דוקסיצילין

בדוקסיצילין בהחמרה של מחלת ריאות חסימתית כרונית המטופלת במסגרת רפואת הקהילה

במחקר פרוספקטיבי מבוקר אינבו זה נמצא שתת-קבוצה של מטופלים עם התקף COPD אשר עישנו בעבר מרוויחה מטיפול בדוקסיצילין וחווים פחות כשלון טיפולי מאשר מטופלים שלא מקבלים אנטיביוטיקה

15.07.2020, 17:25
מחלת ריאות, COPD (צילום: אילוסטרציה)

רוב החולים במחלת ריאות חסימתית כרונית סובלים מהתקפים חוזרים ומעל ל-80% מהתקפים אלו מטופלים במסגרת רפואת הקהילה. נכון להיום, לא ברור איזו אוכלוסיית חולים מרוויחה מטיפול באנטיביוטיקה.

במחקר זה שפורסם ב-ERJ Open Research השתתפו 301 מטופלים אשר טופלו להתקף של מחלת ריאות חסימתית כרונית בקהילה. המשתתפים קיבלו דוקסיצילין או אינבו. כלל המשתתפים קיבלו בנוסף, קורטיקוסטרואידים פומיים. חום במהלך ההתקף היווה קריטריון הוצאה מהמחקר. כשלון טיפולי הוגדר כצורך בסבב נוסף של קורטיקוסטרואידים פומיים, מתן אנטיביוטיקה, אשפוז או תמותה. כישלון טיפולי, במידה והתרחש נקבע ביום 21 להשתתפות במחקר.

שיעור הכישלון הטיפולי היה 16% בקבוצת הדוקסיצילין ו-26.5% בקבוצת האינבו.

מבין תת-הקבוצות שנבדקו, למעשנים לשעבר היה את הסיכון הגבוה ביותר להיכשל על הטיפול ללא אנטיביוטיקה (יחס סיכויים: 3.33; רווח בר-סמך 95%: 1.45-8.09). מעשנים לשעבר היו בסיכון גבוה יותר ממעשנים בהווה להיכשל על הטיפול. לא נמצאו יתרונות למתן אנטיביוטיקה באף אחת מהקבוצות האחרון שנבדקו. ההימצאות של כיח מוגלתי לא נמצאה קשורה בפחות כשלון טיפולי בקבוצת האנטיביוטיקה. כמו כן, לא נמצא הבדל בין התקפים מסוג 1 לעומת סוג 2/3.

מחקר זה הוגבל על ידי העובדה שכלל המשתתפים קיבלו גם קורטיקוסטרואידים פומיים, והוא לא כלל מטופלים עם חום או התקפים קשים מאוד.

החוקרים מסכמים כי שימוש בדוקסיצילין יכול להפחית את שיעור הכשלון הטיפולי בחלק מהמטופלים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית החווים התקף קל-בינוני והמטופלים בקהילה.

מקור: 

Van Velzen, P. et al. (2020) ERJ Open Research;6:00099

נושאים קשורים:  דוקסיצילין,  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  כישלון טיפולי,  טיפול בקהילה,  מחקרים
תגובות