קורונה בישראל

מנהלי מחלקות פנימיות לציבור: "הפסיקו לזלזל במחלה - זו מלחמה"

חמישה מנהלי מחלקות פנימיות שוברים שתיקה ומזהירים: "איננו יכולים עוד לעמוד מנגד אל מול המשבר, המחלה מסוכנת ופוגעת בכל חלקי האוכלוסיה - ללא הקפדה על ההנחיות נחזור לגלים שלישי ורביעי"

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

חמישה מנהלי מחלקות פנימיות מבתי החולים בילינסון, שיבא, השרון, מאיר והלל יפה, קיימו אתמול (א') תדרוך מיוחד לתקשורת ב"זום" שבו ביקשו להציג את עמדותיהם כמסר לציבור לקראת הכניסה לסגר המלא. "אחרי חודשים שבהם שמרנו על שתיקה", הסבירו יוזמי התדרוך, "החלטנו כמנהלים מקרב 111 המחלקות הפנימיות בישראל שבהם כ-1,300 רופאים, לשבור שתיקה ולומר: כולנו חיילים במלחמה הזאת. איננו יכולים עוד לעמוד מנגד אל מול המשבר".

בפתח הדברים אמר יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס מ"בילינסון": "צריך להיות ברור, הקורונה היא מחלה קשה ואמיתית. המאבק בה הוא מלחמה ואנחנו בעיצומה. אנחנו רואים את הזלזול במחלה ובמסוכנותה מצד אישים שונים.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "הקורונה היא מחלה קשה ואמיתית"

"רבים מדי מסביבנו מתנועעים בלי מסיכות מיגון, למרות שהמסיכות מצמצמות מאוד את סכנת ההדבקה. אנחנו רואים התקהלויות, אירועים המוניים, חתונות, מפגשים, תפילות של כל הדתות, הפגנות המוניות. אנחנו רואים כל זאת ומבקשים לזעוק כאן, מתוך המחלקות, מתוך החפירות ובלי התפלפלות: תתנהגו בהתאם להנחיות!".

"כל אדם שני בישראל נכלל בקבוצת סיכון לקורונה, גם הצעירים"

ד"ר גדי סגל, מנה מחלקה פנימית ב"שיבא", אמר: "תפסיקו להתעסק בסטטיסטיקות, תפסיקו להתמקד במניין המתים ולחשב כמה מתו בגלל הקורונה או עם הקורונה. מה לכל הרוחות זה משנה? תפסיקו לערבב אמוציות במלחמה הקשה שאנחנו בעיצומה. שימו בשבועות ובחודשים הקרובים את האמוציות בצד. זה נגיף מקולל וביכולתנו לנטרל את ההידבקות.

"המחלה פוגעת בכל חלקי האוכלוסיה. יש שיצאו ממנה בזול, בלי תסמינים קשים, בלי נזקים ארוכי טווח למערכות שונות בגוף - למערכת הנשימתית, הנוירולוגית, הלבבית - אבל יש מי שמהלך המחלה שלהם הידרדר. לכן", הוסיף ד"ר סגל, "עדיף שלא להידבק".

ד"ר גדי סגל, מנהל מחלקה פנימית ב"שיבא". "גם מצבם של צעירים מידרדר ואין לנו עדיין הסבר לכך"

לדברי ד"ר סגל, "שיעור ניכר מהאוכלוסיה בישראל סובל ממחלות רקע. גם השמנה נחשבת למחלת רקע, עישון, סוכרת, בעיות לב - מגוון תחלואות  אחרות ולפחות כל אדם שני בישראל נכלל בקבוצת הסיכון הזאת ואני מבקש להבהיר: אנחנו הרופאים עדיין לא יודעים מי מהחולים מועד להידרדרות במצבו ומופתעים כל יום מחדש במחלקות לגלות שגם צעירים, לכאורה ללא שום מחלת רקע, מצבם מידרדר ואין לנו עדיין הסבר לכך.

"אין עדיין תרופה למחלה, אז בינתיים, אני קורא לציבור גלו ערבות הדדית, הראו לעצמכם, להורים שלכם, לילדים שלכם שכל אחד מסוגל לתרום למלחמה: שימוש חובה במסיכה והימנעות מהתקהלות ישמרו עלינו גם אחרי הסגר. בלעדיהם, נחזור לגלים שלישי ורביעי".

"המספרים לא מתקשים לנשום והמספרים לא מתים"

ד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקה פנימית ומי שניהל את בית החולים הייעודי לקורונה ב"השרון": "כשמדברים על 'קריסת מערכת הבריאות', זה שימוש  ב'מונח מכובס' כי הכוונה לקריסת מחלקות פנימית קורונה שהצילו ומצילות את מדינת ישראל יום יום בחצי השנה האחרונה. ביכולתן לנהל את הטיפול בחולי קורונה לצד החולים בתחלואה הנלוות לה. זו יכולת שאין לה אח ורע בעולם. היא הצילה ומצילה את יחידות הטיפול נמרץ מפני התמוטטות, אלא שיכולת זו נמתחת בימים אלה עד לקצה.

ד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקה פנימית ב"השרון". "המחלה הפכה למגיפת המספרים"

המשמעות היא, על פי דיקר, "אם קודם לכן היו 111 מחלקות פנימיות רגילות ובהן 3,850 מיטות אשפוז, הרי שכעת נותרו בפועל פחות מחלקות כי חלק הוסבו למחלקות פנימיות לקורונה. התוצאה: יש עתה בישראל הרבה פחות מיטות אשפוז ברפואה פנימית מאשר קודם למגיפה, בעוד שאין פחות סוכרתיים ואין פחות חולים אונקולוגים, שלא נמצא להם מקום במחלקות ייעודיות והם מגיעים לפנימיות, או חולים נוירולוגים".

דיקר ביקש להדגיש: "הרפואה הפנימית מהווה 'משפך' בכל בית חולים. מאז ומתמיד הגיעו אלינו כל המאושפזים שלא נמצאה להם מיטה במחלקה ייעודית. התפוסות בפנימיות חוצות את 100%. בתי החולים מתמודדים עם אתגר מסובך וקשה: היכן לאשפז? מי יטפל בחולים? אם מלכתחילה חסרו רופאים ואחיות ואנשי צוות אחרים, קל וחומר לאחר שנוספו גם הרבה חולי קורונה והצפיפות במחלקות עולה בקצב מסחרר.

"לצערי", אמר ד"ר דיקר, "המחלה הפכה למגיפת המספרים: כל גוף תקשורת מנסה לתאר בצורה ציורית טוב יותר את מספרי המגיפה אבל בכך הבאנו לקהות חושים של הציבור כי המספרים לא מדברים, המספרים לא מתקשים לנשום והמספרים לא מתים. בלא משים נעשתה דה-הומיניזציה של המגיפה ולכן קל יותר להתעלם מתוצאותיה.

"בתחילת המחלה הייתי רופא מאוד מודאג ואזרח גאה על התמיכה העצומה שקיבלנו מאזרחי המדינה. היום, בחלוף שישה חודשים, אני רופא פחות מודאג ואזרח מאוד מודאג על מה המגיפה עושה לנו כחברה. הקריאה שלנו לציבור היא: נתגבר על המגיפה בלי כל ספק אבל אנא תנו בנו אמון ותמיכה, כפי שנהגתם בתחילת המגיפה. זו התמודדות ארוכת טווח וחייבים ללמוד לחיות איתה ולא למות איתה. ובצד זה, אני מבקש להעביר מסר חיובי: יש לנו ניסיון שלא קיים בשום מדינה אחרת בעולם בטיפול בחולים מונשמים במחלקות הפנימיות. יש לנו, לצערי, ניסיון רב איך להתמודד עם עומסים כבדים מול חוסר תקינה".

"תחושה מוטעית בציבור שזה נגיף פוליטי, שיש הגזמה ביחס למחלה"

ד"ר יונה קיטאי, מנהלת פנימית קורונה ב"מאיר": "כפנימאית מעל 30 שנה אני מבקשת להפנות את תשומת הלב לשתי תופעות הקשורות בתחלואה יוצאת הדופן הזו: הפתאומיות שמאפיינת את מהלך המחלה. לרגע נראה שהכל בסדר ורגע לאחר מכן מתחילה סערה הנגמרת בקריסה נשימתית. התופעה השנייה: הבדידות של חולי הקורונה. ביקור קרובי משפחה כרוך בסידורים, בתיאומים ובמיגון. מתאפשרת שהייה קצרה בלבד לצד מיטת החולה. בין המגעים עם צוות ממוגן ובקושי מזוהה לבין ביקורי המשפחה הנדירים, החולה נותר בודד לנפשו.

ד"ר יונה קיטאי, מנהלת מחלקה פנימית ב"מאיר". "הקושי האדיר הוא להתמודד עם הגידול המהיר בהיקפי החולים"

עוד אמרה קיטאי: "כל החששות המוקדמים שליוו את תחילת המגיפה בכל הנוגע להיענות הצוות הרפואי – התבדו. הבעיה עתה היא הקושי האדיר להתמודד עם הגידול המהיר בהיקפי החולים. התגברות התחלואה מעמיסה על המחלקות. הטיפול בחולה קורונה הרבה יותר קשה מאשר בחולה במחלה אחרת: כל פעולה סביבו דורשת יותר זמן, מאמץ שמלווה בקוצר נשימה בתוך המיגון והאדים על משקפי המגן. ועם כל זאת, הצורך להפגין אנושיות, חמלה והתחשבות, להעניק מגע של חסד, למי שחסר באותו רגע ממש את בן המשפחה, שאיננו לצידו.

"התחושה שלנו היא שהציבור לא מבין את חומרת המחלה ואת השלכותיה על הבריאות, על החיים. ברחוב קיימת תחושה מוטעית שזה נגיף פוליטי, שיש הגזמה ביחס למחלה. הציבור חייב להבין את תפקידו הקריטי, לא פחות מזה, במניעת ההדבקה והגעה עד להידרדרות. קשה לראות חולים שפקפקו, זלזלו והתחכמו; שהאמינו בטעות שהכול קונספירציות וגוזמאות והנה הם מידרדרים ומונשמים".

ד"ר סייף אבו מוך, מנהל מחלקה פנימית ב"הלל יפה". "לעצור את שיעורי ההדבקה המטורפים"

ד"ר סייף אבו מוך, מנהל מחלקה פנימית מ"הלל יפה", ביקש להעביר את עיקרי המסר שלו דווקא בערבית, בדגש על "הצורך בנקיטת כל אמצעי הזהירות המחויבים כדי לעצור את שיעורי ההדבקה המטורפים של המחלה הארורה".

נושאים קשורים:  פרופ' אבישי אליס,  ד"ר דרור דיקר,  ד"ר גדי סגל,  ד"ר יונה קיטאי,  ד"ר סייף אבו מוך,  קורונה,  חדשות,  הנחיות לציבור,  מחלקות פנימיות
תגובות
אנונימי/ת
14.09.2020, 19:13

"תפסיקו להתעסק בסטטיסטיקות, תפסיקו להתמקד במניין המתים ולחשב כמה מתו בגלל הקורונה או עם הקורונה. מה לכל הרוחות זה משנה?"

האם המספרים לא משנים?
העובדות לא חשובות?
לא מעניין מה במונה ומה במכנה?

זו חשיבה היסטרית, לא חשיבה של איש מדע.
אני אפילו לא מתחיל לדבר על כך שהבריאות והכלכלה הם משחק סכום אפס, עם אמירות כ"כ מטופשות.

אנונימי/ת
14.09.2020, 19:46

זו לא מחלה פוליטית? אלא מחלה ומרדף תקציבי?
לכל הרוחות, מישהו מוכן לקחת אחריות ולהסביר לאזרח הקטן כמה דברים בסיסיים?
כשמנסים לשכנע אותי לעשות חיסון נגד שפעת (לדוגמא אך לא רק), מסבירים לי עם דיאגרמות ומספרים.
כשמסבירים לי על תחלואה וסיכונים - הכל מתבסס על סטטיסטיקות וגרפים.
משרד הבריאות מדבר רק במספרים, תוך כדי משחק ציני - לפעמים מתייחסים למספר, לפעמים לאחוזים, לפעמים לקשים ולפעמים למתי. אך בשורה התחתונה רק נתונים מספריים.
פתאום מגיעים המכובדים הנ"ל ואומרים לנו לא להתייחס למספרים, מישהו מבין מה קורה כאן?
כאילו לא די בכך ורופאים מומחים ומכובדים לא פחות מפרסמים ומדברים דברים הפוכים לגמרי.
הלו, רופאים, לכל הפחות במחלות אתם אמורים לדבר במנגינה אחת (לפחות מנגינה דומה..) ד"ר רעיה ליבוביץ מנהלת המכון האונקולוגי בבית החולים שמיר מסבירה בדיוק הפוך וכך גם רופאים רבים אחרים עם תארים אוניברסיטאים כאלו ואחרים.
אולי במקום לומר "אנחנו לא יודעים מה זה" תשתקו?
כל ילד קטן מלמדים אותו - כשאתה לא יודע, אל תדבר. תאמר - אני לא יודע ותשתוק.

רק מלחיצים את הציבור וגורמים נזקים בלתי הפיכים בתחימים שונים

אנונימי/ת
14.09.2020, 21:01

האם קיים תיאום בין מנהלי הפנימיות למנהלי בתי החולים ?
המנהלים טענו שהם לא לפני קריסה וביכולתם לטפל היטב במחלה ואילו הפנימאים מודאגים
מי צודק?

אנונימי/ת
15.09.2020, 09:35

אם זו אכן מלחמה, והמצב באמת מחמיר, הייתי מצפה שציבור הרופאים יתייחס אליה כאחת ויתחיל לשאול את השאלות שצריכות להישאל ולא נשאלות! מדוע הצבא מודר מ"המלחמה"?! בכל תכנית, ולמרות שנראה שאין יש הרבה כאלה, בנות 20 ו-39 שנה, הצבא מקים בתי חולה שדה, וכך מרכזים רפואיים קיימים יכולים להמשיך לתפקד ולתת שירות לשאר הציבור. מדוע כבר חצי שנה דברים על תאוריות מופרכות שלא הוכיחו את עצמן באף מגיפה עד היום! כמו סגר וחיסוניות עדר, מושג הלקוח מעולם החיסונים ולא ברור לי כיצד בכלל נמצא בשיח בעת התפרצות מגיפה, שכן מרביתן קיימות מאות שנים ולא נעלמו משום "חיסוניות עדר", במקום להבין שלעצור מגיפה בשיאה זה כמו לנסות לדוג דג בים הגדול עם בקבוק. אין סיכוי שזה יקרה. הפתרון צריך להגיע ממערכת הבריאות, ןוהיה צריך לקרות לפני חצי שנה. איך לא הוכשרו עוד אחיות וצוותים רפואיים? איך לא הוקדם עדיין מפעל לחיסונים? מדוע אף וירולוג רופא או חוקר לא עומד בראש ונותן לפוליטיקאים וגם לבכירי משרד הבריאות שאינם וירולוגים מידע מהימן על מחלות זיהומיות? מדוע אין גישה של זיהוי וטיפול מוקדם באוכלוסיות בסיכון? נכון שבחלק מהמקרים יש הפתעות, אבל כמו בכל מחלה בעולם, אם תופסים אותה מוקדם יש סיכוי גבוה יותר להציל חיים ולטפל. מדוע אין שלוב של רופאי הקהילה לזיהוי מוקדם? מדוע שירותי הרפואה הקהילתיים חצי מושבתים ושוב סוגרים אותם? האין לא מבינים שבעוד ש1000 איש נפטרו מהקורונה, אלפים ימותו ממחלות לב, כלי דם, סרטן, נפש ועוד, אם לא יאובחנו ויטופלו כראוי? מנהלי מחלקת פנימית רואים את המאבק שלהם ולא את התמונה הגדולה וזה בסדר גמור זהו תפקידם. אבל היכן מי שיראה את התמונה הגדולה ויתן ביקורת נוקבת לא על הציבור, שמכיוון שאף בעל מקצוע אמיתי לא מוביל את ה"מלחמה" כבר לא מבין מה רוצים ממנו, אלא אל מערכת הבריאות שהייתה צריכה לנצל את הזמן הזה להתארגנות למלחמה ואת זה היא לא עשתה!

אנונימי/ת
15.09.2020, 10:18

פשוט תגידו את האמת
אין לנו מושג מה עושים עם המחלה
אין לנו טיפול מכוון אלא טיפול תומך בלבד
לכן ההחלטות הן של מנהיגים פוליטיים בלבד: על מה לוותר כלכלית ועל כמה אזרחים ניתן לוותר.
החלטות דומות כמו לפני שיוצאים למבצע צבאי

15.09.2020, 10:57

אני נמנה על קבוצת האנשים שעוד בפברואר חשבה שדברים טובים יכולים לצאת מהקורונה, ברמה החברתית יותר ערבות הדדית. ברמה של פרדיגמה רפואית שימוש ברפואה מונעת טבעית ובתרופות שמטפלות בבעיה ולא בסימפטום.
חבל שהאנשים המדהימים שבבתי חולים לא מסוגלים לצאת מהעיסוק בסטטיסטיקה.
קולגות שלי בסין שלחו לי פורמולציות מבתי חולים, הרכבים של רפואה סינית מסורתית, רחמנא ליצלן..... אז נכון שכול פירמידת הרווחים מתבטלת, אך גם הרבה טוב בה לעולם ויש מספיק מחלות כרוניות אחרות שאפשר לעשות מהם כסף. לשנות את הגישה.

אנונימי/ת
15.09.2020, 12:03

ואתה במקרה עוסק ברפואה סינית או נטורפתיה? כי יש מקום לגילוי נאות במקרה הזה.
שמא חלילה יסתבר שאתה מדבר על פירמידת הרווחים של הרפואה הקונבנציונאלית כדי לדאוג לפירמדית הרווחים שלך.

15.09.2020, 17:29

לאור התגובות הנ"ל, החלטתי לצאת מהאנונימיות. אני בגילוי נאות פיזיולוגית של המאמץ ונטורופתית. כלומר מגיעה מהמדע. מלמדת במכללות, ולכן מסתמכת רק על מחקרים שיש בהם מהימנות ותוקף. לצערי, המחקרים לגבי הקורונה הם בעייתים, כנראה מכיוון שאכן לא מבינים את המחלה. יחד עם זאת יש בעולם מקומות בהם מערבים טיפול של עירוי ויטמין C בפרוטוקול ברור יחד עם התרופות המאושרות על ידי ה - FDA שימו לב כניסוי לטיפול בחולי קורונה. התוצאות ממש טובות, ולא על מנת לפרסם את עצמי אלא על מנת להציל חיים מזמינה אתכם לקרוא מאמר (ארוך) שהחלטתי לתרגם, על מנת שאולי אולי יגיע למערכת הבריאות. בסוף התרגום, יש קישור למאמר המקורי. אז מי שבאמת חשוב לו בבקשה
https://www.facebook.com/liorabernader/?eid=ARDFBYzkrKtklwH3DPDOIbYenYEll3oXn-fM1HOALQDfwoYe74AUzj3ls-UQWkiu74lMO5ufgPb7mbZq
ועוד דבר - בני חי בהונג קונג. האוכלוסיה מונה שם 8 מיליון איש על שטח סופר קטן. בכל יום נוסעים ברכבת התחתית שם 4 מיליון איש. יש שם 18 מקרים של קורונה! למה? 1. כולם הולכים עם מסכות 2. הם עדיין בסגר חלקי . מי שהיה שם יודע שהחום מגיעה שם ל- 40 מעלות עם 100 אחוזי לחות. אז אנשים יקרים, אכן לא חושבת שצריך סגר, אבל כן צריך לקחת אחריות אישית ולעטות מסכות גם על האף.
שנה טובה בריאה ופוריה לכולנו

יוזמה חשובה של מנהלי הפנימיות לפנות לציבור. הבעיה היא שהציבור אינו מקשיב ואינו מפנים.
מובילי הדעה בציבור , פוליטיקאים , אמנים ואחרים מראים דוגמה של זלזול בהנחיות.
הציבור שלנו איננו בוגר מספיק כדי להבין שאי אמון במערכת ודוגמה רעה של מנהיגים אינם סיבה מספקת להזיק לעצמו ולסכן את מקורביו.
אנשים כועסים על הממשלה ומסרבים לעטות מסכה, מה עשו?
סיכנו את עצמם ואולי גרמו לנזק רב ליקרים להם .
כל זמן שחלקים גדולים בציבור אינם נזהרים ואינם מקיימים את הכללים גם סגר לא יועיל.