קורונה בישראל

מחקר ב"סורוקה" מצא: עלייה בשיעור הניתוחים הקיסריים בתקופת הקורונה

כיצד השפיעה מגיפת הקורונה על שיעור הלידות המוקדמות וסיבוכי הריון? מחקר חדש מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בדק את הנתונים

הריון במגיפת הקורונה. צילום: אילוסטרציה

לידה מוקדמת מוגדרת כלידה שמתרחשת לפני שבוע 37 להריון ומהווה את הסיבה המובילה לתמותה ולתחלואה של ילודים והסיבה השכיחה ביותר לאשפוזים טרום-לידתיים. לאחרונה, חוקרים ברחבי העולם דיווחו על ירידה בשיעור הלידות המוקדמות בתקופת הקורונה. קיימת סברה שהשינוי באורח החיים הוביל גם לשיפור בשיעור הלידות המוקדמות. העדויות הראשונות החלו דווקא בסקנדינביה, שם שמו לב לירידה במספר הפגים. בהמשך נוספו עדויות מארה"ב ומקנדה.

רופאים מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון החליטו לבחון מגמות מקומיות בשיעור הלידות המוקדמות וסיבוכי הריון בין החודשים מרץ עד סוף יוני 2020, לעומת נתונים של אותם חודשים אשתקד.

צוות המחקר שכלל את פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי סורוקה, את ד"ר גלי פריאנטה, אחראית היחידה להריון בסיכון גבוה במחלקת נשים ב' ואת ד"ר תמר וינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, מצא שאכן היו לא מעט שינויים בסטטיסטיקת הלידות בתקופת הקורונה.

ראשית נצפתה ירידה קלה בשיעור הלידות המוקדמות, דהיינו מתחת ל- 37 שבועות. השיעור היה 7.6% בשנת 2019 וירד ל-6.8% בתקופת הקורונה.

הנתונים שנמצאו שונים באופן מובהק בין התקופות והראו ירידה בשיעור זירוזי הלידה (משיעור של 12.1% לפני הקורונה לשיעור של 11.1% בתקופת הקורונה) וירידה בשיעור האבחון של רעלת הריונית (משיעור של 4.6% לפני הקורונה לשיעור של 3.8% בתקופת הקורונה). לעומת זאת, נצפתה עלייה מובהקת בשיעור הניתוחים הקיסריים אשר עלו משיעור של 16.5% לפני הקורונה לשיעור של 18.4% בתקופת מגיפת הקורונה.

פרופ' שיינר: "ההסברים בעולם לירידה בשיעור הלידות המוקדמות היו שונים וכללו למשל ירידה בזיהום אוויר בשל הסגרים, שינוי אורחות חיים שהובילו להימנעות מזיהומים, שינוי במצב הנפשי של היולדות בעקבות חוסן משפחתי - המשפחה כולה יחד בבית".

לדבריו, חשוב להדגיש לציבור הנשים ההרות לא להימנע מביקורת בבית החולים כאשר קיימת התוויה לכך. בתי החולים ערוכים לקורונה ויודעים לשמור על בריאות היולדת והעובר גם בתקופה מאתגרת זאת.

נושאים קשורים:  הריון ולידה,  לידה מוקדמת,  ניתוח קיסרי,  פרופ' אייל שיינר,  ד"ר גלי פריאנטה,  ד"ר תמר וינשטוק,  קורונה,  בית החולים סורוקה,  מגיפת הקורונה,  סיבוכי הריון,  חדשות
תגובות