חדשות

שר העבודה לא יאריך ההיתר לתורנויות של 26 שעות: "המחאה מוצדקת"

השר איציק שמולי הורה למעסיקים ולנציגות הרופאים להציג מתווה סופי אחר בנושא זה בתוך חמישה חודשים | ארגון מרשם: "זה תחילת הסוף של תורנויות 26 השעות הבלתי אנושיות"

שר העבודה והרווחה איציק שמולי. "אין בכוונתי לתת צ׳ק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים". צילום: פלאש 90

שר העבודה והרווחה איציק שמולי הודיע אמש (מוצ"ש) כי לא יאריך את ההיתר המיוחד שבסמכותו, להחרגת תורנויות הרופאים שנמשכות 26 שעות – כלומר מעבר לחוק שעות עבודה ומנוחה. תוקף ההיתר אמור היה לפקוע ביום ג', 16 ביוני.

מדי שנה חייב השר להאריך את ההיתר המיוחד הניתן רק לשנה, אבל עתה החליט השר שמולי שההארכה תהיה לתקופה מוגבלת. בהודעה שפרסם נאמר: "אין בכוונתי לתת צ׳ק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים ברפואה. מחאתם מוצדקת מאין כמותה: אי אפשר לצפות מאדם לעבוד במשך 26 שעות ברציפות ולהחזיק מעמד לאורך זמן".

שמולי הסביר כי דחה את בקשת המעסיקים למתן היתר ארוך וגורף להמשך ההעסקה הנוכחי. "במקום זאת", אמר, "הנחיתי את הצדדים (מעסיקים ונציגות הרופאים) לגבש בתוך זמן קצר מתווה חדש שיביא בחשבון את הדרישה הגוברת והצודקת לקיצור התורנות, כך שתמשיך להיות מקצועית אך גם הגונה ואנושית יותר. מדובר באינטרס ציבורי חשוב: מתמחים רעננים יותר אומר גם מערכת בריאות טובה יותר עבור כלל אזרחי המדינה".

לדבריו, "עד היום משרד העבודה לא התערב באופן משמעותי בתהליך, אבל הפעם יש לנו הזדמנות לחולל שינוי ואני אחתור לכך. לפיכך, ההסכם יוארך במספר חודשים בלבד, כשלכל ברור שהתנאי לאישור קבע חייב יהיה לכלול את תיקון העוול המתמשך".

עוד ציין השר שמולי כי "בפרק הזמן הזה נקבל תוך שלושה חודשים עקרונות למתווה חדש ותוך חמישה חודשים יוצג מתווה סופי, שיצטרך לקבל את אישור משרד העבודה והרווחה. כל זאת צריך להתבצע לצד קיום הפיילוטים למשמרות קצרות יותר אשר יסייעו בגיבוש המלצות אפקטיביות ומבוססות".

זמן קצר לאחר שפורסמה הודעת שר העבודה והרווחה, הגיב לה שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ: "השר שמולי צודק. שוחחנו בנושא הזה והנחיתי אותו לפעול ביחד עם כל הגופים הנוגעים בדבר לשם מציאת פתרון ראוי לבעיית המתמחים".

מארגון המתמחים מרשם נמסר: "ההחלטה של שר העבודה והרווחה שמולי היא ההתחלה של הסוף של תורנויות 26 שעות. אנחנו מודים לשר על הנחישות והאומץ להוביל איתנו את השינוי ולהפוך את התורנויות הלא אנושיות של המתמחים לנחלת ההיסטוריה".

ב"מרשם" ציינו כי "כידוע, שר העבודה הוא האחראי לאשר היתרי עבודה החורגים מהאמור בחוק שעות עבודה ומנוחה. עד כה ולאורך השנים הוארך ההיתר באופן כמעט אוטומטי לשנים ארוכות על ידי השרים האמונים על כך. הארכת תוקפו של ההיתר למספר חודשים מוגבל והאמירה הנחרצת של השר כי אין בכוונתו לתת צ'ק פתוח להמשך העסקה הפוגענית של המתמחים מהוות ציון דרך חשוב לקראת הפסקת ההעסקה הלא אנושית של המתמחים".

ביום חמישי שעבר פנתה ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים, בפנייה דחופה לשר איציק שמולי להפסיק את המנגנון המסוכן והבלתי אנושי של תורנויות 26 שעות ולא לאפשר את הארכת תוקפו של ההיתר.

עם פרסום ההחלטה מסרה ד"ר ביטון: "אני מודה לשר שמולי שהתייצב לצידנו ונענה לבקשתנו. תורנויות של 26 שעות זוהי צורת העסקה פושעת הפוגעת בבריאות המטפלים והמטופלים, באיכות הטיפול הרפואי ובאיכות ההכשרה למתמחים. הצעד האמיץ והנחוש של השר הוא ההתחלה של הסוף של תורנויות 26 שעות. אנחנו נמשיך לפעול ולא נרפה ולא נעצור עד אשר תורנויות 26 שעות יהיו נחלת ההיסטוריה."

הפנייה לשר והחלטתו היא במסגרת המאבק שמנהלים המתמחים לקיצור משך התורנות שלהם וגם על רקע תחילת דיוני הוועדה העליונה שהקימה הר"י, בראשות הפרופסורים רן טור-כספא ויוסף קלאוזנר, לבחינת הנושא. בוועדה אין ייצוג ל"מרשם". הוועדה פנתה בשבוע שעבר ב"קול קורא" לרופאים להציג לפניה את חוות דעתם בנושא התורנויות.

נושאים קשורים:  שר העבודה והרווחה,  איציק שמולי,  ארגון מרשם,  מחאת המתמחים,  קיצור תורנויות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
14.06.2020, 14:22

וכל הכבוד לשר.