מחקרים - נגיף הקורונה

מפיצי-על של נגיף הקורונה – תופעה משמעותית שלא הוערכה מספיק

מחקר שבדק מאות מקרים של קורונה מפנה זרקור אל מפיצי-על בקהילה – "תדירות הפצת-העל היא מעבר למה שיכולנו לדמיין", כתבו מחברי הדו"ח

מגיפת הקורונה בהונג קונג. צילום: Yung Chi Wai Derek

מקרי הידבקות רבים בנגיף הקורונה נגרמים ממפיצי-על – שיעור גבוה מכפי שהיה ידוע עד כה. כך נטען במחקר חדש של רופאים-חוקרים מהונג קונג שבדקו מאות מקרי COVID-19  בחודשים ינואר-אפריל.

החוקרים מצאו שכ-70% מהחולים לא הדביקו אחרים סביבם אבל מרבית מקרי ההידבקות היו אירועים של "מפיצי על" (super spreaders). על המחקר דיווח השבוע אתר חדשות בינלאומי לנושאים כלכליים Business Insider  העוסק גם בתחום תעשיית התרופות.

מקרים של מפיצי-על התפרסמו כבר בשבועות הראשונים של פרוץ המגיפה. כך דווח על מטיף דת בהודו שהדביק עשרות אנשים והכניס 40 אלף להסגר ובידוד; באתר סקי צרפתי תייר אחד גרם לעשרות הידבקויות; בדרום קוריאה עובד כנסיה הדביק 43; עורך דין בניו יורק העביר את הנגיף ליותר מ-100 אחרים בקהילתו. עתה עלה חשד גם במקרה ההידבקות בגימנסיה העברית בירושלים שהוא תוצאה של מפיץ-על אחד.

"אירועי הפצת-על מתרחשים יותר מכפי שציפינו, יותר משניתן היה להסביר במקרה אחד. תדירות הפצת-העל היא מעבר למה שיכולנו לדמיין", כתבו מחברי אותו דו"ח.

אין כיום הגדרה מדויקת של ה-WHO למונח "מפיץ-על" אבל לפני כ-20 שנה הוצע שסביר להניח שאחד מכל חמישה אנשים באוכלוסיה אחראי ל-80% מההדבקות ולכן נחשב מפיץ-על.

במחקר הנוכחי נעשתה בחינה לגבי יותר מ-1,000 מקרים של COVID-19 בהונג קונג. כמעט 350 היו קשורים להתפשטות הנגיף בתוך הקהילה והשאר היו חולים שחזרו  ממדינות אחרות. ההדבקה דרך מפיץ-על היתה אמצעי ההעברה העיקרי בתוך הקהילה.

נמצא קשר בין 80% מהזיהומים ואירועי הפצת-על, בעיקר בעקבות מפגשים חברתיים במקומות סגורים: חתונות, התכנסויות דתיות וברים. מפגשים חברתיים כאלה תרמו יותר למקרי הידבקות משניים בהשוואה לחשיפות בתוך משפחה או במקומות עבודה. 70% מהחולים שנבדקו לא העבירו את הנגיף לאדם אחר.

צוות החוקרים קרא לקובעי המדיניות ליצור הנחיות חדשות לניהול התפשטות ה-COVID-19 תוך התמקדות בהפחתת אירועי הפצת-על.

נושאים קשורים:  מפיץ-על,  נגיף הקורונה,  הידבקות בנגיף,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  מחקרים
תגובות