קורונה עולמי

שימרו על עצמכם: הורחבו ההנחיות לצוות רפואי המטפל בחולי קורונה

בקווים המנחים החדשים שפרסם ה-WHO בנושא מיגון הצוותים ומניעת הדבקה בעידן הקורונה, אין עוד הבדל ביחס למי שנחשב לחשוד לקורונה למי שנקבע שהוא חולה מאומת | בנוסף: המלצות לביצוע פרוצדורות כירורגיות וטיפול אמבולטורי והנחיות לטיפול בגוויות

הנחיות מיגון לצוותים הרפואיים. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל/ פלאש 90

צוות המומחים הבינלאומי של ה-WHO, שאחד מחבריו הוא הישראלי פרופ' מיטשל שוואבר מהיחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות, פרסם בסוף השבוע שעבר את המהדורה השלישית והרחבה ביותר בהיקפה עד כה של הנחיות כיצד למנוע הדבקה במסגרת הטיפול בחולי קורונה מאומתים או חשודים.

המסמך המעודכן מבוסס על המלצות שנכללו בשתי המהדורות הקודמות, שפורסמו ב-25 בינואר וב-19 במארס, אך גם על מידע נוסף שהצטבר בינתיים בנושאים שבהם הוא עוסק.

המסמך מפרט חמישה עקרונות אסטרטגיים למניעת הדבקה בהקשר של מחלת קורונה:

  1. מיון בכניסה למוסד רפואי על מנת לזהות בצורה בטיחותית מטופלים חשודים למחלת קורונה ולהפרידם משאר המטופלים. עיקרון זה כולל גם זיהוי מאושפזים שנדבקו באשפוז או שבטעות לא התגלו כחולי קורונה בעת אשפוזם.
  2. הקפדה על אמצעי זהירות שגרתיים לכל מטופל, לרבות כללי היגיינת ידיים, היגיינה רספירטורית ושימוש נכון בציוד מיגון.
  3. אמצעי זהירות מיוחדים בהתאם לנסיבות, ביניהם תנאי בידוד וקיבוץ הולמים למטופלים ולצוות המטפל, בידוד טיפתי ומגע. בפעולות המייצרות אירוסול - בידוד אוויר.
  4. אמצעי בקרה ושליטה ניהוליים למניעת הדבקה של ועל ידי אנשי צוות ומבקרים.
  5. אמצעים סביבתיים והנדסיים, לרבות מנגנוני אוורור הולמים למתארי טיפול שונים; הצבת מחיצות כדי לוודא הרחקה בין המטופלים; ניקוי סביבתי וטיפול הולם בכלי אוכל, בכביסה ובפסולת.

עוד במסמך המעודכן: שיקולים וקווים מנחים לביצוע פרוצדורות כירורגיות בעידן הקורונה, המלצות בטיחות לטיפול אמבולטורי והנחיות לטיפול בגווייה.

בסיום המסמך יש המלצה למוסדות הרפואה לנטר תהליכים ותוצאים במניעת זיהומים תוך כדי ביצוע, על מנת לאמוד את הצלחת הטמעתם. מחברי המסמך הציעו מספר כלי ניטור.

כמו כן, מוזכר מחקר בקרה בינלאומי שנפתח בימים אלה בניהול ה-WHO, המיועד לאתר גורמי סיכון להדבקה בקורונה בקרב עובדי בריאות. מוסדות רפואה בישראל מוזמנים להשתתף במחקר זה.

חמשה עקרונות האסטרטגיה העדכניים לעניין מניעה, ניהול ושליטה על סכנת זיהום נרכש (IPC) בהקשר לחולי COVID-19 מדגישים את חובת הפעלתם של אמצעי הזהירות השגרתיים ותנאי הבידוד, אוורור וניקוי וחיטוי כמתחייבים בטיפול בחולי קורונה, בהתאם למצבם. לא קיים עוד הבדל בין מי שנחשב ל"חשוד לקורונה" לבין שנקבע שהוא "חולה מאומת".

הצוות המטפל בכל החולים חייב לנקוט בכל אמצעי הזהירות כבר בשלב ה-screening והטריאג'. ההנחיות כוללות דרכי התנהגות לצורך הגנה מפני סכנת זיהום לגבי מבקרים של חולי קורונה מאושפזים ומגע של צוות רפואי או מנהלי עימם, במיוחד כשמדובר בחולים שנדבקו בקהילה. כמו כן, כאמור, הפעלת אמצעים הנדסיים וסביבתיים בחדרי האשפוז והטיפול בחולים.

עוד כוללות ההנחיות סדרה של המלצות לגבי פרוצדורות כירורגיות שמתבצעות בחולי קורונה וכיצד על הצוות המטפל במנותחים אלה להתמגן. כאן הורחבו ההנחיות גם לגבי חולים שסטטוס המחלה שלהם בהפניה לניתוח עדיין לא ברור.

כפי שצוין לעיל, נושא נוסף שנכלל בהנחיות העדכניות הוא בדרכי הטיפול בגוויות מתים מקורונה על ידי צוות של בית החולים ושורה של עצות מעשיות אחרות הנוגעות למוכנות המוסד הרפואי לטיפול במניעה ובקרה על זיהומים, ובין השאר הצבת שילוט ואזהרות לגבי הצורך בנקיטת אמצעי הגנה למניעת זיהומים.

נושאים קשורים:  צוות רפואי,  ארגון הבריאות העולמי,  קורונה,  אמצעי מיגון,  מיגון אישי,  חולי קורונה,  הדבקה,  חדשות,  הנחיות
תגובות