MDMA

השפעות אקוטיות של MDMA על אמון, התנהגות שיתופית ואמפתיה

ההשפעה האקוטית של MDMA כללה הגברה של תחושת 'הקרבה לאחר' ו'אופוריה' על פי דיווח הנבדקים. לעומת זאת MDMA לא שינה משמעותית את האמפתיה, האמון או ההתנהגות השיתופית

Methylenedioxymethamphetamine 3,4י(MDMA) נחקר באופן פעיל בשנים האחרונות ונמצא יעיל ככלי עזר לפסיכותרפיה לטיפול במגוון הפרעות פסיכיאטריות. MDMA יכול ליצור השפעות מיידיות חריפות מגוונות הכוללות על פי דיווחים סובייקטיבים קודמים שינויים ברמת האמון, האמפתיה וההתנהגות שיתופית.

במחקר מבוקר עם כפל סמיות, ראשון מסוגו, שנערך ע"י חוקרים בריטים מובילים בתחום הרפואה הפסיכדלית, נעשה ניסיון לבדוק (1) את ההשפעות האקוטיות של MDMA על מדדים אובייקטיבים של אמפתיה, אמון והתנהגות שיתופית, ו-(2) שינויים תת אקוטיים במצב הרוח שלושה ימים לאחר מתן MDMA.

במחקר נכללו 25 נבדקים (7 נשים) שהשתתפו בניסוי כפול-סמיות, עם מדידות חוזרות, ובקרת פלצבו. הנבדקים הגיעו לשני מפגשים בהם ניטלה תרופת פלצבו/ MDMA בהפרש של שבוע. אחרי כל מפגש כזה הגיע מפגש שלושה ימים לאחר מכן (מפגש תת-אקוטי) לבחינת ההשפעות התת-אקוטיות.

המשתתפים קיבלו פלצבו (100 מ"ג חומצה אסקורבית) במהלך מפגש אחד, ו-MDMAי100 מ"ג (MDMA-HCl) במפגש השני, תוך איזון סדר המפגשים (פלצבו-MDMA מול MDMA-פלצבו) בין הנבדקים באופן אקראי. כל הנבדקים השלימו סדרה של משימות מתוקפות להערכת התנהגות חברתית: משימת אמון, משימת דירוג האמינות של פרצופים אקראיים, משימת סיפורים להערכת אמפתיה, משחק פרויקט ציבורי, משחק הדיקטטור ומשחק האולטימטום. כל הנבדקים השלימו בנוסף דיווח על השפעות סובייקטיביות. בדיקות דם נלקחו לפני מתן התרופה, שעתיים וארבע שעות לאחר התרופה לצורך וידוא רמות MDMA בפלסמה.

ההשפעה האקוטית של MDMA כללה הגברה של תחושת 'הקרבה לאחר' ו'אופוריה' על פי דיווח הנבדקים. לעומת זאת MDMA לא שינה משמעותית את האמפתיה, האמון או ההתנהגות השיתופית כפי שנמדדה במשימות המתוקפות שבצעו הנבדקים. בעזרת ניתוחים בייסיאנים החוקרים חשפו שלא היה הבדל מובהק בין MDMA לבין הפלצבו בהשפעות על אמפתיה והתנהגות שיתופית. כמו כן, MDMA לא שינה משמעותית את מצב הרוח באופן תת-אקוטי (בימים הסמוכים לנטילת החומר) וממצא זה נתמך על ידי כלל הניתוחים הסטטיסטים שבוצעו.

החוקרים מסכמים כי למרות ההגברה ברמות ה-MDMA בדם כפי שאומת בבדיקות באופן התואם להשפעות תרופתיות סובייקטיביות עליהם דיווחו הנבדקים, לא נמצאה שום עלייה אובייקטיבית בהתנהגות חברתית שיתופית או אמפתיה במסגרת מבחני המעבדה המתוקפים.

מקור: 

Borissova, A., Ferguson, B., Wall, M. B., Morgan, C. J., Carhart-Harris, R. L., Bolstridge, M., Bloomfield, M. A., Williams, T. M., Feilding, A., Murphy, K., Tyacke, R. J., Erritzoe, D., Stewart, L., Wolff, K., Nutt, D., Curran, H. V., & Lawn, W. (2020). Acute effects of MDMA on trust, cooperative behaviour and empathy: A double-blind, placebo-controlled experiment. Journal of psychopharmacology (Oxford, England), 269881120926673. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0269881120926673

נושאים קשורים:  MDMA,  התנהגות שיתופית,  אמפתיה,  שיתופיות חברתית,  מחקרים
תגובות