חדשות

חוקרים ישראלים גילו את מנגנון העמידות לתרופות אנטי סרטניות למלנומה

חוקרים מהטכניון ומהמרכז הרפואי רמב"ם פיתחו גישה טיפולית כנגד בעיית העמידות לתרופות אצל חולי מלנומה

פרופ' אמיר אורין. רמה מוגברת של האנזים RNF4 מאפיינת כ-40% מחולי המלנומה ומסייעת ליצירת עמידות לתרופות

גישה טיפולית חדשה לשם התגברות על העמידות לתרופות אנטי סרטניות, תוך התמקדות במנגנוני העמידות הקיימת במלנומה, הוצגה במאמר שהתפרסם לאחרונה במהדורה המקוונת של Journal of Investigative Dermatology.

את הצוות שפיתח גישה חדישה זאת ודיווח עליה הוביל פרופ' אמיר אורין מהמרכז המשולב לחקר הסרטן בפקולטה לרפואה בטכניון בחיפה יחד עם ד"ר אמילי אביטן-הרש מהפקולטה לרפואה ומחלקת העור ברמב"ם, במסגרת עבודת הדוקטורט שלה, בשיתוף עם פרופ׳ זאב רונאי ממכון סנפורד-ברנהם בקליפורניה וחוקרים נוספים ממכון ויצמן, דרום קוריאה וארה"ב.

הדו"ח משתרע על כל הספקטרום שבין המחקר לקליניקה - מהמולקולה הבודדת דרך ניסוי בתרבית רקמה בעכברי מודל ועד הטיפול הקליני.

המלנומה היא הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור. בארה"ב לבדה צפויים למות מהמחלה במהלך 2020 כ-6,850 אנשים, רובם גברים. ברבים מהמקרים נובעת המחלה ממוטציה בגן BRAF, המובילה להפעלת יתר של האנזים המאיץ את התחלקות התאים. כיום קיימות תרופות המעכבות אנזים זה וכך בולמות את התפתחות המלנומה, אבל יעילותן פחתה עקב התפתחות העמידות בתאים הסרטניים. העמידות הזו נובעת, בין היתר, מכשל במערכת האוביקוויטין – המערכת שגילויה זיכה ב-2004 את הפרופסורים אברהם הרשקו ואהרן צ'חנובר מהטכניון בפרס נובל בכימיה.

מערכת האוביקוויטין בתא אחראית לפירוק חלבונים משובשים וחלבונים מחוללי סרטן. הפירוק חיוני לתפקודו התקין של הגוף. הבעיה היא שהגידול הסרטני יודע לרתום את החלבונים מחוללי הסרטן לצרכיו, בין השאר באמצעות אנזים אחר, RNF4. במחקר קודם גילה פרופ' אורין כי RNF4 תומך בתאים מחוללי הסרטן. יותר מכך, הוא גם הראה שסילוקו של האנזים בסוגים של תאי סרטן שונים אכן פוגע בגידול ומצמצם אותו.

כעת גילה צוות החוקרים כי פעילותו של האנזים הזה תלויה בחלבון eIF2α. ממצאי המחקר מראים כי ראשית, רמה מוגברת של RNF4, שאיננה אופיינית לגידולי עור שפירים, מאפיינת כ-40% מחולי המלנומה; ושנית, רמה גבוהה של RNF4 מסייעת לגידול ביצירת עמידות לטיפול התרופתי.

באמצעות הנדסת גנום (gene editing) הראו החוקרים כי eIF2α חיוני לפעילות הסרטנית של RNF4, מגביר את יציבותו וממלא מקום חשוב במיוחד בהתפתחות העמידות לתרופות. בעקבות זאת הם מעריכים כי עיכוב של eIF2α יסלול דרכים להתגברות על בעיית העמידות ולהעצמת יעילותן של התרופות האמורות.

תגובות