חדשות

חדש ב"סורוקה": הסרת נגעים גדולים במערכת העיכול באופן אנדוסקופי

בפעולה עדינה ומדויקת מתבצע חיתוך של הרקמה המקיפה את הנגע עד סמוך לשכבת השריר ובשלב השני מתבצעת הסרה של הנגע בשלמותו, ללא חתך חיצוני וללא פתיחת חלל הבטן

ד"ר אלכס מושקלו וצוות המכון לגסטרואנטרולוגיה ב"סורוקה" בעת ביצוע הפעולה. צילום: רחל דוד

המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע החל להפעיל את שירות ה-ESD - Endoscopic Submucosal Dissection להסרת נגעים גדולים - כריתה של נגעים ממאירים או בעלי פוטנציאל להתפתחות של ממאירות  בקיבה ובמעי - באופן אנדוסקופי וכחלופה לניתוח. בכך הצטרף לבתי חולים מובילים בעולם ולמרכזים רפואיים נוספים שכבר מבצעים פעולה זאת בישראל.

המכון מקדם מאז כמה שנים גישה שבמרכזה מציאת פתרונות אנדוסקופיים למחלות ולמצבים שדרשו בעבר פתרונות ניתוחיים, וזאת מתוך רצון להפחית את מידת הפולשנות של הטיפול הרפואי באופן שיאיץ את משך ההחלמה וישפר את איכות החיים של המטופלים.

עד לאחרונה, הסרת הנגעים מהסוג הזה נעשתה באופן כירורגי על ידי כריתה חלקית של הקיבה או המעי בתוכם התפתח הנגע. ניתוחים אלו דורשים אשפוז של המטופל במשך מספר ימים לאחר הניתוח, כרוכים לעתים בסיבוכים ואף בפגיעה ארוכת טווח באיכות החיים, עקב הסרה חלקית של איברים חיוניים.

ד"ר אוהד עציון, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד ב"סורוקה", הסביר: "בפעולה הנעשית בשיטת ESD מוחדר צינור אנדוסקופי עם מצלמה בקצהו, דרך הפה או פי הטבעת לחלל הקיבה או המעי ומתבצע זיהוי של הנגע הממאיר. דרך תעלת עבודה הנמצאת בתוך המכשיר, מוכנס אמצעי זעיר המאפשר חיתוך וצריבה של הרקמה. בפעולה עדינה ומדויקת להפליא, מתבצע חיתוך של הרקמה המקיפה את הנגע עד סמוך לשכבת השריר ובשלב השני מתבצעת הסרה של הנגע בשלמותו. המטופל מסיים את הפעולה ללא חתך חיצוני וללא פתיחה של חלל הבטן ומשתחרר לביתו לאחר השגחה של 24 שעות בלבד".

נושאים קשורים:  סורוקה,  גסטרואנטרולוגיה,  חדשות,  אנדוסקופיה,  ד"ר אוהד עציון
תגובות