קורונה בישראל

מנהל מחלקת קורונה ב"הדסה": "יש עומס אדיר במחלקות והוא נופל על המתמחים"

הפנימאי הבכיר פרופ' דרור מבורך מתאר בשיחה ל"דה מרקר" את מאפייני גל הקורונה הנוכחי ומציין: "לצוות המטפל מצוקות שדורשות טיפול, חלקן נפשיות"

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

"החקירות האפידמיולוגיות נעשות עדיין בצורה עלובה ואני המום מזה", כך מתאר פרופ' דרור מבורך, המשמש עתה כמנהל שתי מחלקות בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים - פנימית ב' וקורונה ב', מחלקת הקורונה העמוסה ביותר כרגע בישראל עם תפוסה של 150% לפי נתוני משרד הבריאות.

בראיון לרוני לינדר מ"דה מרקר" המתפרסם הבוקר (א') אמר פרופ' מבורך כי בגל הנוכחי של הקורונה רואים "גם צעירים שהגיעו למצב קשה ויש יותר חולים שמנים. לפני ארבעה שבועות היו שלושה חולי קורונה בטיפול נמרץ ומחלקות הקורונה שנפתחו מיד עם תחילת הגל הראשון סגורות. עכשיו יש קרוב ל-80 חולי קורונה, מהם 60 במצב קל ועוד 17 חולים בטיפול נמרץ במצב קשה עד קריטי, מהם עשרה מונשמים".

פרופסור דרור מבורך

פרופ' דרור מבורך. "אולי למדנו איך לטפל טוב יותר"

ב"הדסה" עתה שתי מחלקות קורונה ומחלקת טיפול נמרץ ייעודית שבה מאושפזים החולים במצב קשה ומונשמים. "הטיפול בחולים אלה מתווסף לטיפול במאושפזים בפנימית והוא מורכב כיוון שחולי קורונה מבודדים ורוב הקשר איתם נעשה מרחוק דרך מסכים. לצוות המטפל מצוקות ייחודיות הדורשות טיפול והרבה תשומת לב, חלקן נפשיות".

על העומס במחלקה אמר: "לא רק שהבסיס של תורניות של 26 שעות קשה - נוספו כעת תורנויות המוטלות על אותו צוות מתמחים שגם כך מתוח עד הקצה. יש עומס אדיר על הצוות".

עוד אמר פרופ' מבורך: "עושה רושם שהקורונה תישאר לתקופה ארוכה מכפי שנדמה היה בהתחלה. רואים עתה יותר צעירים מאשר בגל הראשון, חלקם מידרדר למצב קשה וגם להנשמה. אני מעריך שזה בגלל שהמבוגרים והזקנים למדו להיזהר. מבחינת המאפיינים של החולים: עדיין רואים יותר אנשים עם עודף משקל משמעותי. לא ברורה הסיבה, אבל ברור שיש כאן השפעה מטבולית".

בהתייחסו לשיעור המתים מקרב החולים, אמר פרופ' מבורך: בגל הראשון היינו בישראל סביב 1.2% תמותה – שיעור נמוך מאוד בהשוואה לעולם. בגל הנוכחי ירדנו ל-0.9%. במחלה הזאת עוברים 6-4 שבועות אצל חולים במצב הקשה עד שחלקם מתים. יכול להיות שבעוד שבועיים נראה את שיעור התמותה חוזר ל-1.2%. אולי ההתפרצות הנוכחית קצת יותר טובה בשיעור תמותה. ייתכן שהדבר נובע מגיל החולים ואולי למדנו יותר טוב איך לטפל".

פרופ' מבורך התייחס להמלצות ועדת טור כספא לשיקום מערך הפנימיות שעדיין לא יושמו ואמר כי "אם היינו היום עם תשתיות יותר איתנה ברפואה הפנימית, היינו יכולים לספוג יותר בקלות עומסים שכאלה, אבל התשתית רעועה וכל אירוע החורג קצת מהבסיס תובע המון מאמץ נוסף מהצוותים. הבעיה הגדולה עוד לפנינו: ב-1 בספטמבר אמורים להתחדש הלימודים בבתי הספר ומיד אחר כך יחל החורף".

נושאים קשורים:  פרופ' דרור מבורך,  חדשות,  מחלקת קורונה,  קורונה,  מתמחים,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות