קורונה בישראל

אנשים שעברו אירוע לבבי בגל הראשון איחרו להגיע לטיפול בבית החולים

נתונים שנאספו מ-13 בתי חולים בישראל מעידים על עיכוב מסוכן בהגעת חולי לב לקבלת טיפול: כמעט פי שניים מהחולים הגיעו לבתי החולים עם אי ספיקת לב או במצב של הלם - עדות לנזק שנגרם בגלל העיכוב

צוותים רפואיים, בית חולים. אילוסטרציה

בגל הראשון של מגיפת הקורונה, חולים שעברו אירוע לבבי איחרו בממוצע בשעה להגיע לבית החולים לקבלת טיפול מתאים בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2018. כך מתברר מתוך ניתוח נתונים שבוצע במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לגבי 13 בתי חולים בארץ ופרטיו פורסמו הבוקר (ג').

את ניתוח הנתונים ביצעו פרופ' שלומי מטצקי, מנהל מערך האשפוז הקרדיאלי וסגן מנהל מערך הלב ב"שיבא", יחד עם ד"ר אלכס פרדמן, רופא מתמחה בקרדיולוגיה בבית החולים והוא מתבסס על איסוף נתונים מ־13 בתי חולים בארץ בין 9 במארס ועד 30 באפריל – שיא הגל הראשון של מגיפת הקורונה ובהשוואה לשנת 2018. בין בתי החולים שסיפקו את הנתונים: שיבא, איכילוב, הלל יפה, סורוקה, שערי צדק ואסותא אשדוד.

על פי הסקר, לא נרשמה ירידה במספר הפונים לבתי החולים בעקבות הופעת סימנים המעידים על אירוע לבבי, אולם בחודשים מארס-אפריל השנה, ההגעה לקבלת טיפול התרחשה בשלב מאוחר יותר משמעותית לעומת 2018. בממוצע, ההגעה ב־2020 לבית החולים מהופעת התסמינים היא כשלוש שעות לעומת שעתיים ב־2018.

פרופ' מטצקי הדגיש: "כמעט פי שניים מקרב החולים ב־2020 הגיעו לבתי החולים עם אי ספיקת לב או במצב של הלם - עדות לנזק שנגרם כנראה בגלל העיכוב. ככל שעובר יותר זמן מהופעת הסימפטומים ועד תחילת הטיפול, הנזק עלול להיות קשה יותר. אני מניח שחלק מהחולים מתו בבתיהם ולכן אפילו לא היו בסטטיסטיקה שלנו".

כזכור, הנחיות משרד הבריאות שהועברו לבתי החולים במהלך הגל הראשון היו לצמצם בפעילות על מנת למקד את המאמצים בטיפול בחולי קורונה. אלא שלאורך המשבר הזהירו רופאים כי למדיניות זו יהיו השלכות קשות על מצבם הרפואי של מטופלים רבים, משום שפרוצדורות רפואיות נחוצות עלולות להידחות.

נושאים קשורים:  אירוע לב,  בתי חולים,  קורונה,  פרופ' שלומי מטצקי,  ד"ר אלכס פרדמן,  חולי לב,  בית החולים שיבא,  חדשות
תגובות