אופיואידים

חוקרים לא הצליחו למצוא מינון אידאלי להקלה בכאב מתפרץ בחולי סרטן

מחקר הצלבה רנדומלי כפול סמיות עם מינונים משתנים, לקביעת המינון האופטימלי של אופיואידים דרך הפה לטיפול בכאב, בחולים עם סרטן מתקדם המטופלים עם אופיואידים רגילים

תרופה בעירוי חד פעמי. אילוסטרציה

ידוע זה מכבר כי כאב הינו תופעה נפוצה בחולים עם סרטן מתקדם. עם זאת, גם כאשר מבססים מינון יציב של אופיואידים, חולים אלו עדיין חווים אירועים של כאב מתפרץ, שהטיפול בו הוא בדרך כלל אופיואיד בשחרור מיידי, שהמינון שלו יחסי למינון היומי הכולל.

החוקרים ביצעו מחקר רנדומלי רב-מוקדי וכפול סמיות, שבחן 3 יחסי מינונים (1/6, 1/8 ו-1/12 מהמינון הכולל היומי) בשני בלוקים. כל בלוק הכיל שלושה סוגי מינונים בסדר אקראי (6 בקבוקים ממוספרים בסך הכל). אם הנבדק הזדקק למינון לטיפול בכאב מתפרץ וזאת הייתה הפעם הראשונה שעשה זאת באותו יום של מחקר, הוא נטל את הבקבוק הממוספר הבא בתור, במקום המינון הקבוע. אם נבדק נטל מנה נוספת באותו יום, היא הייתה במינון הרגיל שלו.

החוקרים חילקו 85 נבדקים בצורה אקראית, מתוכם 81 נטלו לפחות מנה אחת ו-73 (90%) לקחו לפחות בלוק שלם (אחד מתוך כל אחד מיחסי המינונים). החוקרים לא מצאו שום מינון שהיה אופטימלי לאחר 30 דקות מהלקיחה, כאשר שליש מהנבדקים חוו הפחתה מקסימלית בכאב בכל מינון שנטלו. החוקרים דיווחו כי הזמן החציוני להקלה בכאב היה 120 דקות. בנוסף, לא מצאו הבדל בתופעות הלוואי, שכללו נמנום, בלבול, בחילה או הקאה לאחר 30,60 ו-120 דקות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי למעשה אין הבדל בין שלושת יחסי המינונים שנבדקו, בהקלה בעוצמת הכאב, במשך הזמן עד להשגת ההקלה, בשליטה בכאב ביום העוקב או בתופעות הלוואי. נתונים אלו מראים כי יחס של 1/12 מהמינון היומי מהווה את המינון הנמוך ביותר שמספק תועלת. לטענתם החוקרים, מחקרי המשך צריכים לכלול קבוצת אינבו, משום שבמחקר זה, לא הצליחו לקבוע את המינון האידאלי להקלה בכאב מתפרץ בחולי סרטן, על אף עוצמתו המספקת. המחקר הנ"ל בחן שלושה יחסי מינונים באנשים עם סרטן מתקדם, ובהינתן כי אין הבדלים בזמן ההתחלה, עוצמת השיכוך שהושגה או תופעות הלוואי, המינון הנמוך ביותר הנבחן (1/12 מהמינון היומי) הוא זה שיש להשתמש בו נכון להיום.

מקור: 

Currow, D. C. et al. European Journal of Pain 2020; 24 (5); 983-991. https://doi.org/10.1002/ejp.1548

נושאים קשורים:  אופיואידים,  סרטן מתקדם,  כאב מתפרץ,  מחקרים
תגובות