טיפול בהחלפת פלזמה

תמותה וסיבוכים הקשורים לניהול של פורפורה תרומבוציטופנית אימונית חריפה

חוקרים מדגישים את הצורך לזהות ולטפל מוקדם ב-iTTP

29.06.2020, 15:47
עירוי פלסמה (צילום: אילוסטרציה)
עירוי פלסמה (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי הופעתו של טיפול בהחלפת פלזמה (TPE - therapeutic plasma exchange), הפחיתה באופן דרמטי את התמותה של מטופלים עם פורפורה תרומבוטית תרומבוציטופנית אימונית (iTTP - immune thrombotic thrombocytopenic purpura). עם זאת, ישנם רק מעט תיאורים עדכניים של הסיבות הנוספות לתמותה מ-iTTP והסיבוכים הקשורים ל-TPE.

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי על עוקבה רבת-מרכזים של 109 חולי iTTP, שנערכה בין השנים 2004 ל-2017. הם ערכו אנליזה של סיבוכי TPE בתת קבוצה של העוקבה (שהייתה מורכבת מ-74 מטופלים המייצגים 101 מנות טיפול).

החוקרים מצאו כי מוות התרחש ב-8 מתוך 109 נבדקים (7.3%) וב-8 מתוך 219 מקרים מתועדים של iTTP חריפה (שיעור תמותה פר אירוע – 3.7%). נמצא כי הן מספר טיפולי ה-TPE והן משך האשפוז, לא ניבאו תמותה. התברר כי רוב מקרי המוות (5 מתוך 8) היו קשורים לעיכוב באבחנת ה-iTTP או תחילת הטיפול ב-TPE או הגעה לבית החולים במצב סופני. החוקרים ביצעו אנליזה לתת-קבוצה של נבדקים (74 נבדקים), על מנת לתאר סיבוכים הקשורים לטיפול ב-TPE. לרוב הנבדקים (56 מתוך 74, 76%) היה לפחות סיבוך אחד קל או משמעותי בעקבות הטיפול. 7 מתוך 101 (6.9%) מנות טיפול בודדות, נמצאו קשורות למקרה אחד או יותר של סיבוכים משמעותיים, כולל אנפילקסיס וזיהומים או טרומבוזיס שקשור לעירוי. בסך הכל, תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה תגובה אלרגית קלה לעירוי (אורטיקריה), שהתרחשה ב-34 מתוך 101 מנות טיפול (34%). בנוסף, מטופל אחד נפטר מסיבוך הקשור ל-TPE – בקטרמיה בעקבות העירוי.

החוקרים הגיעו למסקנה כי זיהוי מוקדם של מטופלים עם iTTP, כולל התחלה מהירה של טיפול ב-TPE, מהווים ערך עליון במניעת תמותה מהמחלה. על אף כי TPE נמצא קשור לשיעור גבוה של תופעות לוואי, ניתן היה לתת טיפול לרוב המוחלט של החולים והתמותה הקשורה לטיפול ב-TPE נותרה נמוכה למדי.

מקור: 

Colling, M. et al. (2020). Transfusion. https://doi.org/10.1111/trf.15721

נושאים קשורים:  טיפול בהחלפת פלזמה,  פורפורה תרומבוטית תרומבוציטופנית אימונית,  מחקרים
תגובות