קורונה בישראל

ביקורת על הממונה על המאבק בקורונה: "פרופ' גמזו לא עמד ביעדים שהציב"

בעוד בכירים במערכת הבריאות סופרים את ימיו בתפקיד והשר יעקב ליצמן דורש ממנו להתפטר, טוען פרופ' גמזו כי הוא מקבל גיבוי מלא מנתניהו וינסה שוב היום לקבל אישור על תכנית הרמזור שלו בקבינט הקורונה

"הסיבה העיקרית למצב כאוטי זה היא ניהול דו-ראשי כושל, המלווה ב'רופאים מנהלים'". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

פרופ' רוני גמזו אמור להציג היום (ב') לקבינט הקורונה, בפעם הרביעית, את "מתווה הרמזור" שלו, לפיו יוטלו הגבלות על ערים ויישובים בהתאם לארבע רמות התחלואה בהן המתוארת בצבעים: ירוק, צהוב, כתום ואדום. ההערכה הבוקר היא שהמתווה יאושר.

מטרתה של תכנית הרמזור היא להימנע מהטלת סגר כללי ארצי, בעיקר בחודש החגים, ולהעביר את עיקר ההתמודדות עם התחלואה לרשויות המקומיות שייעזרו לשם כך בפיקוד העורף וכן התמקדות במקומות שבהם תהיה עלייה בתחלואה שתחייב הפעלת הגבלות שונות, בעיקר על תנועת תושבים והתקהלויות.

בשלוש הפעמים שבהן הוצג המתווה לשרים, ההצבעה עליו נדחתה עקב חילוקי דעות. את ההתנגדות לפרטים שונים הכלולים במתווה מובילים השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי בנימוק שהמתווה פוגע בתפילות שמתקיימות בבתי הכנסת.

אתמול קיים פרופ' גמזו שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתמקדה בעיקר בדרישת גמזו למנוע הגעת מתפללים לעיר אומן שבאוקראינה מחשש שהתקהלויות המוניות באירועים שמתקיימים שם, סמוך לקברו של הרב נחמן מברסלב, יהוו מוקד הדבקה בנגיף שיהיה קשה לשלוט בו וגם מחשש שהנדבקים יביאו אותו עימם בשובם לישראל וכאן יפיצו אותו בקהילותיהם, מה שיעלה את שיעורי התחלואה באופן משמעותי.

בתוך כך פורסם אמש בערוצי החדשות בטלוויזיה שליצמן הטיח בגמזו כבר ביום חמישי שעבר את הדרישה שיתפטר ועל פי גירסה אחרת דרש מראש הממשלה שיפטר את פרופ' גמזו. ליצמן, שר הבריאות לשעבר, תקף את התנהלות ממונה הקורונה והתמקד בעיקר בפנייתו של פרופ' גמזו לנשיא לאוקראינה, במכתב ששיגר אליו ביוזמתו, למנוע את הגעת המתפללים לאומן. "לא ראיתי מצב שפקיד שולח מכתב לנשיא", הטיח ליצמן בגמזו. כמן כן הלין שמכתבו של גמזו לנשיא אוקראינה "הוא בגדר סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב, הפניית עורף להם, ללא הקשבה וללא דיון מעשי כיצד הולכים לקראתם".

אמש נמסר על ידי הדוברת האישית של פרופ' גמזו כי הוא דבק באזהרתו שיש להימנע ולמנוע נסיעה לאומן בעת הזאת והבהיר את עמדתו בנושא זה לראש הממשלה, שלדבריו "מגבה אותי".

עוד אמר גמזו: "אין בכוונתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע את הטיסות לאומן. התורה מחייבת את כולנו 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. התקהלות של עשרות אלפי אנשים במתחם אחד תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל. ליבי עם חסידי ברסלב, אך למרות הרצון הגדול להגיע לאומן, שמירה על חיי אזרחי ישראל ובריאותם חשובה יותר מכל דבר אחר".

בהתייחסו לאפשרות שיפטרו אותו ולכך שיאבד את הסמכויות שלו, אמר פרופ' גמזו, לפי דיווח בחדשות ערוץ 12, "יש לי גיבוי מלא מנתניהו". עוד אמר כי את הפנייה לנשיא אוקראינה עשה על דעת עצמו וראש הממשלה לא עודכן בכך. גם אחרי שנתניהו נחשף לתוכן המכתב, הוא לא ביקש מגמזו לחזור בו מדבריו. "כיוון שלא ביקש ממני לחזור בי, יש לי גיבוי מלא בסיפור של אוקראינה", ציין גמזו.

הסיכום המסתכם לקראת הדיון היום: בבתי כנסת בערים אדומות יתאפשר כניסת מתפללים בשתי קפסולות בכל כניסה, בכל קפסולה עשרה אנשים כאשר תהיה חובה ריחוק של ארבעה מטרים בין מתפלל למתפלל. החרדים דורשים להרחיב את ההיתר ל-25 אנשים בכל קפסולה.

כמו כן מוצע שמספר המשתתפים בתפילה בבית כנסת יהיה תלוי במספר פתחי האוורור בכל מבנה, בגודל אולם התפילה, במצב התחלואה באותה עיר ובמיקום בית הכנסת באותו ישוב.

לגבי סוגיית אומן, עלה הרעיון שיותר לחסידי ברסלב לטוס לאוקראינה אבל יהיה עליהם להתחייב על ריחוק-חברתי, בדיקות קורונה מוקדמות לפני כל טיסה וחלוקת הנוכחים באירועים בקפסולות, כפי שהדבר נעשה עתה בתפילות ליד הכותל בירושלים.

ביקורת על פרויקטור הקורונה: לא עמד ביעדים

בתוך כך בכירים במערכת הבריאות, שהתראיינו בעילום שם, החלו להשמיע ביקורת על "פרויקטור הקורונה" פרופ' גמזו, בתום החודש הראשון שלו בתפקיד. גמזו מונה רשמית ב-23 ביולי והחל במילוי התפקיד ב-28 בו. מבקריו טוענים ש"בינתיים איננו עומד ביעדים שהציב בתכניותיו ובעיקר שאיננו מקבל גיבוי מהדרגים הפוליטיים", לפי דיווח של אדיר ינקו ב-ynet ואיתמר אייכנר ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ב') תחת הכותרת "פרויקטור בלי גיבוי: ראש הממשלה לא עמד מאחורי דרישת גמזו לאסור על הגעת החסידים לאומן ואף הורה לבחון מתווה שהציעו חסידי ברסלב".

בדיווח הראשון פורטו הבעיות העיקריות שטרם נפתרו: מספר המאובחנים החדשים מדי יום לא השתנה כמעט במהלך החודש האחרון; לא גדל מספר הבדיקות למרות ההבטחות וההכרזות של גמזו ושל ראשי משרד הבריאות.

אחד האירועים ממחישים את כשלונו עד כה של פרופ' גמזו, כפי שמתואר בדיווח: ביום שישי שעבר התקיים במשרד הבריאות דיון-עדכון בהשתתפות מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי. פרופ' גמזו ביקש מנציג פיקוד העורף להציג את הנעשה במערך החקירות האפידמיולוגיות ו"לטענת גורם במשרד, סירבה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי, לכך שפיקוד העורף הוא זה שיעדכן והתבטאה: מערך החקירות הוא באחריות משרד הבריאות". פרופ' גמזו נסוג מדרישתו.

בנוסף, ב-23 ביולי, על פי נתוני משרד הבריאות, אובחנו 1,918 מאומתים עם נגיף הקורונה מתוך 28,612 בדיקות. 6.7% מהבדיקות נמצאו אז חיוביות. מסוף יולי מספר המאומתים היומי התייצב סביב 1,600-1,500. שיעור הבדיקות החיובית נותר כ-6%. מאז, אין שינוי מהותי בנתונים אלו.

בשבוע שעבר ניכר מדברי פרופ' גמזו בראיונות השונים שהעניק לתקשורת ש"הוא מתחיל להבין את מורכבותה של בעיית התחלואה ואף הודה כי היעד שנקבע בתחילה להגיע לכמה מאות מאובחנים ביום בספטמבר איננו בר השגה".

פרופ' גמזו ביקש להעביר לאחריות צה"ל את מערך החקירות האפידמיולוגיות וב-28 ביולי אמר שבתוך כחודש יפעילו אותן לפחות אלף חיילים במסגרת פיקוד העורף. בפועל, לפי הדיווח, נכון לאתמול עוסקים בכך רק 187 ובניית המערך טרם הושלמה. כמה עשרות חיילים נמצאים עתה בשלבי הכשרה לשם כך.

גם על "מתווה הרמזור" נמתחת ביקורת, כך לפי הדיווח, בטענה ש"לא ברור אם יהיה יעיל במדינה קטנה כמו ישראל". כמו כן הצביעו המבקרים על עמדת השרים החרדים הבולמים כמה מהרעיונות שמציג פרופ' גמזו בכל הנוגע ל"מכסות" המתקהלים וכי השרים ליצמן ודרעי חוששים ש"היישובים הצפויים לספוג את הפגיעה הקשה ביותר, אם יוטלו הגבלות חמורות, הם יישובי החרדים".

"גמזו לומד עתה בדרך הקשה שבישראל יש בריאות הציבור ויש פוליטיקה – והאחרונה לרוב חזקה יותר" התבטא אחד המבקרים.

בחודש האחרון לא נרשמה עלייה, בניגוד לכל ההכרזות, במספר הבדיקות. בממוצע שבועי בוצעו בין 24 אלף ל-27 אלף בדיקות יומיות בלבד בעוד שמשרד הבריאות הכריז שהמספר היומי יעבור 30 אלף לפחות ובהדרגה יגיע ל-60 אלף ביום.

בכיר במערכת הבריאות לפי הדיווח מתח ביקורת חריפה במיוחד על פרופ' גמזו: "יש לו כוונה טובה אבל הוא נכנס לתפקיד ללא כתב מינוי מוגדר. יש מנכ"ל אחד ויש שר והם מנהלים את האנשים וקובעים מה יקרה. הקרדיט הציבורי שלו ייגמר בקרוב והפרויקט הזה שלו הוא כישלון. הוא לא אשם. היה עליו לחשוב מה המשמעות של להיכנס לתפקיד כזה ולהיות גלגל חמישי. בימים הקרובים יתקבלו כמה החלטות שיהיו בניגוד לעמדתו המקצועית ואז נראה מה יעשה ואם יבחר להמשיך בתפקיד".

נושאים קשורים:  קורונה,  פרופ' רוני גמזו,  נתניהו,  ליצמן,  תכנית הרמזור,  אומן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.08.2020, 11:30

איך יעמוד ביעדים כאשר לא מישמים את ההמלצות שלו.
האמת שאני ממש מתפלא. פרופ' גמזו רחוק מלהיות תמים. הוא מכיר את הפוליטיקה מתוך ניסיונו כמנכל משרד בריאות לשעבר. אז מה גרם לו לחשוב שיצליח לתמרן בקלחת הזו? זו הסיבה שברבש סרב לקבל את התפקיד.
ומוטב שליצמן לא יתערב ויתעסק עם מה שהוא יודע - כמו להגן על פדופילים (לכאורה.... לכאורה....).

אנונימי/ת
24.08.2020, 16:40

יש צדק פואטי מסויים -
גמזו עכשיו מרגיש מול הנחשים למעלה כמו שמרגישים רוב הרופאים במערכת מול מנהליה

אנונימי/ת
24.08.2020, 21:57

חד גדיא, חד גדיא...

אנונימי/ת
24.08.2020, 20:51

את מי שצריך לפטר והיה צריך מזמן זה ליצמן שהוכיח אוזלת יד וחוסר איכפתיות בניהול משרד הבריאות לאורך השנים וגם עכשיו טובת כמה אלפי חסידים חשובה יותר מטובת העם. ואת כל אלה ששמים לו מקלות בגלגלים מכל מיני סיבות פוליטיות ומאבקי כח כמו מי ינהל את הבדיקות האפידמיולוגיות ובינתיים הכל מתנהל בחוסר יעילות משווע. שמעתי על מקרים בהם התגלה חולה מאומת והאנשים שעובדים איתו לא יודעו עי משרד הבריאות לדעתי כי לא הגיעו לשלב של מעקב אפידמיולוגי שלפי כל מי דמבין עניין הוא אחד הגורמים החשובים בשליטה על התחלואה
מרגישה חוסר אמון כלפי אותם אנשים

אנונימי/ת
24.08.2020, 22:01

איך להאמין כשכולם משקרים את כולם? רה"מ>שר הבריאות>מנכ"ל משרד הבריאות>מנהלי קופות החולים ובתי החולים> מנהלי מחלקות יחידות ומכונים>רופאים, אחיות ושאר עובדי המערכת> מטופלי ובני משפחות> אני :(

אנונימי/ת
24.08.2020, 22:09

בואו נעשה מעט סדר:
מי שהעלה את גמזו לגדולה והניח אותו איפה שהוא היום, הוא מיודענו יעקב ליצמן.
שיאכל את מה שבישל בלי עזרה של אף אחד.

אנונימי/ת
24.08.2020, 22:18

ליצמן ממש לא העלה את גמזו לגדולה. אם כבר יש מישהו שטפח את גמזו זה ברבש שהכשיר אותו כיורש שלו. אבל בלי קשר, רוני גמזו מאוד מוכשר בזכות עצמו. אם יש מישהו שליצמן העלה לגדולה זה בר סימן טוב

אנונימי/ת
24.08.2020, 23:23

הבנתי. מי מינה את גמזו למנכ"ל משרד הבריאות?

אנונימי/ת
25.08.2020, 06:40

אז אני אסביר שוב. להעלות מישהו לגדולה זה לקחת מישהו שקודם לא בלט במיוחד ולהטיס אותו למעלה. את זה לא ניתן לומר במקרה של גמזו. מי שמכיר את גמזו, יודע שההתקדמות שלו גם לפני מינוי ליצמן היה מטאורית, ובכל מקרה היה מתמנה להיות מנכל בית חולים איכילוב. כל זה, בזמן שבניגוד להרבה מנהלים אחרים , הוא לא עתודאי עם דרגות של אלוף משנה או תת אלוף שמצניחים. את כל ההתקדמות שלו הוא עשה בתוך המערכת.
סיכוי מאוד משמעותי שאם לא ליצמן, אז גם שר בריאות אחר היה ממנה אותו להיות מנכל או שהיה יכול לגשת למכרז תפקיד בכיר אחר במשרד הבריאות לו רצה (ראש מנהל רפואה, משנה למנכל, וכו).
והסרקזם שלך די פתטי, אני מניח שאתה גם חושב לעצמך שאתה חכם או שנון במיוחד. צר לי לנפץ לך את האשליות.

אנונימי/ת
25.08.2020, 21:20

ספק אם אני 'חכם ושנון במיוחד' אבסולוטית, אבל ודאי ביחס אליך.
איך אני יודע?
אדם חכם לא מחלק ציונים למישהו שהוא לא מכיר,
ומשתדל לא לפרסם בריש גלי מסקנות בנושא שהוא לא מבין בו דבר.

אנונימי/ת
25.08.2020, 22:15

מר 21:20.... הניסיון הנואל שלך להציל את כבודך רק מביך אותך יותר. לטובתך עדיף שתחדול מכך...

אנונימי/ת
25.08.2020, 22:52

מה אכפת לך שאציל את כבודי, מילא אתה חכם ושנון, וכבודך במקומך מונח.
החשיבה שלך כל כך פתטית.
אדם שהוד מעלתו אמר עליו 'הסרקזם שלך די פתטי, אני מניח שאתה גם חושב לעצמך שאתה חכם או שנון במיוחד. צר לי לנפץ לך את האשליות' צריך כבר, לא פחות, 'להציל' את כבודו. אפשר לחשוב שהנחת כאן איזו טענה מבוססת וכבדת משקל. סתם יוהרה מטופשת של אדם שחושב שהוא תכלית השכל האנושי.
יאללה יאללה.

אנונימי/ת
25.08.2020, 07:59

מה אשם גמזו אם אין לו גיבוי?
האם מדובר באותו ליצמן שהכניס את הסגריות האלקטרוניות לישראל? שהכניס לבידוד את כל צמרת המדינה בגלל שלא שמר על ההנחיות בגל הראשון?
אין לו בושה להראות את פרצופו ?

אנונימי/ת
25.08.2020, 08:30

הוא אשם בלקיחת אחריות בלי שיש לו שיניים. או שהוא טמבל או שהוא טיפש אבל בחיי שאין לו מחילה. היה צריך להשאיר הכל לפוליטיקאים

אנונימי/ת
25.08.2020, 09:07

הוא לא טמבל ולא טפש. והוא ידע היטב לאן הוא נכנס. מתוך תקווה או שילוב של תקווה עם תחושת אחריות, ניסה בכל זאת לשפר את המצב. במקרה הגרוע הוא עוזב וחוזר לנהל את איכילוב. הוא לא יפסיד דבר. אבל אנחנו כציבור נפסיד בכך שהכל יושאר לפוליטיקאים. בדיוק כמו שאתה אומר

אנונימי/ת
25.08.2020, 21:28

ההבדל בין ליצמן לתמנו שטה,
שהיא הדביקה, והוא רק הכניס לבידוד.

27.08.2020, 12:00

האם מדובר באותה אתיופית פנינה תמנו שטה שהכניסה לבידוד את כל צמרת המדינה בגלל שלא שמרה על ההנחיות במסיבת גיבושון פרועה של כחול לבן?
אין לה בושה להראות את פרצופה ?

27.08.2020, 12:00

האם מדובר באותה אתיופית פנינה תמנו שטה שהכניסה לבידוד את כל צמרת המדינה בגלל שלא שמרה על ההנחיות במסיבת גיבושון פרועה של כחול לבן?
אין לה בושה להראות את פרצופה ?

אנונימי/ת
27.08.2020, 12:18

רק תשימו לב כמה רוע וגועל נוטפים מפיכם כשמדברים על חרדי, ועוד חסיד גור, רחמנא ליצמן, עם זקן ארוך.
ואיך שמתעלמים כשמעשה הרבה יותר חמור ונפשע נעשה ע"י לבנים משלנו (גנץ) או שחורים מוגנים פוליקלטי קורקט (תמנו שטה)

טוב יעשה הליצ(מ)ן אם יתלה על קיר משרדו ועל קיר הסלון בביתו, תמונה של הזקנה במיסדרון ויצום ויתפלל ויבקש ממנה ומעם ישראל כפרה ומחילה על כל חטאיו וכשלונותיו המישרד הבריאות..או לפחות יתחבא תחת השמיכה וישתוק.

אנונימי/ת
25.08.2020, 18:51

אם יש אלוהים הוא יעניש את ליצמן על כל חטאיו.