קורונה עולמי

ההערכה: נגיף הקורונה עלול להשפיע על העולם לפחות שנתיים

מומחים למגיפות מארה"ב סבורים כי הפנדמיה הנוכחית תימשך בין שנה וחצי לשנתיים עד שתתפתח חסינות עדר בשיעור של 60%-70% מאוכלוסיית העולם | צפי לגלי תחלואה נוספים שיחייבו סגרים

מגיפת הקורונה. אילוסטרציה

נגיף הקורונה החדש עשוי להשפיע על העולם עם סדרה של גלי תחלואה ותמותה בשנה הקרובה ואפילו להימשך שנתיים. ייתכן שהגל הבא יחזור ביתר עוצמה בסתיו או בחורף הקרוב ובהמשך ייתכן שיהיו גלי תחלואה קטנים יותר, מקומיים בעיקר, שיחייבו לחזור על הטלת סגרים ונקיטת אמצעים אחרים לבלימתו, בעיקר ריחוק חברתי. כך קובע מסמך חדש שהוכן במרכז לחקר מחלות זיהומיות ומגיפות CIDRAP באוניברסיטת מינסוטה בארה"ב ושפורסם בסוף השבוע.

המסמך שבהכנתו השתתפו כמה מבכירי המומחים בארה"ב למגיפות ומחלות זיהומיות מציין שיש הערכה לפיה הנגיף עשוי להיעלם בקיץ הנוכחי אבל בהסתמך על שמונה הפנדמיות הגדולות שהתרחשו מאז תחילת המאה ה-18, ניתן להעריך שרובן לא היו עם תבנית עונתית ברורה. שבע מהן נעלמו מבלי התערבות משמעותית של בני האדם, אבל הן חזרו ואף היו בהן שיאים הרבה יותר משמעותיים כעבור שישה חודשים מאז היעלמות הגל הראשון. אחרות הראו גלי תחלואה קטנים שנמשכו שנתיים לאחר הגל הראשון. רק פנדמיית השפעת של 1968 התנהלה על פי תבנית עונתית ברורה.

מחברי המסמך סבורים כי הפנדמיה הנוכחית תימשך 24-18 חודשים עד ששיעור ניכר של בני אדם יפתחו חסינות עדר. כדי שתיעלם נדרש ש-70%-60% מאוכלוסיית העולם תפתח חסינות גבוהה במידה מספקת לשם בלימת המגיפה.

אלא שכרגע, לפי הערכות ה-WHO מהשבוע שעבר, רק 3%-2% מאוכלוסיית העולם נדבקה בנגיף. עדיין לא ברור אם החסינות יכולה להימשך כמה חודשים או כמה שנים. אין ראיות מספיקות לכך שאצל האנשים שהחלימו יש כבר מספיק נוגדנים כדי לבלום זיהום שני בנגיף.

בראש ה-CIDRAP עומד ד"ר מייק אוסטהולם ושאר מחברי המסמך הם ד"ר כריסטין מור, ד"ר מרק ליפסיץ' וג'ון בארי. הם קראו לממשלות העולם להיערך ולהיות מוכנות לתקופה של רגיעה בתחלואה אבל להתפרצות חדשה של ה-COVID19  בשנתיים הקרובות ומציגים שלושה תרחישים אפשריים לעתיד: הראשון, אחרי הגל הנוכחי תהיה סדרה של גלי תחלואה חוזרת במשך שנה-שנתיים הבאות ורק אחר כך המחלה תיעלם אך לא לפני 2021. הגלים הבאים יהיו בעיקר מקומיים ואזוריים ויחייבו הפעלה מחדש של אמצעים שונים כמו סגרים מקומיים וחובת ריחוק חברתי.

התרחיש השני שמציג הדו"ח: גל תחלואה גדול יותר מהנוכחי יפרוץ בסתיו או בחורף הקרוב ולאחריו יופיעו גלי תחלואה קטנים יותר במהלך השנה שלאחר מכן. היערכות לקראת תרחיש כזה תמנע את המצב החמור שהיה בשפעת הספרדית של 1918 ובמגיפת שפעת 1958-57 ש"סתמה" את בתי החולים.

התרחיש השלישי : אין בהירות לגבי תבנית התנהלות המגיפה. בעקבות הגל הנוכחי יהיו עדיין מקרים רבים של הידבקות בנגיף אבל לא עד כדי מימדי מגיפה. במצב כזה יהיו חולים וגם מתים, אבל הוא לא יחייב סגר או הטלת אמצעים שונים לרבות ריחוק חברתי.

נושאים קשורים:  חסינות עדר,  חדשות,  הידבקות בנגיף,  סגר,  נגיף הקורונה,  מגיפת הקורונה,  קורונה
תגובות