנראה יש לגביהם איזו מחשבה שהם פחות מסוכנים ולכן הקלות היחסית שבה הכריזה המדינה על הסגר ההדוק.

מסתבר שאין קיצורי דרך והזיהוי המוקדם של מדביקי העל ובידודם, בלי להטיל עליהם אשמה או דופי, הוא היעיל ביותר במניעת הדבקות. אנחנו עדיין לא שם וזה לאחר שבעה חודשים שמדינתנו ספגה צונאמי נגיפי נוראי.

זאת הזדמנות לפנות לבעלי הפרופיל הסחבאקי הישראלי והעובדים ו/או אנשי החברה שחייהם כוללים מגעים מרובים עם אנשים ביום אחד: פשוט - תתמגנו היטב, לכו להיבדק לקורונה ואל תחכו לסימפטומים או למודבקים שעלולים להידבק מכם וכמובן, אל תמתינו שהמדינה תפנה או תחייב אתכם להיבדק.

זאת עצה לא פוליטית מתוך דאגה כנה ועמוקה לכל הציבור שלנו, המחפש כל דרך לעצור את התפשטות נגיף הקורונה ההרסני.

הכותב הוא מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, ירושלים
(המאמר התפרסם לראשונה ב"ישראל היום")

נושאים קשורים:  קורונה,  מדביקי-על,  פרופ' זאב רוטשטיין,  סגר,  בידוד,  חדשות,  דעות,  בה"ד 1,  הידבקות בנגיף,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
30.09.2020, 22:25

ההדבקה קרתה רק כי אנשי הבסיס לא הקפידו על נהלים ומיגון.זה לא משנה שצהל מקפיד על הנחיות אם הבודדים בתוכו לא מקפידים. כמו חלק מהחרדים והערבים שאינם מקפידים על מיגון והנחיות ולראיה ההדבקה במגזרים אלו גואה, ולא כפי שנח לנו להאמין, אלא כמו שהעובדות מוכיחות מעל כל ספק ובמספרים מדידים. מי שלא מקפיד על הנחיות יחולל הדבקה.

אנונימי/ת
30.09.2020, 23:36

וגם התל אביבים והאשדודים וכולללללםםםםםםםםם לא ישבנן בבית כשזרקו עלינו טילים מעיראק ולא מעזה. למה לשבת בבית עכשיו?

כרגיל פרופ רוטשטיין תותח. מדבר וכותב בהגיון חבל שלא מקשיבים לדבריו.

30.09.2020, 23:47

פרופ רוטשטיין הוא הרי טיפוס, אבל במגפה האחרונה הוא כל הזמן מצלצל בפעמונים ואיש לא מקשיב, אולי בשל סגנונו הבוטה, אולי בשל הרקורד הבינאישי הקשה שלו. שורה תחתונה, הפעם באמת חבל.

01.10.2020, 00:13

אנחנו הרופאים (ואפילו הותיקים) צריכים לזכור שהחיים האמיתיים אינם רק מה שקורה בבית החולים. יש מגבלות ליכולת לעצור את כל דרכי העבודה, הלימוד והבילוי לתקופה שסופה לא ברור, במיוחד אצל אנשים צעירים ובריאים נטולי תסמינים. הדוגמא כאן גם מעלה את השאלה - ומה קורה כשפלוגה נדבקת? בעוד כשבועיים הפלוגה הזו הרי תוכל לחזור לפעילות מלאה, הפעם אף ללא חשש משמעותי מהידבקות או הדבקה. הפלוגה הזו אף תוסיף עוד 'לבנה' לחומה הנבנית של 'חיסון העדר'. {מאחל בידוד קל והחלמה מלאה לכולן}

אנונימי/ת
01.10.2020, 08:42

בבית חולים לילדים של שרותי בריאות כללית לא מאפשרים לעובדים שנחשפו לחולה מאומת עם תסמינים לבצע בדיקות קורונה . התרוץ שחבישת מסיכה בנוכחות חולה קורנה מהווה הגנה מספקת ואין צורך בבדיקות.
ברור שהסיבה האמיתית לאי מתן אישור לבדיקות הוא החשש שעוד ועוד עובדים יכנסו לבידוד ולא יכולו לעבוד במרפאת ולהעלות את הכנסות בית החולים.
נרמז לעובדים שהם יכולים לפנות לרופא משפחה ולקבל ממנו הפנייה לבדיקות.

אנונימי/ת
01.10.2020, 13:49

אלה עצות בעלמא. אין שום דרך מעשית כרגע לאתר מדביקי על וההגדרה שלהם מאד דיפוזית. אם אמנם העומס הנגיפי שלהם גבוה במיוחד אז אולי ניתן יהיה לזהות אותם באמצעות בדיקות האנטיגן המהירות אבל בינתיים אין פתרון לבעיה המדוברת

אנונימי/ת
03.10.2020, 12:03

גאוני.