מחקרים

יעדי לחץ דם ותוצאים קליניים לאחר טיפול אנדווסקולרי מוצלח

נמצא כי הפחתת ל"ד סיסטולי ל-140-160 ממ"כ קשורה לתוצאות טובות יותר לאחר טיפול אנדווסקולרי לשבץ איסכמי מוחי

30.08.2020, 17:59
בדיקת לחץ דם. אילוסטרציה

לחץ דם סיסטולי גבוה לאחר רה-ווסקולריזציה מוצלחת באמצעות טיפול אנדווסקולרי, הינו מנבא ידוע לתוצאים גרועים. עם זאת, טרם ידוע מהו יעד ל"ד סיסטולי אופטימלי לאחר טיפול אנדווסקולרי. מטרת מחקר זה הייתה להשוות תוצאים של תפקוד ובטיחות בין יעדי ל"ד סיסטולי שונים לאחר טיפול אנדווסקולרי ורה-ווסקולריזציה מוצלחת.

מחקר בינלאומי רב-מרכזי זה כלל 8 מרכזי שבץ מקיפים, בהם התקבלו חולים עם חסימת כלי דם גדול בסירקולציה אנטריורית אשר טופלו אנדווסקולרית תוך השגת רה-ווסקולריזציה מוצלחת. רה-ווסקולריזציה מוצלחת הוגדרה כציון modified thrombolysis in cerebral ischemiaי(mTICI) בין 2b ל-3. המטופלים חולקו ל-3 קבוצות עפ"י יעד לחץ דם סיסטולי ב-24 השעות הראשונות לאחר הטיפול האנדווסקולרי. הנתונים נותחו באמצעות שיטת inverse probability of treatment weightingי(IPTW), על מנת להעריך את ההשפעה של יעדי ל"ד סיסטולי שונים על התוצאים הקליניים.

סך הכל 1,019 מטופלים נכללו במחקר. באנליזת IPTW, יעד ל"ד סיסטולי נמוך מ-140 ממ"כ נמצא קשור לסבירות גבוהה יותר לתוצא תפקודי טוב וסיכויים נמוכים יותר לצורך בהמיקרניוטומיה, בהשוואה ליעד ל"ד סיסטולי נמוך מ-180 ממ"כ. באופן דומה, יע"ד סיסטולי נמוך מ-160 ממ"כ נמצא קשור לסיכויים נמוכים יותר לתמותה בהשוואה ליעד ל"ד סיסטולי נמוך מ-180 ממ"כ.

בניתוח תת-קבוצה שכללה רק מטופלים עם ל"ד סיסטולי של 140 ממ"כ ומעלה טרם הטיפול האנדווסקולרי, יעד ל"ד סיסטולי נמוך מ-140 ממ"כ נמצא קשור לסבירות גבוהה יותר לתוצא תפקודי טוב, סיכויים נמוכים יותר לדימום תוך-גולגולתי סימפטומטי וסיכויים נמוכים יותר לצורך בהמיקרניוטומיה, בהשוואה ליעד ל"ד סיסטולי נמוך מ-180 ממ"כ.

החוקרים הסיקו שיעד ל"ד סיסטולי נמוך מ-140 ממ"כ ונמוך מ-160 ממ"כ לאחר רה-ווסקולריזציה מוצלחת באמצעות טיפול אנדווסקולרי, מקושר לתוצאים קליניים טובים יותר בהשוואה לל"ד סיסטולי נמוך מ-180 ממ"כ.

מקור:

Mohammad Anadani et. al (2020) ANN Neurol., doi: https://doi.org/10.1002/ana.25716

נושאים קשורים:  מחקרים,  שבץ,  טיפול אנדווסקולרי,  רה-ווסקולירזציה מוצלחת,  יעד ל"ד סיסטולי,  תפקוד,  בטיחות
תגובות