ויטמין D

תוסף ויטמין D בהריון – מדוע ארגון הבריאות העולמי ממליץ להפסיק?

המלצות מעודכנות מהחודש שעבר קובעות כי אין צורך במתן ויטמין D לנשים בהריון באופן רוטיני

25.08.2020, 13:49
נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)
נטילת ויטמין D (אילוסטרציה)

פרסום זה, כחלק מהנגשה חדשה של דו"חות מחקר, מדיניות והמלצות אופרטיביות שמפורסמים על ידי ארגון הבריאות העולמי, מציג התוויות והמלצות חדשות בנוגע למתן תוסף של ויטמין D באופן קבוע לנשים בהריון. קבוצת המומחים שכינס WHO לנושא גם מעדכנת כאן את הידע הנרחב בספרות המדעית שתומך בהמלצותיה.

משנת 2016 גישה חדשה מאפיינת את התייחסות WHO להריון ברמה גלובלית: לא רק הבאת ההריון הרצוי לכדי לידה בטוחה לאם וליילוד, כי אם יצירת חוויית הריון חיובית לאשה ההרה. גישה זו מעוגנת בשורה ארוכה (49) של המלצות והתוויות שמטרתן לשפר את איכות הטיפול הרפואי השגרתי שיוענק לכל אישה במהלך ההריון. קיימת הכרה בכך שטיפול טרום לידה (antenatal care) חשוב אסטרטגית גם לקידום בריאות ומניעת מחלות של האם, היילוד והמשפחה. 14 מתוך 49 ההמלצות בהנחיות ה-WHO לשנת 2016 מתייחסות להתערבויות תזונתיות בהריון.

בהיותו הגורם המוסמך היחיד בבריאות הציבור ברמה העולמית, WHO מקיים תהליך סדור מאוד לגיבוש ובחינה של המלצות והתוויות קליניות ואחרות. תהליך שמונע ומנוהל ע"י קבוצת מומחים ייעודית (Guideline Development Group, GDG) שנברת ע"י הארגון. בדצמבר 2019 התכנסה הקבוצה העוסקת בטיפול טרום לידה לקבלת החלטות בנושא ויטמין D בהריון, בהתאם לתהליך המובנה על פיו פועלות קבוצות דומות בנושאים אחרים.

ההמלצה שלא להציע תוספי ויטמין D דרך הפה לכל הנשים ההרות כדי לשפר את התוצאות האימהיות והלידה נותרה בעינה. ואולם, בהמלצותיה הנלוות מציינת ועדת המומחים שכינס WHO:

א. יש לעודד נשים בהריון לקבל תזונה נאותה - המושגת בצורה הטובה ביותר באמצעות צריכה של תזונה בריאה ומאוזנת - ולהפנות להנחיות בנושא אכילה בריאה.
ב. יש להדגיש כי אור השמש הוא המקור החשוב ביותר לוויטמין D הגם, שמשך הזמן הדרוש לחשיפה לשמש אינו ידוע ותלוי במשתנים רבים, כמו: כמות העור שנחשף, הזמן ביממה, קו הרוחב ועונת השנה, רמת פיגמנטציה בעור ושימוש בקרם הגנה.
ג. עבור נשים בהריון עם חשד למחסור בוויטמין D ניתן לתת תוספי ויטמין D במינון של 200 IUי(5 מיקרוגרם) ליום, כולל נשים החיות בתנאים בהם החשיפה הישירה לשמש מוגבלת.

המלצות אלה ייבדקו ויתעדכנו לאורן של עדויות מחקריות חדשות שיכולות להשפיע על חוזק העדויות הנוכחי, ככל שיהיו בנמצא.

מקור:

WHO antenatal care recommendations for a positive pregnancy experience. Nutritional interventions update: Vitamin D supplements during pregnancy. Geneva: World Health Organization; 2020.

נושאים קשורים:  ויטמין D,  הריון,  תזונה בהריון,  ארגון הבריאות העולמי,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
27.08.2020, 23:33

אין קשר בין כותרת המאמר: ״מדוע אירגון הבריאות העולמי ממליץ להפסיק...״
לבין תוכן המאמר.
אין במאמר הסבר מדוע על הפסקת ההמלצה.
אין זו הפעם הראשונה שבאתר זה הכותרת לא משקפת את תוכן המאמר.
לתשומת לב העורך.

אנונימי/ת
28.08.2020, 15:01

העורך עושה
click bait...
קליקבייט הוא מונח גנאי המתאר תוכן אינטרנטי המכוון ליצירת הכנסות מפרסום מקוון, בעיקר על חשבון רמת איכות או דיוק נמוכה, כאשר הוא מסתמך על כותרת סנסציונית או תמונות ממוזערות, המעוררות עניין. זאת, על מנת להעלות את שיעורי הלחיצה.

28.08.2020, 09:16

לצערי כל חדש המלצות חדשות אך אין ספק שמרבית האיכלוסיה כולל ישראל סובלת מרמה נמוכה של ויטמין d ולכן ממליץ כבדיקה שגרתית בתחילת הריון לבדוק את הרמה ובמידה ופחות מ 30 להמליץ תוספת ויטמין d

אנונימי/ת
29.08.2020, 08:39

האם גם משרד הבריאות יעדכן את חוזר המנכל שלו בנושא?
רוב התכשירים הנפוצים להיריון (מעט ברזל ותוספי מזון) כבר ממילא מכילים ויטמין D