תחלואה נלווית

עמוק יותר מהעור: תחלואה נלווית לספחת

במחקר זה נמצא כי תוחלת חיים מופחתת באנשים עם ספחת בשל סיבות מגוונות, כאשר תחלואה קרדיווסקולרית וממאירות הינן האטיולוגיות השכיחות ביותר

חולה מאושפז. אילוסטרציה

ספחת הינו מחלה דלקתית כרונית אשר רופאי המשפחה פוגשים בחולים בה בתדירות גבוהה. המחלה קשורה לתחלואה משמעותית אשר משפיעה לא רק על העור. מחלה זו קשורה לעלייה בסיכון לדלקת מפרקים ספחתית, תחלואה קרדיווסקולרית, השמנת יתר, עמידות לאינסולין, הפרעות בבריאות הנפש, סוגים מסוימים של ממאירות, מחלות מעי דלקתיות ועוד הפרעות הקשורות למערכת החיסון, ומחלות כבד וכליה.

זיהוי של תחלואות נלוות אלה עשוי להוביל לאבחנה מוקדמת יותר ותוצאי בריאות כוללים מוצלחים יותר. מעורבות ספחת בציפורניים, מחלת עור חמורה והשמנה קשורים לסיכון מוגבר לדלקת מפרקים ספחתית. חולי ספחת צריכים לבצע בדיקות סקר שגרתיות לדלקת מפרקים ספחתית על מנת לאפשר התערבות מוקדמת ושיפור פרוגנוזה לטווח הארוך. תוחלת חיים מופחתת באנשים עם ספחת בשל סיבות מגוונות, כאשר תחלואה קרדיווסקולרית וממאירות הינן האטיולוגיות השכיחות ביותר. ספחת משפיעה על מספר גורמים אשר תורמים לאיכות חיים ירודה וסיכון מוגבר לדיכאון וחרדה.

טיפולים יעילים זמינים כיום ונמצא כי הם משפרים במקביל את מצב מחלת העור, איכות החיים ותסמינים פסיכיאטריים. מכיוון שלא תמיד יש התאמה בין השפעה פסיכוסוציאלית לחומרת מחלה, חיוני לייצר אסטרטגיות טיפול אינדיבידואליות עבור כל חולה. עישון סיגריות וצריכה מופרזת של אלכוהול למשל, הינם בין גורמי הסיכון המובילים הניתנים לשינוי אשר מגבירים את הסיכון להתפתחות ספחת ואת חומרת התבטאותה המחלה בעור. עובדה זו מספקת רציונל להפסקת עישון והגבלת צריכת אלכוהול אצל אנשים עם ספחת מעבר להשלכות הידועות של הרגלים מזיקים אלו.

מקור: 

Tom Kovitwanichkanont et. al (2020) Medical Journal of Australia doi: 10.5694/mja2.50591

נושאים קשורים:  תחלואה נלווית,  דיכוי חיסוני,  רפואת משפחה,  ספחת,  מחלות עור,  מחקרים
תגובות