קורונה בישראל

חולי קורונה קשים בישראל טופלו במסגרת ניסוי בדקסמתזון

התרופה הסטרואידית נוסתה בארץ כחלק ממחקר קליני שבו השתתפו כמה עשרות חולי קורונה במצב קשה - כמה מהמטופלים לא הגיעו למצב של הנשמה

דקסמתזון. אילוסטרציה

בשלושה בתי חולים בישראל – הדסה, איכילוב ושיבא – טופלו כמה חולי קורונה קשים ומונשמים בתרופה דקסמתזון – הטיפול הסטרואידי שחוקרים מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית הודיעו אתמול שהפחיתה כדי שליש בשיעור התמותה מהמחלה בניסוי שהיא ביצעה.

אמש בחדשות ערוץ 13 נמסר כי התרופה נוסתה בארץ כחלק ממחקר קליני שבו השתתפו כמה עשרות חולי קורונה במצב קשה ומונשמים. פרופ' רונן בן עמי, מומחה ברפואה פנימית ומחלות זיהומיות ב"איכילוב" שסיפר על הניסיון בישראל, אמר: "יש גישה לפיה צריך לטפל באמצעות תרופות שמקטינות תגובה דלקתית סוערת של הגוף. לקורונה מאפייני מחלה דלקתיים. סטרואידים מדכאים תגובה חיסונית. כמה מהמטופלים שקיבלו את התרופה אצלנו לא הגיעו למצב של הנשמה". עם זאת הוסיף: "שיעור התמותה בישראל, באופן כללי, נמוך יותר לעומת מדינות אחרות ואני לא יודע אם זה קשור לתרופה הזאת או לא".

בתוך כך גם פורסמו אמש יותר פרטים על תופעות הלוואי של ה"דקסמתזון" לצד דרך פעולתה: היא  יכולה למנוע מהמערכת החיסונית להרוס את טסיות הדם אצל אנשים עם בעיות בדם. חולים עם גידול סרטני במוח מקבלים לפעמים דקסמתזון להפחתת הנפיחות סביב הגידול.

ה-NHS בבריטניה פירט את תופעות הלוואי שלה, הגדירן כ"נפוצות" או "נפוצות מאוד": חרדה, הפרעות התנהגות לא תקינה (behaviour abnormal), קטרקט, ליקוי קוגניטיבי, תסמונת קושינג, חוסר איזון אלקטרוליטים, עייפות, אגירת נוזלים, אי נוחות במערכת העיכול, כאבי ראש, קושי בריפוי פצעים, שיעור יתר אצל נשים (Hirsutism), יתר לחץ דם, סיכון מוגבר לזיהום, אי סדרים במחזור החודשי, מצבי רוח משתנים, בחילה, דלדול עצם, כיב פפטי, הפרעה פסיכוטית, תגובות בעור, הפרעות שינה, עלייה במשקל.

תופעות הלוואי הנדירות יותר: תיאבון מוגבר, הפרעות בעיניים, אי ספיקת לב, התקפים אפילפטיים, הפעלה מחודשת של שחפת וורטיגו.

אזהרות נוספות לעניין תופעות הלוואי מתרכזות בסיכון מוגבר עקב טיפול ממושך בסטרואיד הזה: סכנה להיחשפות לאבעבועות רוח (למי שלא חלה בעבר) וחצבת.

נושאים קשורים:  דקסמתזון,  תרופה לקורונה,  קורונה,  חולי קורונה,  חדשות
תגובות

הדקסמתזוןניכול להפחית את הבעיה הפולמונרית אבל לפי מחקרים שנעשו בצרפת וגם באיטליה די בהתחלה לאחר ההתפרצות הסיבה לקריסת המערכות היא בעיקר על רקע מיקרואמבוליות קטנות שנוצרות וגורמות לתסמינים הקשים יותר ואף למוות ,בבית חולים העמק נתנו מדללי דם בנוסף לפפלקווניל ולאנטיביוטיקה ,ואף על פי שהיו רק 74 חולים התוצאה היתה טובה ולכן לפי דעתי במקרים הבינונים והקשים רצוי להוסיף את מדללי הדם

אנונימי/ת
20.06.2020, 18:13

If it does not go on
Give cortison