קורונה בישראל

זעם בארגון המתמחים על דברי מנכ"ל משרד הבריאות נגד קיצור תורנויות

פרופ' חזי לוי התבטא בפגישה עם נציגי הר"י שעסקה בתוספת התקנים: "בכלל לא בטוח שתורנויות המתמחים יתקצרו" | ארגון מרשם: "מאכזב מאוד - מנכ"ל משרד הבריאות יודע שאנחנו קורסים"

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. "אין קשר בין התקנים החדשים לקיצור התורנויות". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התבטא שלשום (ג') בפגישה עם נציגי משרד האוצר, ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות ש"כלל לא בטוח שאנחנו רוצים לקצר תורנויות של המתמחים", ובעקבות זאת מיהר ארגון המתמחים מרשם להגיב: "דברי פרופ' לוי חמורים ומאכזבים", דיווח אתמול (ד')  אדיר ינקו ב-ynet. אלא שרשמית מסר לאחר מכן פרופ' לוי ש"מתנהל תהליך דיוני בעניין" וסירב להוסיף.

נושא הפגישה היה על תוספת תקנים לרופאים ולאחיות לבתי החולים. בדיווח נמסר כי למשתתפים הובהר שבכל מקרה, אלה לא ישמשו לקיצור התורנויות. פרופ' לוי, לפי "גורמים שנכחו בישיבה", הבהיר שאין קשר בין התקנים החדשים לבין קיצור התורנויות ו"בכל מקרה משרד הבריאות עדיין לא בטוח שברצונו לקצרן".

באמירה זאת של פרופ' לוי יש סתירה לעומת דברי שר הבריאות יולי אדלשטיין מלפני חודשיים, בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, כאשר הבטיח שם במפורש שהתורנויות הארוכות יקוצרו. בין השאר אמר השר: "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים למציאת פתרון, כולל קיצור שעות. יש מאות אנשים שמחכים להתמחות. תוספת תקנים תאפשר שיפור מייד וגם בקביעת תכנית רב שנתית, כשכל שנה יתווספו למערכת עוד רופאים. לא תהיה שום פשרה על איכות ההתמחות אבל יידרש קיצור בשעות התורנות שלהם".

בדיווח נמסר כי משרד האוצר בחר שלא להגיב. תגובת הר"י: "הוועדה שמינה יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, לבחינת קיצור התורניות עובדת במלוא המרץ ותגיש דו"ח ביניים בעוד כחודש. הדיון עם פרופ' לוי היה ממוקד בנושא קליטת 400 רופאים לבתי החולים ובהקדם כדי להכשיר עתודה למאבק בקורונה. לא עסקנו בנושא קיצור התורנויות".

עוד אמר פרופ' חגי שהוא מוטרד מהמחסור בצוותי רפואה כאשר החורף בפתח: "עלינו להכשיר עתודה לטיפול בחולי קורונה. הסכנה הגדולה היא קריסת צוותי הרפואה".

ארגון מרשם מסר בתגובתו: "חמור ומאכזב לשמוע את מנכ"ל משרד הבריאות, שאמון על בריאות הציבור וגם על הבריאות שלנו, מתבטא נגד קיצור תורנויות המתמחים שקורסים תחת הנטל בעומסים שהולכים ועולים. מנכ"ל משרד הבריאות יודע זאת. אנחנו מקווים שיפעל להפסקת התורנויות הלא אנושיות".

בשבוע שעבר הכריזה הר"י על סכסוך עבודה, בין היתר עקב מצוקת בתי החולים. בהודעה על הסכסוך נכתב שקיים "חשש כבד של צמצום במצבת כוח האדם הרפואי בבתי החולים ובתאגידי הבריאות הפועלים לצידם וכן חשש מפיטורי רופאים עקב אילוצי תקציב - ובניגוד לעמדתה המקצועית ולצורכי השעה כתוצאה ממשבר הקורונה והעדר תקצוב מצד משרד האוצר והממשלה".

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  קיצור תורנויות,  פרופ' חזי לוי,  חדשות,  פרופ' חגי ציון,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  קורונה,  תוספת תקנים
תגובות
אנונימי/ת
21.08.2020, 10:09

בושה

21.08.2020, 10:45

הצעה למתווה פתרון לתורנויות:
רופאים בכירים ומתמחים בימים שאינם מבצעים תורנות יעבדו ״רגיל״ בשעות 08:00 עד 16:00.
רופאים שמבצעים תורנות יבצעו חלקם ״תורנות ערב״ בשעות 12:00 עד 24:00, וחלקם יבצעו ״תורנות בוקר״ בשעות 24:00 עד 12:00.
הלימוד (teaching) יינתן ע״י הבכירים משעה 08:00 עד שעה 12:00 לתורנים של תורנות הבוקר, ומשעה 12:00 עד שעה 16:00 לתורנים של תורנות הערב.
באופן כזה משך התורנות יהיה רק 12 שעות, ויכלול אפשרות ל- 4 שעות teaching בכל תורנות.
הדבר ידרוש כמובן יותר תקנים, אך משך התורנות יתקצר משמעותית, ל- 12 שעות בלבד.

אנונימי/ת
22.08.2020, 08:39

המתווה מעניין, תמהני האם המתמחים עצמם יסכימו לכך.
המתווה מחייב עבודה יומיומית של המתמחים, ללא ימי חופשה כפי שיש היום, כשגם לאחר תורנות מ 12 עד 24, צפוי שהמתמחה יגיע לעבודה רגילה בבוקר המחרת. כך שבפועל שעות העבודה הכוללות, לא יפחת, כי ימי החופש לאחר תורנות יבוטלו, והמתמחים יעבדו 5 ימים בשבוע ,לפחות. (נראה שאין התיחסות אמיתית לתורנויות סו"ש בתוכנית זו ...)

אנונימי/ת
21.08.2020, 12:48

ומה ציפיתם מאנשים מקובעים וצרי מוחין?

אני מתחייב כי במידה ואזדקק לסיוע חדרי מיון אעמוד על זכותי לדעת כמה שעות הרופא התורן על הרגלים , ואסרב להיות מטופל ע'י רופא עייף .ממליץ לכל אחד לעשות זאת.

אנונימי/ת
21.08.2020, 19:14

ואני מתחייב לדעת אם מי שטפל בי הגיע לרמה הנדרשת, צבר מספיק ניסיון ויודע מספיק את החומר.

אנונימי/ת
21.08.2020, 21:37

המתמחה העייף רק ישמח שחסכת לו עבודה. וייתכן שהמשמעות שלא תקבל טיפול.

אנונימי/ת
22.08.2020, 08:55

זו אמירה מגוחכת ולא סבירה.
מי שרוצה להיכנס לציציות של שעות השינה של הרופא המטפל בו, שלא יגיע לבית חולים. הבסיס בטיפול רפואי הוא מתן אמון במערכת ובצוות המטפל בה , וההכרה שהם מקצועיים , אחראים ועם מערכת בקרה פנימית להפחתת טעויות בכל מצב.
האם מישהו שואל את האדם שמולו האם ישן בלילה כשהתינוק בכה או כשהילד היה חולה או כשסתם בחר לצאת לבלות ? האם נתחיל לברר האם הרופא נוטל תרופות שאולי נחשבות מרדימות או פוגעות בריכוז ?. ומה לגבי הרופאים הרבים שמגיעים לעבודה " קצת" חולים, רק כדי לא לבטל ביקורות או טיפולים ולא לפגוע במטופלים - זה בסדר? אין לכך סוף.!
בסופו של דבר לכל אדם, ובוודאי רופא יש אחריות אישית. אם חלילה רופא תשוש, או חש שאינו במיטבו, ולא חשוב האם זה בגלל תורנות קשה או מסיבות אישיות, מצופה ממנו להעזר ברופא אחר או כונן או אחות כדי לוודא שתפקודו תקין.
טוב יעשה הציבור אם יפעיל לחץ על הממשלה להגביר תקנים של צוותים רפואיים , כדי שהעומס יהיה סביר יותר.

אנונימי/ת
26.08.2020, 13:33

חיים--הכי טוב ובטוח שתגיע למיון עם רופא אישי שהוא מומחה בכיר ברפואה דחופה.
וכך ימנע ממך לסרב לקבל טיפולים שונים.

אנונימי/ת
21.08.2020, 19:18

האינטרס של המתמחים ברור, לעבוד כמה שפחות. האינטרס של החולים ברור, לקבל רופאים שהוכשרו כראוי. מה לעשות שיש סתירה בין השניים.
המתמחים נותנים כדוגמא את משך התורנות בארהב אך לא מציינים משום מה ששם אין חופשת בחינות, אין חופשה שנתית של חודש, אין חופש אחרי שבת ואפילו אין חופשת לידה. בכל המודלים אין שום התחשבות ברכישת ידע ולימוד אמיתי (ימי ספריה זה לא לימוד רפואה, סורי). לצערי החולים לא ממש מעניינים אותם, וחבל.

אנונימי/ת
23.08.2020, 09:24

אם כבר נכנסת לכך , שכחת לציין שההתמחות בארצות הברית קצרה יותר.

אנונימי/ת
26.08.2020, 13:36

"ימי ספריה"
מישהו ניתקל אי פעם במתמחה שיושב ולומד בספריה באותם ימים?

המתמחים רוצים לקצר תורנויות. אכן קשה לעבוד 24-26 שעות ברציפות. אבל יש כנראה תמורה בעד האגרה. האם המתמחים מבינים שעבור קיצוץ מספר השעות בתורנות יעלה להם בשכר עבור תורנות, אולי להוספת שעות בימים אחרים, אולי הוספת יום שישי כיום עבודה(שבוע בן 6ימי עבודה ) אולי ביטול יום חופש אחרי תורנות כי לא עבדו מספיק שעות ביממה ? בקיצור יזהרו המתמחים שתמורת קיצור התורנות לא חילצו לשלם שכר גבוה מאוד. מתמחים הזהרו ממלכודות. זכרו שבמשרד האוצר ומשרד הבריאות לא יתנו לכם דקל אחד במתנה. השמרו

אנונימי/ת
22.08.2020, 09:05

בהחלט תורנות של 26 שעות יכולה להיות מתישה ( אם כי אין דין מקצוע אחד לאחר). אך יש לאזן בין איכות ההכשרה לתנאיה. כל מתווה לקיצור שעות התורנות, כרוך בהארכת משך ההתמחות, עבודה בכל ימי השבוע כולל ימי שישי, כדי שלא לפגוע בחשיפה לעבודה רב מקצועית, הרצאות, הדרכת מומחים ודיונים, שאין להם תחליף.
האם התחליפים הללו לכמה לילות עבודה בחודש,אכן מפחיתים את עומס העבודה !? . ( וזה כמובן מבלי לדבר על ההשתכרות שתיפגע ) .
ייטיבו כולם אם ילחמו על האינטרס המשותף של המערכת - תקנים !. אם בכל תורנות יהיו יותר רופאים, ניתן יהיה לחלק את העבודה, ואף לנוח מעט בלילה