קורונה בישראל

דרישה להקצות תקנים מ"תקני הקורונה" לרופאים עולים חדשים

בשלוש השנים האחרונות עלו לישראל 741 רופאים המועסקים בתקן למל"ם - לא מומחה ולא מתמחה, ולכן רבים מהם עוזבים את הארץ | ועדת העלייה והקליטה בכנסת דורשת לייעד עבורם חלק מהתקנים החדשים שהוקצו למשבר הקורונה

תלונות נגד רופאים (אילוסטרציה)
"קשה לפטר רופא". צילום: אילוסטרציה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת הציגה בדיון שקיימה אתמול (ב') דרישה למשרדי הבריאות והאוצר ליעד חלק מ-600 מ"תקני הקורונה" לרופאים עבור רופאים עולים חדשים. בדיון נמסר כי בעקבות משבר הקורונה שחווות מדינות שונות בעולם מצפה ישראל לגל עלייה של כמה מאות רופאים שיעלו לארץ "ויחזקו את מערכת הבריאות לקראת החורף הקרוב".

בשבועות האחרונים נמסר כי משרד הבריאות והאוצר הגיעו לסיכום על הקצאת 600 תקנים נוספים לרופאים על מנת שמערכת הבריאות תוכל להתמודד עם עומסים צפויים בחורף עקב קורונה ושפעת. הוועדה ביקשה שחלק מהתקנים יוקצו לרופאים עולים חדשים. כבר בשבוע הבא מתכוונת הוועדה לקיים דיון מעקב "כדי לוודא שהתקנים אכן הוקצו", הודיע יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן.

מהנתונים שהוצגו בדיון הוברר שבשלוש השנים האחרונות עלו לישראל 741 עולים רופאים והם מועסקים על פי תקן מיוחד בשם למל"ם - לא מומחה ולא מתמחה. הם משתכרים שכר נמוך, ללא אפשרות קידום והתפתחות מקצועית. בעקבות כך, רבים מהם עוזבים או עזבו כבר את הארץ כדי לעבוד כרופאים מומחים ולהשתכר כראוי במדינות אחרות.

נכון להיום מפעילים משרד עלייה והקליטה יחד עם משרד הבריאות תכנית מיוחדת להתמחות עולים לפיה מוקצים 70 תקנים להתמחות עולים, על בסיס "מיטה חמה" אשר מנוידים מבית חולים לבית חולים. בתקנים אלה מועסקים כיום 70 רופאים עולים במקצועות הבריאות הנדרשים למערכת בריאות בישראל. אך מדובר בטיפה בים אל מול פניות רבות מרופאים עולים המעוניינים לבצע התמחות.

בדיון אמר ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם): "לאחרונה קיבלה הממשלה 126 תקנים למשרדים שלא קיימים, ומה עם הרופאים? זו זעקת אמת. אין מספיק רופאים מומחים בישראל - אבל רק 70 תקנים".

הכשרת רופא בישראל עולה, כך לפי המסמך, כ-500,000 שקל. הסכום הזה כבר הושקע ברופאים העולים בעת שרכשו את השכלתם הרפואית בחו"ל. הם מגיעים לישראל אחרי כל המבחנים, אבל לא מצליחים להשתלב במערכת הרפואה הציבורית.

בתגובה לנתונים אלה אמרה כלכלנית מטה חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, שיר אברמיצקי: "התכנית לרופאים עולים פועלת אצלנו. היו 50 תקנים ונוספו באחרונה עוד 20 תקנים. כולם מאוישים. יש רשימת המתנה ובה עוד 20 רופאים עולים. הם ממתינים לקבלת התקן. אנחנו משתמשים בשיטת 'המיטה החמה'. כלומר, כשנגמרת תקופת המתנה של רופא כזה, רופא אחר נכנס במקומו".

דניאל פדון, רכז הבריאות באגף התקציבים באוצר, אמר: "אין לאוצר התנגדות שחלק מהתקנים שהוקצו במסגרת הסיוע למערכת הבריאות בהתמודדות עם הקורונה יוקצו תקנים גם לרופאים עולים חדשים. לפני כשלושה חודשים נמסרו 200 תקנים למערכת הבריאות הציבור עבור רופאים בתחומים שונים. אין שום עניין לאייש את אלה במלואם. גם ה-600 שהוקצו רחוקים מאיוש".

נושאים קשורים:  תקני רופאים,  רופאים עולים,  עולים חדשים,  קורונה,  חדשות,  ועדת העלייה,  הקליטה והתפוצות
תגובות
אנונימי/ת
18.08.2020, 09:03

רופאים עולים לא משתלבים במערכת בגלל חוסר הכשרה ולא חוסר תקנים.
חלק מהם לא עברו הכשרה המתאימה להתמחות בישראל ולכן לא ניתן להם אפשרות לעבוד כמומחים.