חדשות

המתמחים מאיימים לפנות לבג"ץ: "העתירה כבר נמצאת על השולחן"

עשרות מתמחים הפגינו אמש מחוץ לביתו של שר הבריאות אדלשטיין, שהצהיר: "פתרון שאיננו מקובל על כולם איננו פתרון" | ראשי הוועדה שמינתה הר"י לפתרון המשבר: "נמצא את האיזון שבין איכות ההכשרה והרפואה לאיכות חיי הרופאים"

השר יולי אדלשטיין פוגש את המתמחים במאהל המחאה. צילום: ארגון מרשם

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אמש (ג') למתמחים שערכו הפגנת מחאה סמוך לביתו בהרצליה פיתוח כי הוא מכיר את בעיית התורנויות הארוכות של המתמחים ובדעתו להביא לכדי פתרון שיהיה מוסכם על כולם.

עשרות מתמחים הגיעו להפגנת המחאה והם דרשו מהשר להיפגש ולשמוע אותם וכן דרשו לקחת חלק בקבלת ההחלטות. בשיחה הקצרה שהתקיימה עם השר הוסכם כי יהיה שיתוף פעולה של כול  הגורמים  בתהליך ומיד עם מינוי מנכ"ל למשרד תיקבע פגישה שבה ישתתפו כל הגורמים הרלוונטיים וביניהם גם ארגון המתמחים.

"אני מצטער שאחרי 26 שעות אתם עוד צריכים לבלות כאן שעות נוספות, אבל אני מקווה שבסופו של דבר נגיע לפתרונות", אמר השר אדלשטיין והוסיף: "אני לומד בימים אלה את מערכת הבריאות והכל ייעשה בהתייעצויות ובצורה מקובלת. פתרון שאיננו מקובל איננו פתרון".

לאור התחייבות השר הודיע ארגון המתמחים שהוא מפנה את מאהל המחאה שהוקם אתמול ב-16:00 ונועד להימשך עד היום בשעה 18:00. ח"כ עאידה תומא סלימאן, שהגיעה למקום כדי לתמוך במתמחים, אמרה: "המאבק שלכם צודק. כאזרחית שעלולה להגיע לבית חולים בעצמה, אני רוצה אתכם עירניים, רעננים ומדויקים. אני לא רוצה שיטפלו בי רופא או רופאה סחוטים אחרי 24 שעות. הגיע הזמן לעשות איתכם צדק ולקצר את התורנויות והגיע הזמן גם להוריד את מספר התורנויות החודשיות".

במהלך ההפגנה עצמה, כפי שמדווח הבוקר (ד') "ידיעות אחרונות", אמרה ד"ר רוית זליקסון-ספורטה המתמחה ברפואת ילדים: "אנחנו רוצים שינוי גם בשביל הציבור שבו אנחנו מטפלים. בשביל חולים שלא ייפגעו בגלל מינון שגוי משום שרופא או רופאה שמטפלים בהם יותר עצבניים לקראת סוף התורנות שלהם. בשום מקצוע – כבאים, שוטרים, נהגים וטייסים – מקצועות שבהם תלויים חיי אדם, לא מאפשרים כל כך הרבה שעות עבודה".

ד"ר ריי ביטון, מתמחה ברפואה פנימית ב"אסותא אשדוד" ויו"ר ארגון המתמחים מרשם, הוסיפה: "כדי שפיילוט ייטיב עם תנאי המתמחים צריכים להתקיים שני תנאים – שעות התורנות יקוצרו לעד 16 שעות למשמרת ויקוצרו שעות העבודה ומספר התורנויות השבועיות. המטרה צריכה להיות למנוע שחיקה של העובדים. נתמוך רק בפיילוט שבו יתקיימו שני התנאים. נלך להליכים משפטיים אם לא יישמעו הטענות שלנו. צורת העסקה של 26 שעות במשמרת איננה חוקית ועתירה לבג"ץ כבר נמצאת על השולחן".

פרופ' יוסף קלאוזנר. "אוהב את המתמחים שלי ואכפת לי מהם". צילום: הר"י

לפני כן פרסמו פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר, שמונו על ידי יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי לעמוד בראש הוועדה לבחינת מתכונת העבודה של הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים, את ההודעות הבאות:

פרופ'  קלאוזנר: "הרבה לפני העובדה שאני מנהל מרכז הסרטן ב'איכילוב' או שניהלתי את האגף הכירורגי, אני קודם כול מורה ומחנך. תלמידים שלי הם 27 מנהלי מחלקות ויחידות, 17 מתוכם כבר פרופסורים בכירורגיה. זה לא היה קורה אם לא הייתי אוהב את המתמחים שלי ואם לא היה אכפת לי מהם כל כך.  זו השליחות הכי גדולה שלי שקיבלתי על עצמי, ולכן גם הוועדה הזו היא שליחות עבורי. המשימה המרכזית שלנו תהיה למצוא את האיזון שבין רפואה, רופאות ורופאים, ואיכות החיים שלהם".

פרופ' רן טור כספא. "שמח מאוד על ההזדמנות ועל האתגר שלפנינו"

פרופ' טור כספא ציין: "אני שמח מאוד על ההזדמנות ועל האתגר שלפנינו. אני רואה חשיבות רבה בתפקיד הוועדה למצוא את המינון הנכון לשילוב שבין איכות הרפואה וההכשרה עם איכות חיי הרופאים - מתמחים ומומחים".

הר"י הדגישה עוד בהודעה לתקשורת: "הניסיון המצטבר של שניהם, יחד עם ההבדלים באופי של מקצועות הרפואה שכל אחד מהם מייצג – פרופ' טור כספא הוא פנימאי ופרופ' קלאוזנר כירורג – צפויים לתרום מאוד לעבודת הוועדה ולמציאת פתרונות ישימים שאינם מהווים נוסחת קסם אחידה".

בהר"י הדגישו כי גם שאר חברי הוועדה מגיעים ממגוון המקצועות הרפואיים וממגוון הסקטורים השונים: מתמחים, מומחים צעירים, סטז'רים, מנהלי מחלקות ומנהלי בתי חולים מהמרכז ומהפריפריה. "גם זאת מתוך כוונה לחתור לפתרונות שבשום אופן לא ירחיבו את אי-השוויון במערכת, אלא ישאפו לצמצם אותו".

רכזת הוועדה היא ד"ר אלה קיטרוסר, יו"ר פורום המתמחים בהר"י שהובילה בשנתיים האחרונות את קבוצת העבודה שקיימה שורה של דיונים, "שולחנות עגולים" ובחנה מודלים שונים בהתמחות. ד"ר קיטרוסר מתמחה בגניקולוגיה בבית החולים שערי צדק.

בתוך כך מנהל מחלקת אורתופדיה א' במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד"ר חיים שטארקר, הודיע הבוקר (ד') כי נעתר לבקשת ההסתדרות הרפואית לשמש חבר בוועדה העליונה לבחינת מתכונת עבודת הרופאים ואופי התורנויות בבתי החולים. ד"ר שטארקר מונה כאחד מנציגי האיגודים המדעיים, מתוקף היותו יו"ר האיגוד הישראלי לאורתופדיה.

נושאים קשורים:  מחאת המתמחים,  יולי אדלשטיין,  ד"ר ריי ביטון,  ד"ר אלה קיטרוסר,  פרופ' רן טור־כספא,  פרופ' יוסף קלאוזנר,  פרופ' חגי ציון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.05.2020, 20:36

אני מציע למתמחים להרגע, הדבר היחיד שבאמת אמור לעניין אתכם על פי כל המערכת שאתם מנהלים , לא לעבוד 26 שעות , לכן כל מתווה שיקטין את השעות שלכם ל16 שעות ופחות אמור להיות מקובל , אלא אם מה שמניע אתכם זה לא שעות רצופות אלא ברצונכם לעבוד כמו פקידים בבנק 8 שעות ביום , האיומים שלכם שלא תקבלו כל פתרון של הורדה בשעות העבודה אלא אם יתאים לכם , מוכיח שהפנטזיה של לעבוד בתנאי הקורונה השתלט עליכם , זה לא יקרא . תחזרו למציאות

אנונימי/ת
27.05.2020, 21:21

מה שחסר לי בכל הקמפיין של המתמחים הוא, איזה שינוי הם רוצים לראות שגם יבטיח הכשרה טובה שלהם, שבתום ההתמחות יהיו רופאים מעולים, ועצמאיים. אני אישית, תומך באופן מלא בקיצור התורנויות, וכאחד שעשה בעברי שנים רבות תורנויות של 30 שעות אני מודע מאד לקושי, וחושב שה חייב להיות מטופל. יחד עם זאת, אם המתמחים רוצים להישמע כמו רופאים, ולא עובדי נמל שמעניין אותם רק שעות העבודה, תציעו אלטרנטיבה מקצועית לצמצום המשמעותי של ההכשרה והחשיפה. אני יודע שזו לא עמדה פופולרית כיום, וכולם נסחפים לרומנטיקה של מתמחים עייפים שזה מסוכן להגיע אליהם לטיפול, וכו'. מה שאנחנו לא שומעים, זה מי מהציבור היה רוצה להגיע לבי"ח ולהיות מטופל על ידי רופא "מומחה" שנמצא רק 10 ימים בחודש במחלקה בשעות הבוקר, בזמן ההכשרה, כשנמצאים בכירים. הרופא הזה ייצא בסוף עם תעודת מומחה, יילך לאן שהוא רוצה עם התעודה ויעבוד באופן עצמאי, גם אם רכש חצי מהנסיון של רופא שהתמחה כמה שנים לפניו. זה לא צחוק, זה חיי אדם. לוקח זמן לרכוש נסיון מספק לזהות מתוך 40 ילדים עם חום בקופת חולים, את זה עם החיידק הטורף, מתוך כל המחלות הויראליות, לוקח זמן להיות מיומן באופן עצמאי ובטוח, לנתח לבד ללא רופא בכיר, שבר מורכב באמצע הלילה, או פצוע טראומה שמגיע למיון. זה מקצוע שמתבסס על נסיון ועוד נסיון, ומי שמנסה לעשות קיצורי דרך, יש לזה מחיר מקצועי. בשונה מדוקטורט בספרות שנעשית בהתכתבות מאוניברסיטה מומצאת במדינת שומקום, שנושא התואר לא יוכל להזיק לאף אחד, אתם במקצוע מסכן חיים. כמו שבצבא לא היו נותנים לחייל בסיירת מטכל לעשות כמה מטווחים בודדים ואז שולחים אותו למבצע מסוכן בסוריה הדורש מיומנות גבוהה, גם אתם צריכים להיות מאד מוטרדים מאיך תיראה ההכשרה שלכם, ואת זה, אף אחד לא שומע. אני שומע התלהמות סטייל יו"ר הסתדרות המורים ומתבייש שלשם התדרדר המקצוע הקדוש שלנו. כשאותה יור הסתדרות המורים, באמצע משבר הקורונה, אמרה בצורה בוטה שהמורים לא יתנו יום אחד של לימודים מעבר לנדרש, התכווצתי בכסא, ושאלתי את עצמי איפה כל המורים הנהדרים שיש בארץ למה לא שומעים את קולם, למה היא מוציאה להם שם רע בגישה האגרסיבית שלה? ובכן, אני שואל עכשיו את אותה שאלה על כל אותם מתמחים נהדרים שאני מכיר אישית, אנשים מצויינים, ערכיים, יוצאי יחידות מובחרות בצבא, האם אתם מרגישים שהקולות שד"ר ביטון משמיעה מייצגים את כולכם? כי כרגע.....זה הקול היחיד שנשמע

כתבת דברים חשובים שיוצאים מהלב ומאוד אמיתיים. רק למה באנונימיות?

אנונימי/ת
28.05.2020, 06:52

לא הבנתי מדוע החלטת לשרבב את עניין המורים לכאן. אבל אם כבר עשית זאת, אז מן הראוי לציין שיו"ר הסתדרות המורים אמורה לדאוג למורים והיא עשתה זאת יפה מאוד. בסופו של דבר היא שמרה על זכויותיהם. אפשר בהחלט לומר שלהר"י יש מה ללמוד ממנה.
בניגוד אליך אני גם ממש לא חושב שהיא הוציאה להם שם רע. אין שום סיבה שמורים יעבדו בחינם בזמן שחברי הכנסת והשרים לא קיצצו אגורה משכרם, ויש לנו את הממשלה הכי מנופחת ובזבזנית בכל הזמנים.
האנשים שנוח להם לנדב אחרים או לתרום כסף של אחרים, הם לדעתי מהאנשים היותר רקובים מבחינה מוסרית.

אנונימי/ת
28.05.2020, 10:37

אני שירבבתי את עניין המורים דווקא בגלל שזו אוכלוסיה מסורה שעובדת קשה, ובתור מי שמגיע ממשפחה שכולם היו ועדיין מורים, אני יודע עד כמה צורת ההתבטאות של מי שייצגה אותם, לא היתה לרוחם. העיתוי, באמצע משבר קורונה, כשעשרות אלפים איבדו עבודתם, והמורים דה פקטו היו חודשיים בבית ועם שכר, להתלהם בתקשורת בצורה כזו, היה לא מתאים, והביך רבים מהמורים, גם אם היה צדק בדבריה. הסגנון הוא הבעייתי, העיתוי והנראות.

אנונימי/ת
27.05.2020, 22:29

בעצם כולם מדברים אותה השפה רק בהגוי שונה. והשפה נקראת ״קשלון המערכת״.
קופות החולים נסגרות בשעה די מוקדמת. לאן ילכו החולים? למיון. אה! הראש הישראלי מצא דרך אחרת: טרם! עוד פקידים, עוד מסמכים וכד. למה, עם כבר, לא עושים תורנויות, כן, קצרות יותר, בקופת חולים. עד כמה ירד העומס על המיון!
ניתוחים: בבוקר, ציבורי, נכון, בקושי גוררים רגליים ומורחים את הזמן...אבל צריכים לתת טיפול. אז, אותו הראש הישראלי מצא פטרון: קיצור תורים, שר״פ, שב״ן וכל מיני ראשי תיבות אחרים. ומי עוזר למנתח? המתמחה, רוב הזמן. ואם הוא לא בחדר הניתוח אז הוא ״מנקה״ את המחלקה, כי ה״גדולים״ עושים כסף!!! ואז, אופס! למה כולם עייפים? למה רוצים לעבוד פחות? לא בגלל שלא רוצים ללמוד. אני רואה את המתמחים יום יום ולילה לילה. קוראים את ה...בבוקר הם כמו זומבי! כי הגדולים...
האנשים בחוץ חושבים שאם הם שילמו למשמרת שנייה יקבלו טיפול טוב יותר. אין להם מושג שאותו המנתח ואותו המרדים עבדו מהבוקר. אז איפה הר״י? נלחמתם נגד העייפות של הרופאים. אז תפסיקו עם העבודה אחרי הצהריים ותמצאו פתרון לעבודה יעילה בבוקר. קשה, נכון? כי זה מנגד כל מה שאתם זורקים לתקשורת!
מה אתם מצפים מהמתמחים? שישתקו? באזו עולם אתם חיים?
עומס? לא שמעתם על רפואה דיגיטלית? לא שמעתם על טלאמדיסין? לא הבנתם שקיים כבר מזמן אח/ות מנתח, שיכול לעשות אותם הניתוחים האלקטיביים השיגרתיים בלי שום בעייה? לא שמעתם על CRNA? לא שמעתם עם אחות ממיינת מחוץ לבית חולים?
שוב, מעמיסים עבודה סתם על המתמחים ואחר כך כועסים שנמעס להם.
דרך הגב, שימו לב שבעוד כמה שנים לא יהיה ממש צורך בכל כך הרבה רואים. אז לא יהיה גם צורך בכל כך הרבה מנהלים.
הר״י, שאלתם את עצמכם למה בבחירות לתפקיד יו״ר הר״י היה רק מועמד אחד? כי אף אחד לא רצה להכנס. ולמה הופיע ״מרשם״?
כי פשוט נמעס לכולנו מהניהול הכושל של המערכת הזקנה הזו.
ולמתמחים: המשיכו עד לביטול הבדיחה הזו ע״ש הסכם קיבוצי. לחמו על הבריאות הנפשית והפיסית שלכם, קודם כל, כדי שתוכל לדאוג לבריאות של אחרים.
הייתי מאוד רוצה לראות פרופ. חגי מקבל טיפול ע״י רופא אחר שבקושי עומד על הרגליים.

אנונימי/ת
28.05.2020, 06:19

ואם השינאה העיוורת הזו למורים שלך אתה קם כל בוקר ומסתכל בראי. חבל איש יקר אתה זקוק לראות את העולם בעיניים פחות רעות. תבדוק את מה שכתבת ותראה שסתם יצאת נגד ציבור גדול שעובד אפילו יותר קשה ממך.

אנונימי/ת
28.05.2020, 06:46

אני רואה את העולם העיניים של מתמחה לשעבר שעבד בצורה מטרפת כדי להחזיק את עצמו ואת משפחתו. בלי פשרות ובלי להתלונן. בעיניים של רופא שרואה איך אמצעים טכניים שיכולים לעזור לכל הרופאים לעבוד פחות קשה מבלמים מפחד עוורת שיעיפו את כל הפקידים ועוד. עבודה ארוכה היא לא הפתרון. צריך לעבור היכותי. ואם עורסים כבר מהיום את ה״דם הצעיר״ תחת כל מיני כותרות העתיד לא נראה טוב. ואל תדאג, אני קם כל בוקר עם הרצון לעשות משהו טיפה יותר טוב, טיפה יותר מעניין, טיפה יותר יעיל. אבל במציאות אני מקבל כל יום ״זבנג״ מהל מיני דרכות שלא מעניין אותם כלום חוץ מי לא לשנות כלום. כי אחרת כל המגדל הכלפים הזה מתמותת. ולגבי המורים שלי, שוב על תדאג, היו הרבה שאמרו לי כבר מזמן שהמצב רק הולך ומדרדר. צעקת המתמחים זה רק אות אחת. הגב, אתה שכותב לי שאני רואה את העולם בעיניים רעות, איך אתה עודה את ההבדל, במסגרת הזו, בין ״רע״ ו״עצוב״? אולי לא כראת שבפינלנד שדת הבריאות הציעה לקצר יום העבודה של הרופאים ל6 שעות. אבל שם שרת הבריאות אישה צעירה שגילי ממש הכפת לה מהרופאים.

אנונימי/ת
28.05.2020, 10:22

קלאסי הר״י ! לקחת שני דינוזאורים שמרנים שכל אחד מהם ״מצטיין״ בנרקיסיזם יוצא דופן של ״אני ואפסי עוד״ , ביחסי אנוש מזעזעים וביחס מזעזע שלא לאמר משפיל למתמחים/סטודנטים ולשים בראש ועדה שמחייבת ראש פתוח, איכפתיות ויכולת חמלה. התוצאות ידועות מראש.

אנונימי/ת
28.05.2020, 12:48

כל המחקרים על שעות שינה ותיפקוד מוכיחים מעל לכל ספק שפגיעה בשעות שינה ובשעון הטיבעי פוגע ביכולות קוגנטיביות .
אין לי ספק שמומחה שיישן טוב ובזמן , וישמור על מחזור שינה עירות תקין, יקלוט ויבין וילמד יותר טוב ממתמחה שהותש במשמרות סזיפיות .
ניתן לשלב מומחים במשמרות קצרות בשוטף ולכלול במסגר ההתמחות גם חריגים כמו נוכחות בניתוח שמתמשך מעבר ל12-24 שעות... אבל להגביל את המיקרים האלה לפעם ב ולצורך אמיתי ... ולא באופן קבוע.