קורונה בישראל

הקווים האדומים של פרופ' גבי ברבש: "לא יכול להיות יותר ממנהל אחד"

פרופ' ברבש בראיון לחדשות 12 על התכנית של פרופ' גמזו למאבק בקורונה, על "מדד המונשמים" ועל האמצעי היעיל ביותר לעצירת התפשטות המגיפה

פרופ' גבי ברבש. "אחת המטרות של 'פסיפס' היא לזהות את המחלות בשלב הדגירה ולשנות את מהלכן". צילום מתוך חדשות 13

פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל בית החולים איכילוב, אמר אמש (א') לחדשות ערוץ 12 כי ויתר על תפקיד הפרויקטור לניהול המאבק במגיפת הקורונה כיוון שהבין שלא יאצילו לו סמכויות שדרש וכן שחלק מהדרישות שהציג לא נענו.

על התכנית של עמיתו פרופ' גמזו למאבק במגיפה אמר: "זו תכנית מצוינת – הייתי חותם עליה מיד" והוסיף: "התכנית מורכבת מאוד ומחייבת הרבה מאוד החלטות עם הרבה נעלמים שאנחנו לא מכירים.  במערכה כזו, לתפישתי, לא יכול להיות יותר ממנהל אחד".

על השיחות שקיים כאשר התפקיד הוצע לו, סיפר: "ביקשתי  שתהיה לי סמכות בלעדית בתחומים בריאות הציבור ומערכות המידע האוגרות את המידע ומביאה אותו למקבלי ההחלטה - זה לא התקבל. על רקע זה החלטתי שלא לקחת את ההצעה. בדיעבד, יכול להיות ששגיתי אבל התחושה שלי באותו הזמן היתה שמשרד הבריאות לא הפנים את המגבלות שלו והצורך להאציל את הסמכויות למי שמנהל את הפרויקט הזה - כך הייתי חששן יותר".

עוד אמר פרופ' ברבש: "אנחנו לאורך כל הזמן מבינים שהגל הזה מתנהג שונה כמו כל דבר בנגיף הזה ואנחנו לא יודעים להסביר. לפני שעושים סגר שהוא צעד דרמטי, האמצעי הכי יעיל לצמצם את התפשטות המגיפה בהרבה מאוד מקומות בעולם הוא מניעת התקהלויות. ניתן לראות בשבוע-שבועיים האחרונים מגמת ירידה של מקדם ההדבקה.

"אני רוצה לומר בזהירות: הכל תלוי במספר הבדיקות. אין ספק שאנחנו בתהליך של ירידה, וזה מועד מצוין לגמזו להיכנס לתפקיד. אם זה יימשך כך, כנראה שהאפקט של מניעת התקהלויות והמסיכות נותן את התוצאות".

פרופ' ברבש מתח ביקורת על כך שהמערכת "לא הציבה קווים אדומים חדשים במקום אלה הישנים שכבר לא רלוונטיים. אנחנו בתחילת הדרך דיברנו על קווים אדומים של המערכת שסבבו סביב המונשמים. קנינו מכונות הנשמה, אבל היום רק שליש מהחולים הקשים מונשמים. היום המדד של חולה מונשם הוא פחות ריאלי כדי שנוכל דרכו למדוד את המערכת", אמר.

לדבריו, "למקבלי ההחלטות קשה לבוא לציבור בישראל ולבקש דברים. בסוף תהיה צעקה שתבוא ממנהלי המחלקות הפנימיות. היא תבוא כשיהיו בערך 800 חולים קשים. בעוד שבועיים ואילך אולי נתחיל לראות את האפקט של הצעדים שננקטו".

נושאים קשורים:  פרופ' גבי ברבש,  פרופ' רוני גמזו,  קורונה,  הנחיות לציבור,  מחלקות פנימיות,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות
27.07.2020, 20:32

הפסדנו...הפסדת...
אחד הדברים שלמדתי כרופא מזה 37 שנים - ד״ר לרפואה או פרופסור לרפואה לא עושה בן אדם לד״ר/פרופסור בשאר תחומי החיים.
לצערי רופאים רבים מדי חושבים שכן...