חדשות

מחסור של יותר מ-2,000 פסיכולוגים רפואיים ושיקומיים בבתי החולים

תחלואת הקורונה חידדה את הצורך החיוני בסיוע של פסיכולוגים רפואיים ושיקומיים אך מתברר שבשירות הציבורי מאוישים כיום רק כ-200 תקנים - עשירית ממה שנדרש

שיקום פסיכולוגי. אילוסטרציה

בשירות הציבורי - בתי החולים, מוסדות משרד הבריאות האחרים וקופות החולים – מאוישים כיום רק כ-200 תקנים, עשירית ממה שנדרש כמינימום, בתחום הפסיכולוגיה הקלינית-רפואית ושיקומית בכל דרגות המומחיות. כ-150 מהם עובדים בחצאי משרות, ממש בתנאי שכר מחפירים וזאת כאשר חסרים יותר מ-2,000 תקנים, לכל הפחות. תחלואת הקורונה חידדה עוד יותר את הצורך החיוני בסיוע של הפסיכולוגים הרפואיים והשיקומיים.

משרד הבריאות הגדיר עוד ב-2013 כי יש שלושה סוגי מחלקות בבתי החולים שמחויבות להעסיק פסיכולוגים רפואיים - פגייה, IVF ואונקולוגיה. ההגדרה כלולה בחוזר מינהל רפואה.

פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית התריע הבוקר (ג') כי חוזרי משרד הבריאות לא הגדירו מפתח תקינה מסודר וגם לא קבעו את הסנקציות שיוטלו על מנהלי בתי חולים שלא יישמעו להנחיות בהתאם לחוזר זה. כמו כן טוען הפורום, אין חובת העסקת פסיכולוגים רפואיים במחלקות האחרות, למרות שנחיצותם שם רבה, בין היתר ברפואת ילדים, במחלקות הפנימיות ובגריאטריות, כפי שנהוג במרבית מדינות העולם המערבי.

"תפקיד הפסיכולוגים הרפואיים והשיקומיים, מדגישים בפורום, "הוא לקיים את התחזוקה והרווחה הנפשית של החולים, להעניק תמיכה לחולים הנזקקים לטיפולים רפואיים מורכבים בעקבות טראומות כמו תאונות דרכים, תאונות עבודה, פציעות עקב מצב בטחוני ועוד. כמו כן, נדרשת תמיכה נפשית על רקע מחלות אקוטיות או תחלואה כרונית וסיוע נפשי לחולים סופניים. כל זאת, בנוסף לתמיכה נפשית לאנשי הצוות הרפואי החשופים ללחץ רב, סובלים פעמים רבות מטראומה משנית ועובדים תחת עומס בלתי נתפס. תמיכה זאת נדרשת כדי להפחית בתחושות השחיקה ולשם שימור יכולות וחוסנו של הצוות".

ירדן מנדלסון, מראשי הפורום, אמרה: "מערכת הבריאות לא מפספסת הזדמנות לא להיטיב עם עובדיה ומטופליה. חזרי המנכ"ל לא מיושמים בשטח. החוזר מלפני שבע שנים, שנכתב והופץ למנהלי בתי החולים, נמנע מהגדרת מפתח תקינה וכאמור, לא קבע אילו סנקציות יוטלו על מנהלי בתי החולים. המצב הזה הוא עלבון לנו כחברה.

"עשינו חשבון פשוט: אפילו אם יוכפל המערך הבלתי מספק הזה, יינתן בכך מענה לעוד 6,600 חולים בשנה, לעוד 1,300 משפחות של חולים ולעוד 1,650 אנשי צוות.

"תקופת הקורונה הבליטה את הקשיים הנפשיים של החולים, המשפחות והצוותים הרפואיים. אז למה ממתינים? לשרשרת של מקרי אובדנות בקרב הצוותים? להתמוטטות נפשית של חולים והמשפחות התומכות בהם? מה צריך לקרות כדי שמישהו במשרד יתעורר?".

נושאים קשורים:  פסיכולוג רפואי,  פסיכולוג שיקומי,  שיקום,  חדשות,  סיוע נפשי,  חולים סופניים,  אירוע טראומה,  פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית
תגובות