חדשות

הרכב התרופה אלטרוקסין לטיפול בבעיות בלוטת התריס שוב משתנה

משרד הבריאות הורה על עריכת בדיקה קלינית ובדיקות דם בטרם יעברו המטופלים ליטול את התרופה בהרכבה החדש | צפוי מחסור זמני בסינטרואיד לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס

אלטרוקסין - התרופה החדשה (צילום: דוקטורס אונלי)
אלטרוקסין. צילום ארכיון

החל מיוני הקרוב צפוי להשתנות שוב הרכיב הבלתי פעיל בתרופה אלטרוקסין שעל פי הערכות משרד הבריאות נוטלים אותה כטיפול בבעיות בבלוטת התריס כ-330 אלף ישראלים. במקביל, החברה שמייצרת את הסינטרואיד עבור הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס הזהירה שצפוי בה מחסור זמני. תהיה המלצה להעבירם לשימוש באלטרוקסין או יוטירקס במינון מתאים.

השינוי בהרכב ה"אלטרוקסין" שנעשה ב-2011 – מבלי שהמטופלים קיבלו על כך התראה - עמד בשעתו במרכזם של דיווחים רבים בתקשורת. על השינוי הקרוב דווח השבוע ב-ynet. על המחסור הזמני בסינטרואיד קיבלו קופות החולים הודעה מהיצרנית כבר בפברואר.

ב-2011 התגלה כי השינוי בהרכב האלטרוקסין קיבל את אישור משרד הבריאות, הועברה על כך הודעה בנוסח לקוני לקופות החולים ולרופאים, אולם המטופלים לא עודכנו. לגורמים המטפלים לא נאמר שעליהם לבדוק אם נדרשת התאמה חדשה במינון עקב השינוי בהרכב התכשיר ומטופלים החלו לדווח על תופעות לוואי קשות. צוות בדיקה במשרד הבריאות מצא "קשר נסיבתי בין הכנסת הפורמולציה החדשה לבין התגברות הדיווחים על תופעות לוואי". החברה אולצה לפצות את הנפגעים, הוקמה ועדה לחלוקת הפיצוי אבל התברר שחלק מהמטופלים נותרו מחוץ להסדר. היקף הפיצויים לנפגעים טרם הוכרע.

בעקבות הפרשה החליט משרד הבריאות על שינוי בנוהל ולכן עדכן מראש את המטופלים בשינוי, הנחה אותם לעבור בדיקה ובירור לגבי תגובתם לשינוי החדש הצפוי עתה בהרכב התכשיר.

בהודעה לקופות החולים ממשרד הבריאות נאמר: "המכון לביקורת ותקנים של חומרי רפואה במשרד הבריאות בחן את הנתונים שהוגשו על ידי בעל הרישום (החברה היצרנית) ולא נמצאו הבדלים בין התכשירים משני ספקי חומר הגלם השונים במדדי איכות, לרבות מסיסות השוואתית ויציבות".

עם זאת מחייב עתה משרד הבריאות עריכת בדיקה קלינית ובדיקות דם בטרם יעברו המטופלים ליטול את התרופה בהרכבה החדש. כשישה שבועות לאחר נטילת התרופה בהרכבה החדש יחויבו המטופלים בבדיקות דם נוספות לבחינת התגובה לתרופה.

מטופלים בסינטרואיד טוענים עתה שעודכנו באיחור רב על המחסור בתרופה על אף שקופות החולים ידעו כך כבר בפברואר. חברת התרופות אבוט אישרה שההודעה לקופות החולים על המחסור הצפוי נמסרה בראשית פברואר. מבוטחי "מכבי" למשל קיבלו הודעה לפיה התכשיר הנ"ל אינו בנמצא. גם "מאוחדת" מסרה שצפוי מחסור.

חברת אבוט מסרה: "בשבועות האחרונים פועלת אבוט המשווקת את הסינתרואיד בישראל כדי לסייע לכלל גופי הבריאות להתגבר על החסר הזמני בסינתרואיד 50 מק"ג ובסינתרואיד 100 מק"ג, שנוצר בעקבות נסיבות תפעוליות. על המטופל להיוועץ ברופא המטפל בדבר החלופות הזמינות בשוק. החברה עושה את מרב המאמצים כדי למלא את החסר בהקדם האפשרי".

נושאים קשורים:  אלטרוקסין,  סינטרואיד,  יוטירקס,  אבוט,  תת פעילות בלוטת התריס,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
06.05.2020, 08:22

שמות של התרופות מבלבלות לא רק את החולים אלא גם את הרופאים. רצוי היה כי על הקופסאות הנמכרות יצויינו גם התרופות האקויוולנטיות של בתי החרושת המגבילים/מחחרים.
ד'כהן

אנונימי/ת
25.11.2020, 09:20

הייתי מצפה שבאתר שמיועד לרופאים ואנשי מקצוע יתנו קצת יותר פרטים על השינויים שבוצעו בתרופה, כמו איזה מרכיב שונה בתרופה ואיך מרכיב כזה בכלל עלול להשפיע על תופעות לוואי.