קורונה בישראל

"החקירות האפידמיולוגיות לא אפקטיביות כרגע - רק פעולות חירום יעצרו המגיפה"

מפקדת אלון לקטיעת שרשרת ההדבקה לא יכולה להתמודד עם היקפי התחלואה הנוכחיים, אומר ל-ynet סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר ומסביר כיצד המגיפה משפיעה על הביטחון הלאומי

סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר וראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום ארכיון: חיים זך/ פלאש 90

מפקדת אלון שהקים צה"ל לקטיעת שרשראות ההדבקה בנגיף הקורונה לא תוכל להתמודד עם אלפי נדבקים ביום. היא הוקמה באוגוסט ותהיה מבצעית באופן מלא רק בנובמבר אבל לא תפתור את הבעיה. כך הזהיר אתמול (ד') סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר בראיון ל-ynet וקרא למקבלי ההחלטות לפעולה מהירה יותר לשם צמצום התחלואה.

"מפקדת אלון הוקמה כדי להתמודד עם 1,000 נדבקים חדשים ביום, אסתכן ואומר אפילו עם 2,000", הסביר סגן הרמטכ"ל, "אבל שום כוח לא יעמוד מול היקפי תחלואה כמו אלה שיש כיום בישראל. עם מעל 5,000 מאומתים חדשים ביום יהיה קשה מאוד להתמודד. אנחנו במצב חירום ורק פעולות חירום יעצרו את התפשטות המגיפה ויביאו להורדת ההדבקות החדשות לכמה מאות ביממה. רק אז המפקדה תהיה יעילה".

האלוף זמיר הוסיף כי האפקטיביות של החקירות במצב התחלואה כיום מוגבלת: "לא משנה כמה חוקרים אפידמיולוגים יהיו, אם היקפי התחלואה ימשיכו לטפס, העבודה שלהם תהיה כמו  לרדוף אחרי הזנב. לכן צריך לנקוט קודם כל בפעולות לצמצום התחלואה – נושא שבאחריות מקבלי ההחלטות בדרג המדיני והאזרחי (הממשלה)".

לדברי זמיר, הקורונה היא גם עניין של ביטחון לאומי: "כל מדינות העולם עוסקות בזה - יש למגיפה השפעה על הכלכלה, על החברה וגם על הביטחון הלאומי. למדינות שיודעות להתמודד בהצלחה עם הקורונה, יש יתרון. לכן צה"ל נמצא במערכה הזאת במלוא הכוח כי אנחנו מבינים שיש לכך השפעה על הביטחון הלאומי".

בתוך כך, מנתונים שהוצגו לשרים ולבכירים במערכת הבריאות על ידי מפקדת אלון שהקים פיקוד העורף לביצוע חקירות אפידמיולוגיות לקטיעת שרשרת ההדבקה בקורונה, עולה כי 41% מקרב כ-340 אלף ישראלים שאמורים היו להימצא ביום א' השבוע (20 בספטמבר) בבידוד, הפרו חובה זאת, שיקרו בחקירות או מסרו דיווח חלקי על המגעים החברתיים שקיימו.

לפי אותם נתונים, 43,2% מהנדרשים להימצא בבידוד היו לפי דיווחיהם במגע עם 4-1 אנשים, 22.4% עם 9-5, 21% כלל לא היו במגע עם אנשים אחרים, 13.4% עם יותר מעשרה אנשים. כן נמסר שהמשטרה מצליחה בקושי להגיע לכ-0.5% בממוצע מחייבי הבידוד כדי לברר אם הם ממלאים אחרי ההוראה וקנס של 5,000 שקל לא מרתיע רבים ממפירי הבידוד.

נושאים קשורים:  אייל זמיר,  צה"ל,  מפקדת אלון,  חקירה אפידימיולוגית,  קורונה,  חדשות,  מצב חירום
תגובות