קורונה בישראל

לקראת שנת הלימודים: ילדים מעל גיל 10 ובני נוער מפיצים את הנגיף כמו מבוגרים

דו"ח מרכז המידע הלאומי למאבק בקורונה חושף: מחקרים עדכניים מראים כי חלקם של ילדים בהפצת נגיף הקורונה הוא תלוי גיל | מסגרות החינוך עלולות לשמש כמוקדי הדבקה והפצה של המחלה בקרב האוכלוסיה

עורכי המחקר ממליצים על בדיקות-סריקה שגרתיות של ילדים לזיהוי הידבקות ונקיטת אמצעים נוקשים ותחת בקרה בכיתות. צילום: חן ליאופולד/ פלאש 90

דו"ח מפורט, שפורסם אתמול (שבת) באתר המרכז למידע וידע לאומי למערכה בקורונה, מציג את סיכום המחקרים העדכניים בנושא פוטנציאל ההידבקות וההדבקה בקורונה של ילדים ובני נוער. הדו"ח אמור לשמש את מקבלי ההחלטות השבוע בכל הנוגע לתחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. המחקרים מראים כי חלקם של ילדים משתי קבוצות הגיל - בני 10-0 ו-19-10 - בהפצת נגיף הקורונה הוא תלוי גיל ולפיכך הממצאים מצריכים התייחסות בעת ההחלטה על פתיחת מסגרות החינוך.

"ילדים נדבקים בנגיף הקורונה אך ברוב המוחלט של המקרים הם חווים מחלה קלה בלבד והסיכון ממחלה זו מוערך בעבורם כנמוך", נאמר בדו"ח. "עם זאת, עד כה לא ברור במלואו פוטנציאל ההדבקה של ילדים בסביבתם".

על פי הדו"ח, מחקרים שנערכו בשלב מוקדם של המגיפה העולמית העלו כי ילדים נוטים להידבק ולהדביק אחרים פחות ממבוגרים. אולם, לאחרונה פורסמו מספר מחקרים מקיפים המציגים תמונה מורכבת יותר: מסתמן שגיל הילדים הוא גורם משפיע על פוטנציאל הדבקתם. נראה כי ילדים מעל גיל עשר ובני נוער מפיצים את נגיף הקורונה בשיעור דומה למבוגרים, אם לא יותר.

בה בעת, בכל הנוגע לילדים קטנים המחקרים עדיין אינם חד משמעיים. בעוד חלק מהמחקרים מציג כי ילדים בני 10-0 נוטים לרוב להידבק ולהדביק אחרים פחות מאשר מבוגרים, מחקרים אחרים מעלים אפשרות שכושר ההדבקה של ילדים קטנים מאוד, בני 5-0, אף הוא משמעותי ואיננו נופל מזה של מבוגרים.

"להבנתנו", כתבו מחברי הדו"ח, "הממצאים המדעיים החדשים בנושא מחייבים פעולה מתוך נקודת מוצא מחמירה לפיה ילדים, בעיקר מעל גיל עשר הם בעלי כושר הדבקה משמעותי לסביבתם וככל הנראה דומה לזה של מבוגרים. מידת המידבקות של ילדים מחייבת התייחסות בעת ההחלטה על המתווה לפתיחת מסגרות החינוך, שכן אלו עלולות לשמש כמוקדי הדבקה והפצה משמעותיים של המחלה בקרב האוכלוסיה".

עוד צוין בדו"ח כי "בעולם בוצעו מחקרי אוכלוסיה רבים הבוחנים את מידת המידבקות של ילדים וכן קיימים מקרי בוחן מאז פתיחת מוסדות החינוך במדינות השונות, אך מכלל אלה לא ניתן עדיין להסיק בצורה חד משמעית על מידת ההשפעה של פעילות מוסדות החינוך על מהלך המגיפה ושיעורי התחלואה".

בשורה התחתונה, סיכמו מחברי הדו"ח את מסקנותיהם: "אנו ממליצים ללמוד מהנעשה ונחקר בעולם בסוגיה זו ולהתמקד במחקר כושר ההדבקה של הילדים. המשך מחקר בנושא הזה יאפשר גיבוש עמדה לאומית מבוססת, שתהווה כלי תומך לקבלת החלטות בנושא בארץ".

נושאים קשורים:  שנת הלימודים,  קורונה,  הפצת הנגיף,  ילדים,  הידבקות בנגיף,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  מערכת החינוך,  בתי ספר,  גני ילדים,  מחקרים
תגובות
10.08.2020, 18:15

גם ילדים מתחת לגיל 10 יכולים להפיץ את הנגיף גם אם אפשר להיות שהם לא מפיצי על כמו הגדולים אבל אין מספיק מחקרים עד כמה הם לא מפיצים
במיוחד שהם א-סימפטמיים