קורונה עולמי

ה-WHO חוזר בו מהצהרתו לגבי הידבקות בקורונה מא-סימפטומטיים

פחות מיממה חלפה מהודעתה של בכירה ב-WHO כי הדבקה בנגיף מנשאים ללא תסמינים היא נדירה מאוד, ואמש כבר תוקנה ההצהרה ובארגון הבריאות העולמי סיפקו ניסוח אחר וזהיר יותר

מגיפת הקורונה, הדבקה חוזרת. צילום: שאטרסטוק

פחות מיממה לאחר שבכירה בארגון הבריאות העולמי אמרה בתדרוך לתקשורת כי "נדיר מאוד שא-סימפטומטיים מדביקים אחרים בנגיף הקורונה" – סופג הארגון ביקורת קשה על הדברים הללו ואותה בכירה, ד"ר מריה ון-קרקהובה, מיהרה לספק ניסוח מעט שונה לדברים שלה.

בראיון לאתר Time היא כבר אמרה: "אני לא טוענת שא-סימפטומטיים לא יכולים להפיץ את הנגיף. לא אמרתי זאת. הם יכולים, אבל השאלה היא האם הם באמת מפיצים, ואם הם מפיצים, אז באיזו תכיפות זה קורה?".

עוד הדגישה כי השיבה בתדרוך לשאלה של עיתונאי ומה שאמרה אלה אינם דברים המבוססים על המדיניות הרשמית של ה-WHO. "אני הדגשתי שהסימפטומטיים אחראים לרוב העברה של הנגיף בין בני אדם", ציינה בראיון.

"ניו יורק טיימס" דיווח כי ד"ר ון-קרקוהבה חזרה בה למעשה מדבריה הקודמים: "לא הבינו אותי כהלכה", אמרה אמש. בדיווח על כך באתר Time  נמסר עוד כי ב-4 ביוני התפרסם באתר MedRxiv, שבו מדווחים מחקרים שלא עברו ביקורת עמיתים, מאמר שניתח ממצאים מארבע עבודות שונות – שתיים כבר פורסמו ושתיים עדיין לא – ועסקו בשיעור הא-סימפטומטיים ושיעור העברת הנגיף מהם, שחושב ל-2.2%. "כלומר, הפצת הנגיף על ידי א-סימפטומטיים איננה בהכרח מנוע מרכזי בצבירי חולים או בהעברה בתוך הקהילה", היתה אחת ממסקנות אותו דיווח.

אבל ה-WHO הגיב לממצאים אלה בטענה שכמה מאותן עבודות התבססו על מדגמים קטנים, "שהם פחות רלוונטיים מבחינה סטטיסטית". עם זאת, כמה מאותן עבודות לא מבטלות הסברים חלופיים לשאלה מדוע יש אנשים שעלולים להידבק בנגיף לא מבני אדם אחרים שהיו סביבם אלא ממגע במשטח מזוהם.

עוד דיווח Time כי מחקר שבוצע במכון "סקריפס" האמריקאי מצא כי א-סימפטומטיים מהווים 45% מכלל מקרי הקורונה. העומס הויראלי אצל א-סימפטומטי זהה לזה שנמצא אצל חולה סימפטומטי. כלומר, הראשון יכול להיות בעל פוטנציאל די דומה להעברת הנגיף.

ד"ר אריק טופול, מנהל "סקריפס", מתח ביקורת קשה על ההודעות שיצאו מה-WHO ובציוץ בטוויטר כתב: "יש עבודות אחרות מאלו שעליהן הסתמכו דברי הבכירה ב-WHO והן נוגדות את הנתונים שנציגת הארגון הציגה". ד"ר קרל ברגסטרום, ביולוג מאוניברסיטת וושינגטון, צייץ בטוויטר: "מסקנות ה-WHO מבוססות על ראיות דלות ורזות".

העמדה הרשמית של ה-WHO היא שעל פי ההערכה 40% מההידבקויות בנגיף קורונה התרחשו מנשאים שלא מודעים לכך שהם נדבקו. ה-WHO מביע בימים האחרונים חששות שהידבקות מחולים ללא סימפטומים תקשה להשתלט על גל שני, אם וכאשר יפרוץ.

בהבהרה של ה-WHO שהופצה אמש נאמר: ההערכה היא ש-16% מהנדבקים בנגיף קורונה הם א-סימפטומטיים שמסוגלים להדביק אחרים וייתכן ש-40% לערך ממקרי ההידבקות מקורם בחולים אלה. בכירי הארגון חוששים שיהיו אנשים רבים שלא יידעו שהם נשאי הנגיף ויהיה קשה לנהל חקירות אפידמיולוגיות כדי לברר שרשרת של הדבקה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הידבקות בנגיף,  סימפטומים,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות,  קורונה
תגובות