דרמטיטיס אטופית

אילו שינויים מולקולריים מתרחשים במעבר מדרמטיטיס אטופית חריפה לכרונית?

החוקרים הצליחו להראות כי מרבית השינויים המולקולריים המתרחשים במעבר מדרמטיטיס אטופית חריפה לכרונית הם כמותיים ולא איכותיים ושמו דגש על מרכיבים בפתוגנזה של המחלה שעשויים לשמש כמטרות טיפוליות

אטופיק דרמטיטיס (צילום: אילוסטרציה)
אטופיק דרמטיטיס (צילום: אילוסטרציה)

למרות שמחקרים רבים עסקו בהערכת השינויים המולקולריים המופיעים בפצעים של דרמטיטיס אטופית (AD – atopic dermatitis), אין הרבה מידע בנוגע למעבר ממחלה חריפה למחלה כרונית ולגבי הגורמים והמנגנונים המשפיעים על הפעילות הדלקתית הכרונית.

החוקרים רצו לבדוק את שינויי הטרנסקריפטום הכלליים המאפיינים את ההתקדמות משלבים חריפים של AD לשלבים הכרוניים. החוקרים ניתחו באמצעות ריצוף רנ"א שינויי טרנסקריפטום במקבצים של עור לא פגוע ועור פגוע עם AD חריפה או כרונית באמצעות דגימות שנלקחו מ-11 מטופלים עם AD ו-38 משתתפים בריאים. בנוסף, הם ביצעו בדיקות In vivo והיסטולוגיות להערכת הממצאים.

תוצאות המחקר הראו כי לפחות 74% מהגנים שנפגעים במצבים חריפים נותרים פגועים, או אפילו מדגימים פגיעות נוספות, במצבים הכרוניים, בזמן שרק 34% מהגנים הפגועים במצבים הכרוניים מדגימים שינוי כבר בשלבים החריפים. כמו כן, החוקרים מצאו כי בדגימות עור לא פגוע ממטופלים עם AD נמצאו רמות גבוהות של גנים המגיבים ל-TNF,יTH1, יTH2 ו-TH17. בנוסף, דגימות עור עם פגיעות חריפות הציגו חתימות משמעותיות של תאים דנדריטים וריבוי של תגובות TH1, TH2 ו-TH17, יחד עם עליה ב-IL-36 ובביטוי של Thymic stromal lymphopoietin, שהוגברו עוד יותר בפגיעות הכרוניות.

החוקרים מצאו גם כי גנים הקשורים לתיקון מחסום העור, להתרבות קרטינוציטים, החלמת פצעים וויסות שלילי של הפעלת תאי T, הדגימו פגיעות משמעותיות במצבים הכרוניים בהשוואה למצבים החריפים. בנוסף, המידע שהחוקרים מצאו הראה שינויים פרוגרסיביים בכלי הדם ובהתגברות של קבוצות תאים דנדריטים במצבים הכרוניים, כאשר FOXK1 פעל כווסת חיסוני.

החוקרים הסיקו כי השינויים המלווים את המעבר מעור תקין, לדלקת חריפה ובהמשך לדלקת כרונית ב-AD הם יותר כמותיים מאשר איכותיים, כאשר ב-AD כרוני ישנן תגובות חזקות יותר של TH2, TH1, TH17 ו-IL36  ופגיעות במנגנוני התיקון של מחסום העור.

הממצאים במחקר הנוכחי מספקים נקודת מבט חדשה ומדגישים מסלולים שלא הוערכו מספיק בפתוגנזה של AD אשר ייתכן והם יכולים לכוון למטרות טיפוליות.

מקור: 

Tsoi, L.C. et al. (2020) The Journal of Allergy and Clinical Immunology 145,5.

נושאים קשורים:  דרמטיטיס אטופית,  דלקת כרונית,  דלקת חריפה,  מחקרים,  ריצוף RNA
תגובות
אנונימי/ת
18.05.2020, 18:09

ערב טוב מי שסובל מאטופיק דרמטיטיס מגיב האם הזריקות דוקסיפטנט עוזרות לגרד ולמחלה צריכה יותר מידע