דעות

רופאים נגד הזרם ומקלדת הרשתות החברתיות - חכמים היזהרו בדבריכם

במצב של מגיפה, השמעת דעות של רופאים ללא סינון עלולה לפגוע בבריאות הציבור. אי אפשר בעת הזאת להפריד בין הפעולות והאמירות שלנו כרופאים וכאנשים פרטיים

16.07.2020, 07:57
"בנייר העמדה מומלץ כי רופא ישקול את דבריו כאשר הוא מתבטא באמצעי התקשורת ובכלל בבחינת 'חכמים היזהרו בדבריכם'". צילום: Galica Borisz/ שאטרסטוק

הימים ימי קורונה, הלחץ הקבוע שמרגישים הרופאים והרופאות מתעצם מיום ליום. פרט לשגרה, המצערת, אליה הורגלנו בשנים האחרונות במתן טיפול בצוותים חסרים, בעת הזו נגרעו מהמחלקות ומהמרפאות גם עמיתינו ששוהים בבידוד עקב המגיפה, ורחמנא לצלן, החולים בקורונה. כולנו נדרשים להיזהר כפל כפליים בהעברה ובהדבקה בנגיף הקורונה. המסיכות כבר מלוות את כולנו בעבודה, ולא רק עבור המנתחים והמרדימים בחדרי הניתוח אשר רגילים לעבוד שעות וימים עוטים מסיכות.

לחלקינו קל לפרוק מתח דרך המקלדת או הטלפון הנייד, בתחושה כי הכל נשאר שם, אבל זה לא כך. "כולנו חכמים ויודעים את התורה" ורבים מאיתנו מניחים שלהם הפתרון האולטימטיבי לבעיה. אלא מה? לעתים התשובות סותרות זו את זו.

בנייר העמדה "הרופא השוחה נגד הזרם" נקבע כי הרופא ישקול האם יש בדבריו דבר הפוגע בכלל, כגון הפחדה או פגיעה בבריאות הציבור השומע אותו וינהג באחריות מקצועית. בנוסף, נקבע שם כי הרופא יפעל באחריות בעתות משבר ולא יעודד התנהגות העלולה לגרום להחרפת החולי.

הקהילה הרפואית רגילה בדיונים סוערים שבהם אנו מציגים את דעותינו, מקשיבים לדעה הפוכה לזאת לנו, חושבים, מפנימים ומגיעים לפתרון טוב יותר משום שהקשבנו לאחר. זאת עבודת צוות המעודדת חשיבה וקידום.

אולם, המטופלים היקרים לנו, לפעמים מתרגמים שיח זה לאמירה "אני מבולבל/ת, כל רופא/ה אומר/ת לי משהו אחר". בסיטואציות של מגיפה השמעת דעות ללא סינון עלולה לפגוע בבריאות הציבור. תרגום לא נכון של מעשינו או אמירות פזיזות עלולים להיחשב כנזק למטופלים.

הלשכה לאתיקה פרסמה בעבר שני דפי עמדה העוסקים בנושא. האחד, "הרופא בתקשורת", שמדבר על חופש הביטוי לרופאים ומנחה את הרופא לנהוג באחריות, בהתחשבות, בכבוד ובסובלנות בדיבורו בכלל ובתקשורת בפרט, וכן מומלץ בנייר העמדה כי רופא ישקול את דבריו כאשר הוא מתבטא באמצעי התקשורת ובכלל בבחינת "חכמים היזהרו בדבריכם".

כל אחד מהרופאים והרופאות משמש במהלך מגיפה דוגמה. אי אפשר בעת הזאת להפריד בין הפעולות והאמירות שלנו כרופאים וכאנשים פרטיים

בנייר העמדה "הרופא השוחה נגד הזרם" נקבע כי הרופא ישקול האם יש בדבריו דבר הפוגע בכלל, כגון הפחדה או פגיעה בבריאות הציבור השומע אותו וינהג באחריות מקצועית. בנוסף, נקבע שם כי הרופא יפעל באחריות בעתות משבר ולא יעודד התנהגות העלולה לגרום להחרפת החולי.

כל אחד מהרופאים והרופאות משמש במהלך מגיפה דוגמה. אי אפשר בעת הזאת להפריד בין הפעולות והאמירות שלנו כרופאים וכאנשים פרטיים.

שימרו על עצמכם, על היקרים לכם ועל המטופלים.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר תמי קרני,  חופש הביטוי,  נייר עמדה,  אתיקה,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
17.07.2020, 10:27

מדוייק! הבעיה לגבי "הזרם" הוא שיש לו מעט זרמים כעת, בכיוונים משתנים ובעוצמות משתנות, הדבר אך טבעי וראי בעניין את הבוקה ומבולקה בספרו הרפואית המכובדת (נזכיר רק מספר מאמרים לגבי טיפולים כאלה ואחרים בNEJM LANCET). נוסיף על כך השלכות שאינן רק בריאויות אלא חברתיות, שלטוניות, כלכליות ועוד ונגלה שאנשי הרפואה מבולבלים לא פחות, אולי אף יותר מכלל הציבור. אכן לא פוט ועל איש הרפואה לנקוט לשון זהירה ולסייג דבריו. אותו כנ"ל ראוי ליישום לגבי תמיכת יו"ר הר"י במעקבי ארגון שירות הביטחון הכללי ככלי שנוי במחלוקת להגבלת מגיפה.

אנונימי/ת
17.07.2020, 10:41

שוחה נגד הזרם ??? הר"י זה הזרם? רק מי ששחה נגד הזרם דוקא התקדם או קידם . רופאיו של נ. או של כל שליט אחר אכן לא שחו נגד הזרם והזרם לבסוף גרף אותן לתהום!

אנונימי/ת
17.07.2020, 10:59

הר"י בשרות הוד מלכותו

אנונימי/ת
17.07.2020, 11:25

מסכים במאה אחוז

17.07.2020, 11:49

גברתי המכובדה, את מדברת בכפל לשון כמו כולם. פיך ולב אינם שווים. נכון שלמדתם שנים רבות את ורבים מחברייך מרגישים ומרגישות את עצמכן "אילים" אתם רק בשר ודם ,את לא נוהגת לפי אותם אמות מידה שאת מעלה בכתבה שלך. לכל אדם יש את הזכות להגיד את אשר על ליבו באופן תרבותי וממלכתי. הם את נמצאת בשיכרון חושים כשאת מכשירה עוולות של רופאה נגד חולה, שכול עוונו שעמד על זכויותיו על פי דין. הוספת חטא על פשע בזה שגיבית רופאה שאין לה השכלה קרדיולוגית לתת חוות - דעת גורליות נגד חולה. הצדקת את המעשים שלה. לא נישכח ולא נסלח.

17.07.2020, 13:43

לצערי הממשלה מקבלת החלטות לא על בסיס ההמלצות של עמיתנו הרופאים ועוד פחות הקלינאים שביננו כי אם לפי המלצת קצינים, פיזקאים, ופה ושם מומחי Big Data שכבר שנים שלא טיפלו בחולה עצמו. רוב היוצאים ביננו כנגד ההחלטות לא מתנגדים לדעות של רופאי משרד הבריאות והאפדמיולוגים כי אם כנגד דעתם של אותם "יועצים" שלמדו את הנושא במרץ 2020 וכיום כבר מחכים לפרס הנובל ברפואה.

אנונימי/ת
17.07.2020, 15:15

אולי כדאי שהר"י והלשכה לאתיקה יצאו כנגד אותם "אפידמיולוגים מזדמנים". לעסוק ברפואה צריך רישיון. לעסוק בבריאות הציבור צריך רישיון ותעודת מומחה.

17.07.2020, 17:42

יו"ר הר"י הפרופסור ציון חגי, רופא, שסמכותו ושליחותו טיפול בבני אדם, יצא (מיוזמתו יש לומר) באיגרת התומכת בשימוש באמצעים המוקנים לארגון ביון וחקירות, אמצעים המיועדים למאבק בטרור ולא למניעת תחלואה. אין למהלך הזה אח ורע במדינות דמוקרטיות במאה ה21. ועל המאה ה20, אמצעיתה, אין לי רצון בכלל לדבר. אין לו רשות, אין לו סמכות, אין לו שום בסיס מוסרי לעשות כן. נא תשובתך ד"ר קרני!

אנונימי/ת
18.07.2020, 13:17

אכן

אנונימי/ת
17.07.2020, 18:00

תמי היקרה.
שלחי נא את מה שכתבת ליורם לס.
אולי זה עצמן את האגו שלו ויגרום לו להפסיק לעודד את הקהל לזלזל בהנחיות מצילות חיים.

אנונימי/ת
17.07.2020, 18:41

וגם בבקשה לפרופ' אלי וקסמן, למספר קצינים באמ"ן ולמפקד סיירת מטכ"ל

21.07.2020, 08:16

פרופ' לס מסכם תמיד את דבריו שיש להקפיד לעטות מסיכות, ולפעול על פי ההנחיות. גם כשלר מסכימים עם מישהו מן היסוד כדאי להקשיב לו עד הסוף.

הבעיה היא שאין זרם של ממש להתחבר אליו. למרות שלממסד הרפואי היו 17 שנים להתכונן לתרחיש שאנו עדים לו, אף אחד לא התכונן אליו ברצינות, והתוצאה היא תורת לחימה מלאה חורים בעיקר שגויה. "הזרם" משמיע קולות סותרים, שאינם מבוססי עובדות וספק אם קיים ביסוס בתורת ניהול הסיכונים.

"נקבע שם כי הרופא יפעל באחריות בעתות משבר ולא יעודד התנהגות העלולה לגרום להחרפת החולי".
כלומר רופאים בהנהגת משרד הבריאות שמעודדים סגר, מעודדים הפגנות: גורמים להדבקות?