תרופות אנטי-ויראליות ישירות

איברים חיוביים לחומצות גרעין של HCV המושתלים בנבדקים ללא HCV

חוקרים סבורים כי השתלת איבר חיובי בנבדק שלילי ל-HCV, הינו יעיל ובטוח בעידן התרופות האנטי ויראליות הישירות

10.05.2020, 17:07
השתלת איברים (אילוסטרציה)
השתלת איברים (אילוסטרציה)

נכון להיום, השימוש באיברים חיוביים להפטיטיס C אינו נפוץ מספיק. הניסיון מהעולם האמיתי בנוגע להשתלת איברים כאלו בנבדקים ללא הפטיטיס, הינו מוגבל ביותר.

החוקרים אספו מידע על נבדקים המיועדים להשתלה או שעברו הערכה לקראת השתלה, מאוחר יותר מה-26 לינואר 2018. הנבדקים עברו תדרוך ונתנו את הסכמתם, לפי הפרוטוקול להשתלת איבר חיובי להפטיטיס C. כל המושתלים היו שליליים לנוכחות של הווירוס בזמן ההשתלה, על סמך בדיקות חומצות גרעין ונוגדנים. לאחר מכן עברו השתלה של איבר חיובי לווירוס. התוצא העיקרי היה תגובה וירולוגית ממושכת, 12 שבועות לאחר תום טיפול עם תרופות אנטי ויראליות ישירות.

החוקרים הכלילו במחקר 75 מושתלים ללא הפטיטיס C, שעברו השתלה של איבר מתורם חיובי לווירוס. לאף אחד מהנבדקים לא הייתה עדות לפיברוזיס כבדי מתקדם. משך ומשלב הטיפול היו נתונים להחלטתו של רופא הכבד. במסגרת המחקר, 64 נבדקים עברו השתלת כליה ו-58 מתוכם התחילו או השלימו טיפול עם תרופות אנטי ויראליות ישירות. החוקרים מצאו כי 41 מהם השיגו תגובה וירולוגית ממושכת, ל-10 היו בעלי עומס נגיפי שאינו ניתן לגילוי אבל לא השיגו תגובה וירולוגית ממושכת לאחר 12 שבועות, ו-7 המשיכו לקבל טיפול. בנוסף, אחד ממושתלי הכליה לא הגיב לטיפול בגלל תנגודת ל-NS5A.י4 נבדקים במחקר עברו השתלת כבד ו-2 עברו השתלה של כבד וכליה ביחד. החוקרים מצאו כי 3 מתוכם השיגו תגובה וירולוגית ממושכת, 1 השלים את הטיפול ו-2 ממשיכים לקבל טיפול. 7 נבדקים נוספים עברו השתלת לב ו-1 עבר השתלת לב וכליה. 6 מתוכם השיגו תגובה וירולוגית ממושכת ו-2 ממשיכים בטיפול.

כאמור, ישנו כיום רק מידע מוגבל בנוגע להשתלת איברים חיוביים לאנשים שליליים להפטיטיס C. החוקרים הגיעו למסקנה כי המחקר שערכו הינו אחד הגדולים המתארים ניסיון מהעולם האמיתי של השתלות כאלו. נראה כי במטופלים שנבחרו בקפידה, השימוש בשתלים עם הפטיטיס C בעידן התרופות האנטי ויראליות הישירות, הינו יעיל ונסבל היטב.

מקור: 

Kapila, N. et al. (2019). Hepatology. https://doi.org/10.1002/hep.31011

נושאים קשורים:  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  תגובה וירולוגית ממושכת,  השתלת כליה,  השתלת כבד,  מחקרים
תגובות