סרטן

ממאירויות הקשורות לאנדומטריוזיס חוץ-שחלתי באתרים שאינם נפוצים או נדירים

חוקרים סבורים כי התמרה ממאירה של אנדומטריוזיס חוץ שחלתי הינה נדירה יותר

אנדומטריוזיס - תצוגה מוגדלת מדגימה של בלוטת רירית הרחם (אילוסטרציה)
אנדומטריוזיס - תצוגה מוגדלת מדגימה של בלוטת רירית הרחם (אילוסטרציה)

ידוע כי אנדומטריוזיס מערב בעיקר את השחלה, אבל יכול לעתים להופיע גם מחוצה לה, בין היתר בפריטונאום האגני, במעי, בדרכי השתן ואף בריאות. במקרה של ציסטה שחלתית אנדומטריוטית, דווח על סיכון מוגבר להתפתחות של סרטן השחלה, בייחוד אם מדובר במראה היסטולוגי מסוג אנדומטרואיד או תאים בהירים. עם זאת, אין הבנה מלאה בנוגע להיארעות הממאירויות כאשר הן מתפתחות כתוצאה מאנדומטריוזיס שנמצא באתרים פחות נפוצים או נדירים.

החוקרים ביצעו סקר לאומי העוסק בסוגי האנדומטריוזיס שהינם פחות נפוצים או אף נדירים, ב-3,539 מרכזים רפואיים ביפן. החוקרים ביקשו להשלים דיווח מלא מכל מקרה, כולל מידע על ההיסטוריה של האנדומטריוזיס, הטיפול, סוג הניתוח, אתרים אותם מערבים האנדומטריוזיס או הממאירות, המראה ההיסטולוגי של הגידול, הכימותרפיה והתוצא הסופי.

החוקרים מצאו כי מתוך 1,397 מקרים מאומתים של אנדומטריוזיס באתרים לא נפוצים, היו 11 מקרים של RSEACי(rare site endometriosis‐associated cancer). כאשר חילקו אותם לפי מיקום, מצאו כי 7 מתוכם היו קשורים לאנדומטריוזיס במעי, 3 בדרכי השתן ו-1 לאנדומטריוזיס טבורי. מעניין לציין, כי ההיסטולוגיה הייתה מסוג אנדומטרואיד ב-7 (64%) מהמקרים, בעוד שסוגי היסטולוגיה אחרים כגון סרוטי, סרו-מוצינוטי גבולי, תאים בהירים ומוצינוטי, דווחו כל אחד במקרה בודד (10%) בלבד. פיזור שכזה הינו שונה בתכליתו ממקרים בהם מדובר בסרטן שחלות כתוצאה מאנדומטריוזיס, בו היסטולוגיה מסוג קרצינומה של תאים בהירים הינה הנפוצה ביותר.

החוקרים הגיעו למסקנה כי על פי הסקר הלאומי שערכו, ייתכן ושכיחות ההתמרה הממאירה במקרי RSEAC הינה נמוכה יותר בהשוואה לאנדומטריוזיס שחלתי. כמו כן, התמרה ממאירה באנדומטריוזיס הממוקם מחוץ לחלל הבטן הינה נדירה ביותר, והמראה ההיסטולוגי של RSEAC הוא ברובו מסוג אנדומטרואיד. עובדה זו מעלה את הסבירות שישנו קשר להשפעה הורמונלית.

מקור: 

Mandai, M. et al. (2020). Journal of Obstetrics and Gynaecology Research. https://doi.org/10.1111/jog.14244

נושאים קשורים:  סרטן,  היסטולוגיה,  התמרה ממאירה,  אנדומטריוזיס,  מחקרים
תגובות