סוכרת סוג 2

פולימורפיזם ב-PPARA משפיע על התועלת הקרדיווסקולרית מטיפול עם פנופיבראט בסוכרת סוג 2 

במחקר זה נמצא כי פנופיברט יכולה להועיל קרדיווסקולרית לחולי סוכרת סוג 2 מסויימים, גם מבלי שיסבלו מדיסלפידמיה טרשתית

16.06.2020, 18:05
סוכרת, בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

התועלת הקרדיווסקולרית מטיפול עם פיבראטים הינה הטרוגנית ותלויה בהמצאות של דיסליפידמיה טרשתית.

החוקרים בדקו האם שונות גנטית בגן PPARA, המקודד לאתר המטרה הפרמקולוגי של פיבראטים (PPARA - alpha), יכולה לתרום לשיפור יכולת הבחירה של חולי סוכרת סוג 2. המטרה היא לבחור מטופלים אשר עשויים להפיק תועלת קרדיווסקולרית מהוספה של טיפול זה לסטטינים.

החוקרים זיהו משתנה משותף בלוקוס של PPARA אשר השפיע על האפקט של פנופיבאט על אירועים קריווסקולרים משמעותיים (MACE)  בקרב 3,065 מטופלים לבנים אשר טופלו עם סימבסטטין וקיבלו באופן אקראי בנוסף טיפול עם פנופיבראט או לחילופין אינבו במסגרת הניסוי הקליני Action-to-Control-Cardiovascular-Risk-in-Diabetes י(ACCORD) .

במטופלים אשר היו הומוזיגוטים T/T, הייתה הפחתה של 51% MACE בתגובה לטיפול בפנופיבראט (יחס סיכונים= 0.49; 95% רווח בר-סמך 0.34- 0.72) בעוד שלא נצפתה תועלת כלל עבור מטופלים עם גנוטיפים אחרים (p= 3.7x4-10). במטופלים הומוזיגוטיים נצפתה תועלת קרדיווסקולרית מפיבראטים גם בהיעדר דיסליפידמיה טרשתית. בקרב המטופלים ההומוזיגוטיים, הטיפול בפנופיבראטים היה קשור לרמות נמוכות יותר של CCL11 - כמוקין מעודד דלקת וטרשתי אשר ידוע גם בשם אאוטקסין.

החוקרים סיכמו כי נמצא משתנה משותף לרגולציה של PPARA אשר השפיע על התועלת הקרדיווסקולרית מפנופיבראט. לפי החוקרים, משתנה זה יכול לשמש לזיהוי חולי סוכרת סוג 2 שיפיקו תועלת מטיפול עם פנופיבראט, בנוסף לאלה אשר סובלים מדיסליפדמיה טרשתית.

מקור: 

Mario Luca Morieri et. al (2020) Diabetes DOI: 10.2337/db19-0973

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  דיסליפידמיה טרשתית,  פנופיבראטים,  גנוטיפ,  מחקרים
תגובות