מחקרים

ניהול טיפול ברפואת משפחה אצל מטופלים אשר משתמשים בתדירות גבוהה בשירותי מערכת הבריאות

במחקר זה נמצא כי התפתחות מערכת יחסים בוטחת אשר עודדה תחושת גיוס אצל המטופל ורופא לתהליך במסגרת התערבויות מסוג ניהול טיפול הובילה לשיפור תוצאים אצל המטופלים 

פגישה בין רופא למטופל (צילום: אילוסטרציה)

ניהול טיפול (CM) הינה התערבות מבטיחה עבור מטופלים המשתמשים בשירותי מערכת הבריאות בתדירות גבוהה. החוקרים ביקשו לבדוק כיצד ותחת אילו נסיבות CM נמצא בשימוש לשיפור תוצאים בקרב חולים כרוניים המשתמשים בשירותי מערכת הבריאות בתדירות גבוהה.

החוקרים ערכו חיפוש ב-MEDLINE, CINAHL, Embase, ו-PsycINFO אחר מאמרים אשר התאימו לקריטריונים הבאים: 1. אוכלוסיה: חולים כרוניים מבוגרים המשתמשים בשירותי מערכת הבריאות בתדירות גבוהה, 2. התערבות: CM במסגרת רפואת משפחה עם הערכה פוסט-התערבותית, 3. תוצאים עיקריים: שילוב של מדידת שירותים, שימוש במערכת הבריאות, עלויות, ותוצאים אצל המטופל עצמו.

מתוך 9,295 מסמכים אשר אותרו, 21 מאמרים מסוג peer-reviewed ו-89 מסמכים נוספים נבחרו. החוקרים העריכו 19 התערבויות CM וזיהו 11 קונפיגורציות של הקשרים, מנגנונים ותוצאים (CMO). התפתחות מערכת יחסים בוטחת אשר עודדה תחושת גיוס אצל המטופל ורופא לתהליך במסגרת התערבויות ה-CM חזרה בקונפיגורציות CMO רבות.

החוקרים סיכמו כי על פי הממצאים שגילו, גישה נוחה וקלה למנהל טיפול מנוסה ומעורר ביטחון אשר סיפק אפשרות טיפול מובנת למטופל בעוד שמר איתו על יחסים חיוביים, עודדה את המטופל להיענות לטיפול והובילה לתוצאים חיוביים כאשר המנגנונים הבאים הופעלו: המטופל והרופא הרגישו נתמכים, מכובדים, מקובלים, מעורבים ומחוייבים; והמטופל הרגיש פחות חרדה, יותר ביטחון ותחושת שליטה במהלך הטיפול בו.

מקור: 

Catherine Hudon et. al (2020) The Annals of Family Medicine DOI https://doi.org/10.1370/afm.2499

נושאים קשורים:  מחקרים,  ניהול טיפול,  משתמשים בתדירות גבוהה,  מצבים כרוניים,  אתגרים ברפואת משפחה
תגובות