קורונה בישראל

הנחיה חדשה: מחלימים מקורונה לא ישהו בבידוד גם אם באו במגע עם חולה מאומת

למרות שאין הוכחה לכך שמחלימים מקורונה מוגנים מהדבקה חוזרת, הורו במשרד הבריאות על הנוהל החדש | רופאי בריאות הציבור מתנגדים להקמת מערך חיצוני לניהול המאבק בגל התחלואה הבא

צוות רפואי מלווה חולה מאומתת ליחידת הקורונה ב"שערי צדק". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

נהלים חדשים בכל הנוגע לטיפול במחלימים מקורונה: משרד הבריאות הנחה אתמול (ב') את בתי החולים שלא לחייב בבידוד את מי שהחלים אבל נחשף שוב לחולה בנגיף, בין אם בארץ ובין אם בחו"ל. עוד הודיע משרד הבריאות כי הוא מקים מאגר מידע לשמירת פרטיהם של המחלימים מהנגיף וכי יוקם מערך חיצוני שירכז את המאבק בנגיף הקורונה למקרה שיתרחש גל הדבקה נוסף.

ההנחיות החדשות לגבי המחלימים הועברו למנהלי בתי החולים, למד"א ולגורמי רפואה נוספים. משרד הבריאות ציין כי למרות שעל פי ארגון הבריאות העולמי אין הוכחות לכך שמחלימים מקורונה שפיתחו נוגדנים מוגנים מהדבקה חוזרת, "ההנחה המקצועית המקובלת בעולם, נכון להיום היא כי בדומה למה שידוע ממחלות נגיפיות אחרות, קיום נוגדנים מהווה הגנה מפני הדבקה חוזרת".

בתוך כך מתברר עוד כי משרד הבריאות מגבש תכנית להקמת מערך שירכז את המאבק בנגיף הקורונה אם יתרחש גל תחלואה נוסף, בעיקר בחורף. הכוונה שאותו גוף במשרד יעסוק באיתור נדבקים, ירכז את ההנחיות הטיפול בחולים שיגיעו לבתי החולים, יעסוק ברכש ציוד רפואי ויאסוף מידע על התחלואה כדי לפרסם הנחיות לציבור. הנהלת משרד הבריאות תדרוש שהמערך הזה יהיה כולו באחריותה, בתקווה שמשרד האוצר יתקצב את הגוף הזה בנדיבות.

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית מסר בתגובה: "אנו מתריעים מפני הקמת גוף ניהולי צבאי חיצוני ובלתי מקצועי שלא יתרום לבקרת מחלות אלא יפגע קשות במערך האפידמיולוגי בישראל.
המערך האפידמיולוגי הקיים כולל ניטור תחלואה, איתור חולים ומגעים וחקירות אפידמיולוגיות, מהווה את קו ההגנה העיקרי מפני קורונה ומחלות מידבקות אחרות.

"הכפפת מערך בריאות הציבור למערך חיצוני בלתי מקצועי יוביל לביטול העצמאות המקצועית האפידמיולוגית של המערך הקיים ויסכן קשות את בריאות הציבור בישראל ואת המוכנות שלנו לגל נוסף של תחלואה. במקום להפריע למערך האפידמיולוגי על ידי מנהלת מיותרת, יש להשקיע ולתגבר את המערך הקיים שמבצע את העבודה בפועל ואשר למעלה מ-15,000 החקירות שביצע הן אלו שמנעו את התפשטות המחלה בישראל".

עוד ציינו באיגוד כי "קיים מחסור במשאבים וכוח אדם ובו צריך לטפל, לא בהוספת מערך חיצוני בזבזני ומיותר. אכן משרד הבריאות זקוק לסיוע לוגיסטי אופרטיבי, על ידי הקצאת המשאבים המתאימים, תחת המנהלים המקצועיים שיודעים מה נדרש. במקום לבסס שיתופי פעולה ותיאום בתוך המערכת הקיימת עם רגליים על הקרקע, ממשיכה המגמה של הישענות על גורמי חוץ חסרי מקצועיות רלוונטית שראשם בשמיים, ללא דיון עם אנשי המקצוע הרלוונטים בתוך המשרד".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חסינות לנגיף,  חדשות,  משרד הבריאות,  19-COVID,  מחלימי קורונה
תגובות