Doctalk

DLBCL - לימפומה מפושטת של תאי B גדולים

פרופ' עירית אביבי, מנהלת המערך ההמטולוגי מהמרכז הרפואי תל אביב, איכילוב, בשיחה עם מאיה רונן ומתן יעקב. פרק חדש של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל

25.06.2020, 11:30

לימפומה מפושטת של תאי B גדולים (DLBCL) הינה סוג אגרסיבי של לימפומה שאינה הודג’קין המתפתחת מתאי B במערכת הלימפה. DLBCL הוא סוג המשנה השכיח ביותר של לימפומה שאינה הודג’קין ומהווה כ-30%-40% מסך כל המקרים. גיל האבחנה הממוצע הוא 60-65 שנה, אולם DLBCL יכולה לפגוע גם בילדים.

פרופ' עירית אביבי, מנהלת המערך ההמטולוגי מהמרכז הרפואי תל אביב, איכילוב, התארחה בפרק חדש של DocTalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל מבית דוקטורס אונלי, לשיחה על תסמיני DLBCL, כיצד מאבחנים ומהם סיכויי ההחלמה?

לפי פרופ' אביבי, DLBCL היא הלימפומה השכיחה ביותר בעולם המערבי, כשההיארעות שלה בישראל היא ביחס של 7:100,000 איש. השכיחות עולה עם הגיל, ככל הנראה כי התחלואה עולה עם הגיל וכי מערכת החיסון הופכת לפחות יעילה עם ההתבגרות. גורמים נוספים למחלה יכולים להיות קירבה משפחתית מדרגה ראשונה, חשיפה לחומרי הדברה ועוד.

לגבי ההתייצגות הראשונית של החולים, פרופ' אביבי מסבירה שבדרך כלל מדובר על מהלך מחלה על פני חודשים ספורים. המחלה הינה עם אופי יחסית אגרסיבי, כשחלק גדול מהמטופלים מגיעים עם בלוטת לימפה מוגדלת שהם מיששו לעצמם, שאינה נסוגה לאורך מס' שבועות. לעיתים חלק מהחולים מגיעים עם ירידת משקל משמעותית ואז בבירור בקהילה מסתבר שיש להם הגדלה של קשריות לימפה והם ימשיכו לבירור במחלקות ההמטולוגיות לצורך ביופסיה. לעיתים, הם אף מגיעים עם הזעות ליליות מוגברות, חום בלתי מוסבר, או כאבים באיברים שונים, במקרים בהם יש קשריות לימפה מוגדלות, למשל בבטן, שגורמות ללחץ על איברים מסוימים או פגיעה בהם.

לפי פרופ' אביבי, האבחנה דורשת ריקמה ודגימה בצורה טובה. מעדיפים לקחת קשרית שלמה כדי להגיע לאבחנה מדויקת. אם הדבר אינו אפשרי ויש למשל קשרית בחלל הבטן, ינסו לקחת ביופסיה תחת הדמיה ואז יילקחו גלילים מרובים לטובת ייצוג מלא של קשרית הלימפה ווידוא אבחנה נכונה.

פרופ' אביבי עסקה בשיחה גם בסיכויי החלמה ולפיה כיום מדברים על כך ש-60%-70% מהחולים מחלימים בקו הטיפול הראשון. בנוסף, לגבי הקווים המתקדמים, לאחרונה התגלו פריצות דרך מדהימות, שניתן לחלקן ל-3 קטגוריות:

  1. שימוש בהנדסה גנטית על מנת להפעיל את מערכת החיסון של המטופל ש"נרדמה" כנגד תאי הסרטן שלו. טכנולוגיה זו מבוססת ע"י לקיחת לימפוציטים מהחולה והדבקתם בוירוס מהונדס גנטי שמקודד ליצירת חלבון חדש. תאי ה-T המודבקים לומדים לייצר תוך כשבוע מבנה הבנוי כנוגדן ויכול להיקשר באופן ספציפי לאפיטופ על פני תא הגידול וכמו כן להפעיל את תאי ה-T לצאת להתקפה, לעבור פרוליפרציה, התמיינות ובהמשך לאפשר הפיכתם לתאי זיכרון כנגד תאי הסרטן.
  2. נוגדנים דו צדדיים - נוגדן שבצד אחד נקשר לתא החולה, בצד השני נקשר לתא T הרדום, ומביא את תא T לתא החולה וגורם לו לפעול נגד הגידול.
  3. נוגדנים מצומדים - נוגדן שנקשר ספציפית לתא החולה, נושא על גבו, כמו סוס טרויאני, חומר כלשהו שיכול להיות רעלן, כימותרפיה או רדיואיזוטופ ותודות לקישור הנוגדן מעביר את אותו סוס טרויאני פנימה לתוך התא וע"י כך מונע את המשך חלוקתו של התא. היום יש בשימוש בעולם ובארץ תכשיר שהוא נוגדן שנושא על גבו חומר ציטוטוקסי שמפריע ביצירת הקישור ובכך מונע התרבות של התאים ומביא לתוצאות מצוינות עם רעילות יחסית נמוכה. חומר זה מאוד סלקטיבי לתאים החולים וכשנותנים אותו בשילוב עם כימותרפיה, אחוז התגובה ארוכת הטווח עולה באופן משמעותי.

לו"ז האזנה:

2:06 מהי DLBCL
4:20 גורמי הסיכון של הסרטן
6:45 שלבים במחלה
7:24 אבחון
8:33 פרמטרים לקביעת בחירת הטיפול
12:45 סיכויי החלמה
13:27 פריצות דרך בתחום

האזנה נעימה!

מאי 2020
בחסות רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ.
המידע המוצג מוגש לשירותכם כעדכון מדעי ואולם אין בו בכדי לעודד או להשפיע על שימוש בתכשיר כלשהו ו/או שלא בהתאם לתנאי רישומו. כמו כן, ייתכן שההרצאה תכלול מידע בנוגע לתכשירים שאינם רשומים בישראל ו/או להתוויות שאינן מאושרות לתכשירים שיוצגו. למידע הקובע בקשר לתכשיר כזה או אחר יש לפנות לעלון לרופא המאושר על ידי משרד הבריאות אותו ניתן למצוא באתר
https://data.health.gov.il/drugs/index.html#!/byDrug&quot

הפרק בחסות חברת רוש

התוכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  פרופ' עירית אביבי,  doctalk